چرایی زیان‌دهی صنایع بورس

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۳۳

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است توجه به مشکلات اصلی و منشأ زیان دهی شرکت‌ها بسیار مهم است و در صورت عدم توجه به آن افزایش سرمایه تنها پاک کردن صورت مساله آن هم به صورت موقت خواهد بود. علیرضا کدیور، معاون گروه توسعه ملی مشکل اصلی شرکت‌های زیان‌ده را قدیمی بودن تکنولوژی و روش‌های تولید آنها ارزیابی کرد و به سنا، گفت: زیان دهی اغلب به واسطه مشکلات مالی شرکت‌ها است، یعنی مشکل اصلی وجود بدهی‌های سنگین بانکی، بدهی به تامین‌کنندگان و... است که رسیدن به سوددهی شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایع خودرویی بیش از بقیه صنایع به این واکاوی و تشخیص دلایل زیان‌دهی نیاز دارند؛ چراکه برخی از شرکت‌های خودرویی طی سال‌های گذشته چندین بار از محل تجدید ارزیابی‌ها افزایش سرمایه داده‌اند، اما همچنان درگیر زیان انباشته بوده و هستند و این زیان همواره نیز در حال افزایش است. کدیور با اشاره به صنایع نساجی به عنوان صنایع بعدی دارای زیان انباشته تصریح کرد: ساختار مالی نامناسب به عنوان مهم‌ترین عامل و سوءمدیریت به عنوان عامل بعدی از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی شرکت‌هاست و مشکلات صنعت در جایگاه آخر قرار دارد.

   ساختار نامناسب مالی صنعت بانک

این فعال بازار سرمایه دلیل زیان‌دهی بخشی از صنایع بانکی را نیز وجود ساختار مالی نامناسب دانست و یادآور شد: در این میان مشکلات ناشی از اقتصاد کلان کشور به تشدید مشکلات موجود در ساختار نظام بانکی منجر شده است. این در حالی است که طی چند سال گذشته بانک‌ها اعم از خصوصی یا نیمه‌دولتی نیز جزو صنایعی بوده‌اند که بارها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داده‌اند، اما زیان انباشته آنها به طرز فزآینده‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت واکاوی دلایل زیان دهی بانک‌ها به عنوان یکی از صنایع مهم در بازار سرمایه و اقتصاد کشور گفت: شرکت‌ها باید ضمن استفاده درست از فرصت ایجاد شده و حذف مالیات از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ایجاد امکان خروج از ماده 141، به سمت تغییر در ساختار مالی و به‌روز‌رسانی حرکت کنند و با پایان زیان، سودآوری محقق شود.

 

 

ارسال نظر