بازدهی 2 درصدی بورس در یک روز

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۶۶
بازدهی 2 درصدی بورس در یک روز

گروه بورس|هادی سلگی|

کارشناسان رشد 3هزار و 900 واحدی شاخص بورس را به عواملی چون تداوم روند افزایشی نرخ دلار، همسازی ارزش شرکت‌ها با رشدهای سابق دلار، افزایش تقاضا و اشباع و چشم‌انداز تیره بازارهای موازی مرتبط می‌دانند.  به گزارش «تعادل» بازار سهام در دومین روز هفته جاری در ادامه روند رشدهای هفته گذشته خود این‌بار رکورد جدیدی به ثبت رساند و طی این یک روز با رشدی حدود 2 درصدی به رقم 209 هزار واحدی دست یافت.

مهدی طحانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان در گفت‌وگو با «تعادل» به رشد شاخص کل بازار سهام در هفته‌و روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: روز گذشته شاخص 2 درصد رشد داشت، هفته گذشته هم 2 درصد رشد کرد و روز شنبه هم رشدی حدود یک درصد به ثبت رساند. لذا به مقیاس امروز این رشد حدود 2.5 درصد شده است.  وی عوامل اصلی این رشد را افزایش نرخ دلار و شرع آزمایشی بازار متشکل ارزی عنوان کرد و در زمینه عامل دوم اظهار کرد: گمانه‌زنی در بین فعالان بازار وجود دارد که شرکت‌هایی مثل پتروشیمی‌ها که قبلا مجبور بودند دلار خود را در سامانه نیما عرضه کنند حالا شانس بیشتری دارند که ارز خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند که این موضوع بالطبع روی سود آنها تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه بازار متشکل ارزی فروشندگان و خریداران را به صورت شفاف روبه روی هم قرار می‌دهد و این اتفاق می‌تواند تکلیف فروشندگان ارز را روشن کند. وی گفت: اگر به صورت تاریخی به وضعیت مدیریت بازار ارز طی یکسال گذشته نگاه کنیم ابتدا یک نرخ دستوری 4 هزار و 200 تومانی انتخاب شد و بعد سامانه نیما و بعد سامانه سنا را تشکیل دادند. به صورت تجربی و آزمون و خطاهای صورت گرفته سیاست‌گذار متوجه شد که این سامانه‌ها کارایی لازم را ندارند و تا یک بازار شفاف و آزاد ایجاد نشود امکان کشف قیمت واقعی وجود نخواهد داشت. این بازار کارا همان بازار متشکل ارزی است که باعث می‌شود نرخ دلار واقعی شود و صاحبان صنایع تکلیف خود را به‌جای چند نرخ مختلف، تنها با یک بازار روشن کنند.  طحانی یکی دیگر از عوامل رشد شاخص را به افزایش تقاضا مرتبط دانست و در این خصوص اظهار کرد: در گروه محصولات فولادی و فلزی در بورس کالا می‌بینیم در این یک روز، یکی از شرکت‌های فلزی با رشد قیمتی 18 درصد مواجه شد. این موضوع نشان می‌دهد که استقبال زیادی از این شرکت‌ها در بازار وجود دارد و حجم تقاضا خیلی بیشتر از حجم عرضه است. لذا مجموعه این عوامل باعث شده که گمانه ‌زنی‌هایی از افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی شکل بگیرد و همین عوامل اقبال افراد را به بازار بالا ببرد. وی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که روند رشد شرکت‌های کوچک در روز گذشته برعکس شده است.

وی افزود: وقتی به شاخص‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در روزهای گذشته بیشتر سهم‌های کوچک بازار بودند که رشد قیمت داشتند و سهم‌های بزرگ شانس کمتری داشتند اما این روند در روز گذشته برعکس شد و سهم‌های بزرگ بود که مورد توجه قرار می‌گیرند و رشد قیمتی دارند.

  آوردگاه همگانی

طحانی در ادامه به سهم تقاضای گروه‌های حقوقی و حقیقی اشاره کرد و گفت: اکنون بیشتر حقیقی‌ها در بازار حضور دارند، هرچند که حقوقی‌ها هم کمرنگ نیستند. در واقع آوردن پول به بازار به صورت همه‌جانبه صورت می‌گیرد بطوری که میانگین حجم معاملات در سال حدودا 700 هزار میلیارد تومان است. روز شنبه محدوده معاملات خرد هم حدود 1300 میلیارد تومان بود. روز گذشته هم جمع کل معاملات نزدیک 2200 میلیارد تومان و حجم معاملات خرد 1800 میلیارد تومان بوده است. این موارد نشان می‌دهد که حجم معاملات بالاست و در آن هم حقوقی‌ها و حقیقی‌ها حضور دارند.

  رشد تا چه زمانی ادامه دارد؟

طحانی در ادامه پیش‌بینی‌های خود را در زمینه تداوم رشد بازار هم ارایه کرد. وی با بیان اینکه این رشد به نرخ دلار چسبیده است، گفت: ما یک تورم حدود 30 تا 40 درصدی داریم و در نتیجه کسی که ریال نگه دارد حتما متضرر خواهد شد. لذا تاکنون نقدینگی موجود در جامعه یا به سمت خودرو رفته که باعث رشد حدود 300 درصدی قیمت خودرو شد یا اینکه به سمت مسکن حرکت کرد و رشد 250 درصدی این بازار را موجب شد، لذا این تنها بازار سهام بوده که خود را با نرخ دلار تطبیق نداده که اکنون این هماهنگی در حال شکل‌گیری است و به نظر من این یک فرصت برای بازار سرمایه است و سرمایه‌گذارها می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با «تعادل» به این همسازی نرخ دلار با ارزش سرمایه‌ها اشاره کرد. مجتبی شهبازی، مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگارد گفت: تحلیل‌های ما درباره ارزش بنیادین بازار نشان می‌دهد که هنوز دارایی‌هایی که در بازار سرمایه ارزش‌گذاری شده‌اند نسبت به رشد دلار عقب مانده‌اند یعنی تمام داراییهایی از قبیل طلا، خودرو، مسکن و ... با نرخ دلار منطبق شدند و تنها دارایی‌های بازار سرمایه است که هنوز این همسازی در آنها صورت نگرفته است. لذا این اولین پتانسیلی بوده که هنوز به بالفعل کامل هم نرسیده است.

وی علاوه بر این موضوع به برخی دیگر از عوامل رشد بازار اشاره می‌کند. شهبازی در این خصوص عنوان کرد: رشد سود سهام شرکت‌ها با توجه به نرخ دلار بالا و ادامه‌دار بوده که نشان‌دهنده نرخ‌های مبادلات کالا در بورس کالا بوده است. یعنی اگر به وضعیت رشد نرخ محصولات بورس کالا را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بخشی از نقدینگی در حال حرکت به سمت خرید کالاها اعم از فلزات و پتروشیمی و... است، بنابراین در بعد P/E بازار هم انتظار رشد سودآوری داریم و به تبع آن کاهش P/E. پس بازار همه این شرایط را دیده و به پتانسیل‌های شرکت‌های مختلف اعتقاد پیدا کرده است که با این قیمت‌ها هنوز سهم‌ها را می‌خرند، اما به هر حال نوسان در ذات بازار هست و نمی‌توان گفت رشد با همین شیب تداوم یابد ولی با توجه به نرخ‌های فعلی محصولات شرکت‌ها و فروش ماهانه آنها که گزارش ماهانه اکثر شرکت‌ها مخصوصا در گروه فلزات، معدن و حتی پالایشگاه‌ها خوب بوده است، ما پیش بینی می‌کنیم که این رشد ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: بنابراین بطور کلی روند بلندمدت با توجه به شرایط بنیادین بازار اعم از ارزش‌گذاری سهام و رشد سودآوری شرکت‌ها، مثبت خواهد بود.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد درباره وضعیت حضور حقوقی و حقیقی‌ها هم گفت: به نظر من حقیقی و حقوقی آنچنان با یکدیگر متفاوت نیستند. هرچند ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شخصیت‌های حقوقی بازار می‌دانیم، ولی ذاتشان در واقع همان پول حقیقی‌هاست که وارد این صندوق‌ها شده است. در کل اگر رشد و کسادی (ابتدا رشد و بعد کسادی) بازارهای موازی سرمایه‌گذاری مانند مسکن و طلا و ارز را مورد نظر قرار دهیم، می‌بینیم در واقع افق پیش‌روی بازارهای موازی دیگر خیلی روشن و مثبت نیست، لذا این موضوع عاملی شده که نقدینگی به سمت بازارهای دیگری که از این رشد عقب افتاده‌اند و هنوز پتانسیل ارزش‌گذاری دارند، حرکت کند.این انگیزه‌هایی است که باعث جلب‌توجه نقدینگی به سمت بازار سرمایه شده است، هرچند ما این تحلیل‌ها را قبل از عید هم داشتیم اما نقدینگی‌ای در بازار وجود نداشت اما بعد ازعید نوروز نقدینگی به بازار آمد و باعث شد رشد خوبی در بازار سرمایه رقم بزند. شهبازی درباره نزدیک شدن مجامع نیز گفت: فصل مجامع برای بازار جذاب است و آنچه باعث تحرک بازار شده گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها بوده است که از فروش و مقدار فروش و نرخ محصولات باعث جلب‌توجه بازار و میزان سودآوری این شرکت‌ها شده است. اما قطعا مجامع امسال یکی از جذابیت‌هایی است که می‌تواند سود خوبی نصیب سهامداران کند.

 

 

ارسال نظر