پرداخت سریع مطالبات کشاورزان با اجرای قیمت تضمینی

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۲۲:۵۷
کد خبر: ۱۴۳۷۱۳

ایرنا| اکبر میرزاپور، سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا به سال 94 باز می‌گردد که این طرح با محوریت دو استان به صورت پایلوت عملیاتی شد.

وی افزود: سیاست قیمت تضمینی در استان کرمانشاه با محصول جو و در استان خوزستان با محصول ذرت دانه‌ای آغاز به کار کرد و با توجه به اینکه این طرح در همان حالت آزمایشی، مزیت‌های قابل توجهی داشت و توانست رضایت کشاورزان را جلب کند، به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تا در سال 95 نیز این طرح در کل کشور عملیاتی شود؛ به این ترتیب از آن زمان تاکنون این طرح هر ساله در کشور اجرایی می‌شود.

میرزاپور در خصوص مزایای سیاست قیمت تضمینی برای کشاورزان گفت: مزیت اجرای سیاست قیمت تضمینی را می‌توان از چند منظر مورد توجه قرار داد؛ نخستین مزیت این طرح خود کشاورزان هستند زیرا این طرح جایگزین سیاست خرید تضمینی شد که در آن کشاورزان محصول خود را به دولت می‌فروختند ولی با توجه به اینکه دولت در برخی مواقع با مشکل بودجه‌ای مواجه بود، گاهی پرداخت مطالبات کشاورزان با تاخیر همراه می‌شد و این طرح نارضایتی آنها را به همراه داشت. سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: این مشکل در سیاست قیمت تضمینی بطور کامل برطرف شد بطوری که با اجرای این سیاست، محصول کشاورزان در زمان کوتاهی در بورس کالا به فروش می‌رسد و کشاورزان سریعتر از سیاست خرید تضمینی به پول خود می‌رسند. به این ترتیب یکی از مزیت‌های مهم این طرح رسیدن کشاورزان در سریع‌ترین زمان به

 پولشان است.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که برای کشاورزان مطرح است بحث کیفی‌سازی است به این معنی که چون در این سیاست خریدار دولت نیست و خرید و فروش در بازار سرمایه انجام می‌شود، بطور طبیعی استانداردی که در سیاست خرید تضمینی وجود دارد در مقایسه با سیاست قیمت تضمینی متفاوت است. زیرا زمانی که محصولی وارد بورس می‌شود با کیفیت‌تر شده و کشاورزان به مرور زمان یاد می‌گیرند که اگر می‌خواهند از سیاست حمایتی دولت برخوردار شوند باید محصول با کیفیت‌تری تولید کنند.

میرزاپور افزود: بنابراین می‌توان گفت که پرداخت به موقع مطالبات و کیفی شدن محصول از مهم‌ترین مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا بوده است.

 

ارسال نظر