سهام بازارهای آسیا در بالاترین سطح خود در ۹ ماه اخیر

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۴۲۵۸۶

خوش‌بینی مقامات امریکایی نسبت به نتیجه گفت‌وگوهای طولانی تجاری با چین موجب افزایش شاخص سهام آسیا شده، و شاخص بازارهای این منطقه را در بالاترین سطح خود در ۹ ماهه اخیر نگه داشت.

وزیر خزانه‌داری امریکا، استیون منوچین، پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات واشنگتن و پکن به زودی به نتیجه برسد. همزمان افزایش صادرات چین و افزایش وام‌های اعطایی توسط بانک‌های چینی موجب شده که اعتماد عمومی نسبت به اقتصاد جهانی کمی بیشتر شود.

به گزارش رویترز، نتیجه این تحولات، افت ارزش دلار نسبت به ارزهای اصلی جهان در روزهای اخیر بوده است.شاخص اصلی‌ام اس‌سی‌ای در سهام آسیا پاسیفیک  جز ژاپن در روز دوشنبه ۰.۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از اواخر جولای رسید. سهام چین نیز رشد قابل توجهی داشت تا جایی که شاخص۳۰۰ CSI حدود ۲.۲ درصد بالا رفت. شاخص هنگ سنگ در کره جنوبی نیز ۱.۲ درصد رشد داشت. نیکی در ژاپن هم خود را ۱.۴ درصد بالا کشید و بالاترین سطح از اوایل دسامبر را ثبت کرد.

تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان در یادداشتی نوشتند که صعود شاخص بازارهای آسیایی به‌طور قطع به پشتوانه چشم‌انداز تورم پایین، کاهش تنش‌های تجاری و نیز سودهای بهتر از پیش‌بینی در فصل اول سال بوده است.

رشد سهام در آسیا به دنبال یک جهش بزرگ در وال‌استریت در روز جمعه اتفاق افتاد، زمانی که شاخص‌های اصلی با یک جهش در دقایق آخر روز کاری خود را پایان دادند.

سرمایه‌گذاران در امریکا خوشحال از گزارش‌هایی بودند که نشان می‌داد صادرات چین در ماه مارس در پنج ماه اخیر بیشترین رشد را داشته و بانک‌های آن کشور نیز وام‌هایی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت اعطاء کرده‌اند. همچنین، سرمایه‌گذاران نسبت به اخباری که حاکی از بهبود وضعیت مذاکرات تجاری امریکا و چین بود نیز واکنشی مثبت نشان داده بودند.روز شنبه منوچین در یادداشتی نوشت که دو طرف مذاکره تجاری برای رسیدن به توافق «به مرحله نهایی نزدیک شده اند». امریکا چین را تحت فشار قرار داده تا اگر به دنبال توافق است، یارانه‌های صنعتی خود را کاهش دهد . شرطی که پکن به‌شدت در برابر آن مقاومت می‌کرد.

سرمایه‌گذاران در سال جاری نسبت به رشد اقتصاد بدبین هستند، به خصوص که تنش‌های تجاری بین کشورهای مختلف شدت گرفته و شرایط سخت مالی تقاضای جهانی برای کالا و خدمات را کاهش داده است. در ضمن، صندوق بین‌المللی پول تاکنون ظرف ۶ ماه سه بار پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصاد جهانی را تغییر داده است و هر دفعه چشم‌انداز اقتصاد را وخیم‎تر از گذشته تخمین زده است.

تاکنون اکثر سرمایه‌گذاران بر این عقیده بوده‌اند که ضعف اقتصادهای کلیدی مانند چین ممکن است به کشورهای دیگر نیز رخنه کند، به‌ویژه اگر تنش‌های تجاری بین امریکا و چین شدت یابد. در نتیجه، گروه ۲۰ کشور صنعتی درخواست یک صلح تجاری را مطرح کرده بودند و بدین وسیله به رهبران جهان هشدار داده بودند که باید فکری به حال تهدیدات اقتصادی کنند.

 

 

ارسال نظر