بورس وارد کانال 188 هزار واحدی شد

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۷۳

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز گذشته ۱۵۳۹ واحد ارتقا یافت و به رقم ۱۸۸ هزار و ۷۵ واحد رسید. در روز یکشنبه، ارزش بازار نیز به بیش از 719 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین شاخص قیمت هم وزن با افزایش 590 واحد به رقم 36 هزار و 618 واحد رسید. معامله‌گران بورس تهران بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون برگ بهادار اوراق حق تقدم و سهام در قالب 289 هزار نوبت معامله و به ارزش 989 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در روز قبل، عمده نمادهای بورسی در رشد شاخص کل اثرگذار بودند که بیشترین تأثیر در افزایش شاخص را نمادهای فولاد، وبملت، شبندر، فارس، وپاسار، رمپنا و خودرو داشته‌اند.

همچنین نمادهای پربیننده معامله‌گران در تالار شیشه‌ای بورس تهران مربوط به شرکت‌های بانک ملت، ایران‌خودرو، سایپا، ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی شازند و پارس‌خودرو بوده است.

   صعود 20 پله‌ای

دست‌به دست شدن افزون بر یک میلیارد و 327 میلیون ورقه به ارزش بیش از 5 هزار و 193 میلیارد ریال نتیجه نقل‌وانتقال‌های دیروز در بازارهای فرابورس ایران بود که به موازات افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش دادوستدهای 18 فروردین‌ماه، شاخص کل فرابورس ایران نیز 20 واحد افزایش یافت.

در روز گذشته، عملکرد سبز آیفکس تحت تاثیر معاملات مثبت در نماد «ذوب» بود؛ علاوه بر این بیشتر نمادهای فرابورسی از جمله «مارون»، «زاگرس»، «سمگا» و «شراز» نیز با بیش از یک واحد در رشد شاخص کل نقش داشتند.

از سوی دیگر نمادهای «هرمز» و «کگهر» جمعا با 4‌واحد اثر منفی مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند و در نهایت این نماگر با حدود 20 واحد افزایش در سطح دو هزار و 410 واحدی ایستاد.

در بازارهای اول و دوم فرابورس افزون بر 745 میلیون سهم به ارزش دو هزار و 187 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت که ارزش معاملات صورت‌گرفته در این دو بازار حدود 40 درصد از ارزش کل معاملات روزانه فرابورس را شامل می‌شود.

همچنین در سه تابلو معاملاتی بازار پایه، بالغ بر 546 میلیون سهم دست‌به دست شد که ارزش بیش از یک هزار و 341 میلیارد ریالی را رقم زد.

در ادامه، رصد تابلو بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که بیش از 20 میلیون ورقه شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این بازار مورد معامله قرار گرفته که ارزش کل این دادوستدها بر یک هزار و 614 میلیارد ریال بالغ شده است.

بررسی عملکرد نمادهای فرابورسی در دومین روز کاری هفته منتهی به بیست‌وسوم فروردین‌ماه 98 نیز نشان می‌دهد که نمادهای معاملاتی «سمگا»، «زدشت» و «کشرق» متعلق به شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت دشت خرم دره و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در سمت مقابل نمادهای «زشگزا»، «غدیس» و «زبینا» بار بیشترین کاهش قیمتی را در جریان معاملات روز قبل متحمل شدند.

 

ارسال نظر