آغاز سبز

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۲۲

گروه بورس| در آخرین روز کاری سال 97، شاخص کل بورس تهران در جایگاه 178 هزار و 659 واحدی به کار خود پایان داد. اما با آغاز سال جدید، شاخص کل روند رو به رشد نسبی را آغاز کرد. به‌طوری که در پایان روز پنجم فروردین ماه به 179 هزار و 194 واحد رسید. سپس با ادامه رشد خود در روز ششم فروردین تا 179 هزار و 766 واحد پیشروی کرد. در سومین روز کاری سال 98 شاخص کل با تداوم روند رشد آهسته خود به 181 هزار و 542 واحد رسید و سپس در روز 10 فروردین با بیش از 3800 واحد رشد به 185 هزار و 358 واحد رسید و در نهایت با اندکی کاهش در همین کانال ماند.

نگاه جزئی به دلایل ریزش اندک شاخص در روز یازدهم حاکی از آن است که بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، گل گهر، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و فلزات، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو و نفت سپاهان به خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، بانک ملت، نوسازی و ساختمان تهران، ماشین‌سازی اراک، سیمان فارس و خوزستان، تامین سرمایه نوین، زامیاد، گروه بهمن، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن به نام خود ثبت نام کردند.

در روز مذکور، ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار امروز به 708 هزار میلیارد تومان رسید.

گفتنی است در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، 77 میلیون و 107 هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش کل بیش از 888 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق مشتقه تعداد 3372 قرارداد به ارزش بیش از 745 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت  شاخص کل فرابورس «آیفکس» نیز در روز کاری 11 فروردین با کاهش اندک 8 واحدی مواجه شده و باعث شد که این شاخص در جایگاه 2405 واحد متوقف شود. در آن روز معامله‌گران فرابورسی بیش از 842 میلیون برگه و اوراق و حق تقدم به ارزش 361 میلیارد تومان و در قالب 138 هزار نوبت معامله داد و ستد کردند. نمادهای کگهر، ارفع بیشترین اثر افزایش را در شاخص فرابورس داشتند و نمادهای زاگرس، مارون، هرمز، سرچشمه، شغدیر بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌ا‌ند.

 

ارسال نظر