بورس در نیمه مربیان

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۲۵:۲۲
کد خبر: ۱۴۲۶۷۹
بورس در نیمه مربیان

گروه بورس |سمیرا  ابراهیمی|

پس از رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه، دیروز شاخص کمی آرام گرفت و با استراحت نسبی، کار خود را در حوالی روز قبل به پایان رساند.

شاخص های بورس در این روزها، درگیر رشد و صعود هستند و پی در پی سقف های تاریخی آن ها شکسته می شود. در این اوقات،‌سهامداران خوشنود از وضعیت فعلی،‌ سبد سرمایه گذاری خود را سنگین می کنند و در جستجوی سهم هایی هستند که بتواند آورنده رشدهای بیشتری برای آنها باشد. البته پیدا کردن سهم‌هایی که بازدهی داشته باشند،‌چندان هم سخت نیست هرچند ممکن است برخی از سهامداران نیز در تله خرید سهم هایی بیفتند که رشد آنها تمام شده است.

باید توجه داشت که در چند روز اخیر، روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی به پایان رسیده و تاثیر آن در معاملات این گروه از محصولات در بورس کالا نیز پایان یافته،‌ به طوری که در روزهای اخیر فلزات اساسی در رینگ های معاملاتی بورس کالا پس از حدود 10 درصد افزایش، اکنون با کاهش قیمت مواجه اند. بنابراین احتمالا رشد سهام تولیدکنندگان فلزات اساسی در بورس تهران و فرابورس ایران نیز چنانچه صعودی باشد، به اندازه یک هفته کاری اخیر شارپی نخواهد بود.

فارغ از اتفاقاتی که اکنون در بازار سهام رخ می دهد، حاشیه هایی نیز در کنار این بازار برقرار است که برخی از آن ها باعث رشد بیشتر یا کمتر بازار می شوند و برخی دیگر نیز به دلیل رشد بازار، تغییراتی را تجربه خواهند کرد.

از جمله متغیرهای تاثیر پذیر از روند بازار که عامل بسیار مهمی برای جذب سرمایه گذار به شمار می رود، وضعیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک است.

صندوق های درآمدثابت از نیمه اسفند سال گذشته که رشد بورس به آهستگی آغاز شد، طبق سنت همیشه خود در این اوقات منابع خود را از دست می دهد،‌با کاهش منابع و خروج سرمایه گذاران مواجه شد. اما به جای آن،‌ وزن منابع صندوق های درسهام در حال سنگین تر شدن بوده و هست و چنانچه عبارت «پول هوشمند» را برای نحوه عملکرد منابع سرمایه گذاری این صندوق ها بپذیریم،‌چندان هم دور از ذهن نیست که اقبال سرمایه گذاران به صندوق های درسهام زیاد شود.

بر اساس اطلاعاتی که به روز رسانی اطلاعات مالی صندوق های سرمایه گذاری در روز 26 فروردین ماه سال جاری نشان می دهد،‌ وضعیت بازدهی صندوق‌های درسهام در یک ماه اخیر به 23.5 درصد هم رسیده است. این موضوع به این معناست که تعداد کثیری از صندوق های سرمایه گذاری مشترک در سهام توانسته‌اند در یک ماه به اندازه کل سال یک بانک سود بدهند.

در صندوق های سرمایه گذاری در آمدثابت نیز مشاهده می شود که به جز یک صندوق که بازدهی 7 درصدی در یک ماه اخیر داده است، مابقی صندوق ها بازدهی متداول 3 الی 4.5 درصدی داشته اند.

از سوی دیگر، خبری که این روزها فعالان بازار سرمایه را به استمرار رشد این بازار امیدوار کرده است، اصرار همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای بالا نرفتن نرخ سود و تثبیت نرخ دلار است. موضوع بالانرفتن نرخ سود بانکی در شرایطی تورم رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است، هرچند برای بازار سرمایه خبر مثبتی از این جهت است که منابع از بانک به بورس می‌آید، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که جنس سرمایه در بانک،‌ ریسک گریز است و ورود عمده آن به بازار سرمایه،‌نهایتا می تواند بخش بدهی بازار را بارور کند.

  صعود تا فصل مجامع

حال برای به دست آوردن افق پیش روی بورس و حرکت شاخص ها، باید به بررسی عواملی پرداخت که در رشد آتی بازار سهام،‌ نقش بسزایی دارند.

سید علی خسروشاهی،‌ کارشناس بازار سرمایه  در بررسی روند بازارسرمایه اشاره کرد: در کوتاه مدت و میان مدت و با توجه به عملکرد شرکت‌های بزرگ انتظار می رود، تا فصل مجامع روند بازار صعودی و با شیب ملایم باشد، هر چند که این مسیر همراه با نوسان‌های روزانه خواهد بود. در بلند مدت اما، باید به عوامل بنیادی توجه بیشتری کرد.

این فعال بازارسرمایه در ادامه گفت: نرخ ارز، قیمت نفت، نرخ‌های جهانی کالاها و اثرات تحریم بر شرکت‌ها از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند. در این بین مهمترین عامل تاثیرگذار بر سود (اسمی) و ارزش بازار شرکت‌ها، تغییرات نرخ ارز است.

وی یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش نرخ ارز را بسته بودن مبادی ورودی دلار دانست و افزود: هم اکنون تنش‌های سیاسی میان ایران و امریکا به بالاترین حد خود از زمان روی کار آمدن ترامپ رسیده است و نمی‌توان تحلیل دقیقی از آینده این تنش‌ها داشت؛ اما می‌توان برآورد کرد افزایش تنش‌ها موجب افزایش نرخ دلار و درنهایت افزایش ارزش بازار شرکت‌های صادرات محور بورس، همچون شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی و... خواهد شد.

به گزارش سنا،‌ معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: در بحث نفت، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر، نقش ایران در اثرگذاری بر روی قیمت نفت تا حدود زیادی کمرنگ شده است، اما موقعیت ژئوپولیتیکی ایران می‌تواند بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد. افزایش سطح ناآرامی‌ها در منطقه از یک طرف موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و با درنظر گرفتن ثبات سایر عوامل اتفاقی مثبت برای اقتصاد نفت محور ایران تلقی می‌شود، اما از طرفی دیگر، افزایش تنش‌ها باعث بالا رفتن ریسک سیاسی کشور خواهد شد که امری منفی است.

خسروشاهی، عامل موثر بعدی در روند بازار را تغییرات نرخ کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: این نوسانات عملا وابسته به نرخ رشد اقتصادی کشور چین است. با توجه به اخبار مثبت ناشی از توافقات تجاری میان چین و امریکا، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، نرخ کامودیتی‌ها فارغ از نوسانات مقطعی روند باثباتی داشته باشد.

وی ادامه داد: در نهایت اثرات تحریم‌ها بر تولید و فروش شرکت‌ها، وضعیت سودسازی شرکت‌ها را مشخص خواهد کرد. گزارش‌های فصل زمستان سال ۱۳۹۷ شرکت‌ها نشان داد که عملکرد شرکت‌ها در تولید و فروش قابل قبول و بهتر از حد انتظار فعالان بازار سرمایه بوده است. هر چند که انتظار می‌رود سال ۱۳۹۸ سالی سخت‌تر برای شرکت‌ها از لحاظ مقادیر فروش محصولات باشد.

 

ارسال نظر