ورود سرمایه‌گذار خارجی به گزارشگری بین‌المللی نیاز دارد

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۵۳:۲۵
کد خبر: ۱۴۳۲۸۱

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های ما برای بورس‌های منطقه جذاب هستند و اگر شرایط آماده باشد بسیاری از این بورس‌ها آمادگی پذیرش و تامین مالی آن را دارند.

به گزارش ایلنا؛ روح‌الله حسینی مقدم گفت: ما در سال جاری شاهد رشد تقریبا ده درصدی شاخص هستیم و به نوعی جریان نقدینگی به سمت این بازار بوده است. قیمت‌ها در بورس جذابیت‌های خاصی دارند چون از سویی شرکت‌ها سال مالی ۹۷ را تمام کرده و سودی در دل این شرکت‌ها وجود دارد که در آینده تقسیم خواهد شد و چشم‌انداز مثبتی از این نظر برای شرکت‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بازارهای دیگر در سطح خطرناکی قرار دارند که ریسک بالایی را می‌طلبد. بنابراین این عوامل باعث شده بازار سرمایه در شرایط مناسب و مثبت باشد و اگر متغیرهای دیگر اقتصادی ثابت باشند بورس مکان مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. البته افرادی که حرفه‌ای و نسبت به بازار آشنا نیستند بهتر است به‌صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

معاون بورس تهران در مورد تاثیر کاهش مالیات بر شرکت‌ها گفت: به باور بنده بهتر است که این موضوع پیگیری شود چون شرکت‌های تولیدی که در فهرست بورس تهران هستند تعداد بالایی سهامدار دارند که با توجه به شعار سال و توجه به رونق تولید می‌توان از این ابزارهای تشویقی استفاده کرد و برای شرکت‌های که عملکرد شفافی دارند معافیت مالیاتی در نظر گرفت. وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس تهران پتانسیل تجربه رشدهای بالاتر را دارد؟ گفت: قطعا بورس تهران این پتانسیل را دارد، باید توجه داشت که برخی شرکت‌های که در فهرست بورس تهران هستند به نوعی در منطقه منحصر به فرد هستند و نمونه‌ای ندارند اما متاسفانه تنها در فهرست بورس تهران قرار دارند و تجربه بین‌المللی شدن و عرضه سهام و اوراق بهادار در سایر بازارها را ندارند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های ما برای بورس‌های منطقه جذاب هستند و اگر همین امروز شرایط آماده باشد بسیاری از این بورس‌ها آمادگی پذیرش و تامین مالی آن را دارند که متاسفانه از این ظرفیت استفاده نشده است. حسینی مقدم در مورد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران گفت: در این مورد کارهای خوبی انجام شده و حتی پس از برجام مورد اقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفت اما باید یک سری تمرین‌های دیگر برای بین‌المللی شدن را انجام داد و باید توجه داشت که استاندارهای پذیرش شرکت‌ها در دنیا به سمت یک استاندارد یکسان حرکت کرده و شرکت‌های‌ ما نیز آن استانداردها را باید رعایت کنند که در آن صورت قطعا سرمایه‌گذار خارجی می‌داند با چه شرکتی روبه‌رو است و تمایلش نیز برای حضور در بازار افزایش می‌یابد. وی اضافه کرد: باید فرهنگ‌سازی کرد تا شرکت‌ها استانداردهای خود را ارتقاء دهند و بحث گزارشگری خود را به زبان بین‌المللی در پیش بگیرند تا بتوانند از پتانسیل سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنند.

 

ارسال نظر