کسب سود با افق سرمایه‌گذاری 3 تا 5 ساله

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۳۱

یک کارشناس نقش بازار سرمایه را در هدایت نقدینگی، حل مشکلات اقتصادی و کمک به رونق چرخه اقتصادی موثر دانست. امیر سیدی گفت: البته بانک مرکزی هم تلاش زیادی برای اصلاح سیستم بانکی دارد؛ هرچند که در دوران سختی (شامل تحریم و مشکلات فروش نفت و نبود عرضه کافی ارز) این تلاش در حال انجام است. سیستم بانکی در حال حاضر به شرایط غیرترازی برخورد کرده است، این موضوع ناشی از سودهایی است که بطور قطعی پرداخت شده اما هنوز به دست نیامده است. وی در گفت‌وگو با سنا، رشد نقدینگی را بطور سالانه حدود ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: سود سپرده‌های بانکی ماهیانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که اگر صحیح مدیریت نشود، پیامدهایی نظیر آنچه را در سال گذشته شاهد بودیم، به دنبال دارد. وی مجموع ارزش شرکت‌های حاضر بازار سرمایه را پایین‌تر از نقدینگی موجود دانست و گفت: این میزان حدود نیمی از حجم نقدینگی موجود است و این امکان هست تا ارزش بازار تا حجم نقدینگی (که احتمالا امسال تا دو میلیون میلیارد تومان رشد می‌کند) افزایش پیدا کند. معاون توسعه و فناوری تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: هرچند شرایط اقتصادی کنونی رکودی است اما تورم موجود سبب می‌شود، نرخ فروش بسیاری از تولیدکننده‌ها بالا برود؛ این تولیدکننده‌ها با وجود کاهش فروش اما با افزایش نرخ مواجهند که این موضوع بر عملکردشان اثر مطلوبی می‌گذارد.

سیدی، بازارسرمایه را همچنان محلی جذاب برای سرمایه‌گذاری مطرح کرد و افزود: سرمایه‌گذار صبوری که نقدینگی خود را اکنون وارد بورس کند و با افقی حداقل سه تا پنج ساله و حتی بلندمدت‌تر در بورس سهامداری کند بطور قطع بسیار بالاتر از بازارهای دیگر می‌تواند سود کسب کند. بسیاری از شرکت‌ها چه به لحاظ ارزش جایگزینی و سود عملیاتی می‌توانند بازدهی مناسبی ایجاد کنند. وی اضافه کرد: از آنجا که بازار سرمایه شفاف‌ترین بخش اقتصاد و درگیر در فعالیت‌های تولیدی واقعی است، اگر شرایطی فراهم شود تا نقدینگی شرکت‌ها در این بازار جذب شود، سبب می‌شود، تامین مالی در قالب‌های مختلفی چون سهام، بدهی در شرکت‌ها تسهیم شده و آنها بتوانند با وجود مشکلات به رونق تولید و رشد کشور کمک کنند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه نقش دولت و سازمان بورس را در هدایت سرمایه‌گذاری اساسی تلقی کرد و گفت: بهتر است، دولت و سازمان بورس به عنوان رگولاتور شرایط و چارچوب مجوزهایی را برای کسانی که می‌خواهند در این بازارها ناشر باشند فراهم کنند، تا نهادهای جدید با ساختار مناسب به وجود آمده و منجر به هدایت سرمایه‌گذاری شوند.

 

ارسال نظر