ثبت رکوردی جدید در بازار اختیار معامله

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۶۹

معاون بازار بورس‌تهران گفت: با معامله ۷۱۲.۱۴ میلیارد ریال رکورد جدیدی در معاملات بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید.

به گزارش بورس تهران، مهدی پارچینی معاون بازار گفت: طی روز سه شنبه، رکورد جدیدی در معاملات بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید. ۲۷ فروردین ۹۸ فعالان بازار اختیار معامله، حجمی به بزرگی ۵۰ هزار و بیست قرارداد به ارزش ۷۱۲.۱۴ میلیارد ریال را در بورس تهران معامله کرده و سقف بی‌سابقه‌ای را در تاریخچه معاملات این بازار به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: پیش از این، بالاترین رکورد معاملاتی در بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار، مربوط به تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ با حجم ۲۹۲۹۴ قرارداد و ارزش ۱۷۶.۳ میلیارد ریال بوده است. بدین‌ترتیب، حجم و ارزش این ابزار مالی به ترتیب با دستیابی به رشدی در حدود ۷۱ و ۳۰۴ درصدی نسبت به رکورد اخیر خود، قله جدیدی را در معاملات روزانه به ثبت رساند.

معاون بازار خاطرنشان کرد: به دنبال تصویب دستورالعمل نهایی قراردادهای اختیار معامله در تاریخ ۱۷ آذر ۹۵ توسط هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار روی سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ایران خودرو (خودرو) و با سررسید بهمن ماه ۱۳۹۵، در تاریخ ۲۵ آذر ۹۵ به­ طور رسمی در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

وی افزود: از ابتدای راه‌اندازی این ابزار تاکنون، سررسید قراردادهای اختیار معامله در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر، آبان، دی و بهمن برای انجام معامله در اختیار فعالان بازار قرار گرفته و دارایی پایه این قراردادها، از میان سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بانک ملت (وبملت)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه مپنا (رمپنا)، ایران خودرو (خودرو)، توسعه معادن روی ایران (کروی)، فولاد خوزستان (فخوز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) و مخابرات ایران (اخابر) انتخاب شده است.در ضمن میان این دارایی‌های پایه، سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و بانک ملت بیشترین حجم معاملات را از زمان آغاز معاملات این ابزار به نام خود ثبت کرده‌اند.

پارچینی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی بازار ابزارهای مشتقه به منظور معرفی ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه‌گذاران، همواره جزو سیاست‌های راهبردی و از دغدغه‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران بوده است،

 یادآور شد: از اواسط سال ۱۳۹۶، راه‌اندازی بستر معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله و ارتقای سامانه مدیریت ریسک آن، در دستور کار بورس تهران قرار گرفت و این مهم، از تاریخ ۳۰ مهر ۹۶ عملیاتی شد که می‌توان آن را «نقطه عطفی در تاریخچه معاملات» این ابزار دانست.

معاون بازار بورس تهران ادامه داد: با مقایسه آماری دوره پیش و پس از راه‌اندازی معاملات برخط، شاهد حضور هر چه بیشتر اشخاص حقیقی در این بازار بوده‌ایم. همچنین میانگین روزانه حجم و ارزش (Notional Value) معاملات قراردادهای اختیار معامله در دو دوره مذکور، به­ ترتیب با افزایش ۷۰۳ و ۱۹۳ درصدی، سیر صعودی قابل توجهی را تجربه کرده است.وی تصریح کرد: افزایش ۲۹ درصدی کدهای فعال حقیقی پس از راه‌اندازی سامانه معاملات برخط، تأثیر حایز اهمیتی در رشد حجم و عمق معاملات داشته است.

پارچینی با اشاره به اینکه از میان شرکت‌های نرم افزاری ارایه‌دهنده خدمات برخط (OMS) که عهده‌دار انجام معاملات و سامانه مدیریت ریسک این ابزار هستند، در حال حاضر تنها یک شرکت نسبت به ارایه خدمات در این بازار اقدام کرده است.

 

ارسال نظر