سود‌آوری صنعت دارویی در بازار سهام

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۷۷
سود‌آوری صنعت دارویی در بازار سهام

گروه بورس|

 برخی از کارشناسان بازار سرمایه کشور معتقدند رشد سودآوری صنایع و شرکت‌های بورسی در سال 97 و پیش‌بینی تداوم روند صعودی در سال 98 با توجه به وضعیت مطلوب بنیادی شرکت‌ها و اصلاحات پی‌در پی شاخص طی چند وقت اخیر، دور از ذهن نخواهد بود. از طرفی، پیش‌بینی افزایش مقطعی شاخص‌ها تا زمان برگزاری مجامع در سال 98 چشم‌اندازی است که دیگر صاحب‌نظران این حوزه برای آینده بازار سهام متصور می‌شوند. به هر روی ریسک‌های اقتصادی و سیاسی در سال 97 نقش بسزایی در افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش سودآوری صنایع دلار محور بورسی داشت، بطوری که صنایع و شرکت‌‌های مرتبط در این حوزه شرایط مطلوب‌تری را نسبت به گذشته توانستند تجربه کنند. در همین حال، شاخص صنعت دارو از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۶۰ درصدی داشته است. در عین حال، بسیاری از شرکت‌های این گروه در ۹ ماه ابتدای سال تحت تاثیر رشد مقداری فروش توانستند حاشیه سود خوبی داشته باشند. به زعم کارشناسان اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت دارو در سال ۹۸ بر‌ای این شرکت‌ها سودآوری مطلوبی را رقم می‌زند. گفتنی است، صنعت دارو یکی از مهم‌ترین صنایع بورسی به شمار می‌رود، این صنعت با ارزش اسمی ۳۰هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال، ۲.۷ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. دارویی‌ها حدود ۲۵ نماد فعال در بورس دارند که از مهم‌ترین شرکت‌های بازار سهام به شمار می‌روند. شاخص گروه دارویی از ابتدای سال تاکنون (۲۰ اسفند)، بالغ بر ۶۰ درصد بازدهی به همراه داشته است. با این حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید سهامداران فعال این شرکت‌ها در انتظار انتشار عملکرد یک‌ساله مالی آنها هستند تا بتوانند چشم‌انداز مناسبی را برای سال آینده متصور باشند. در همین حال، عواملی همانند تسهیل در وصول مطالبات شرکت‌های دارویی، رشد قیمت بسیاری از داروها و تخصیص ارز دولتی برای این شرکت‌ها از مواردی است که منجر به رشد سودآوری این گروه شده است. با این وجود طی روزهای اخیر خبرهای مثبت دیگری در زمینه صنعت دارو شنیده شد، که می‌تواند بر تصمیم سهامداران اثرات قابل توجهی داشته باشد. در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از دور جدید افزایش قیمت اقلام دارویی خبر داد. به گفته وی در سال آینده دارو بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت دارد. از سوی دیگر این مقام مسوول از ممنوعیت واردات داروهای مشابه داخلی به کشور خبر داد. موضوعی که می‌تواند انگیزه‌های شرکت‌های داخلی را برای تولید بیشتر افزایش دهد.

    دلار ۴۲۰۰ تومانی دارویی‌ها

در این ارتباط، نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا، در مورد وضعیت این صنعت در سالی که گذشت اینچنین می‌گوید: شرکت‌های دارویی سال ۹۷ را مطلوب‌تر از سال‌های قبل پشت سر گذاشتند. دوره وصول مطالبات بسیاری از این شرکت‌ها از ۳۶۵ روز کاهش یافت و این شرکت‌ها توانسته‌اند تا حد قابل توجه‌ای مطالبات خود را از دولت دریافت کنند. وی افزود: اگر بخواهیم شرکت‌های دارویی را در سالی که گذشت بررسی کنیم، علاوه بر اینکه سود عملیاتی و سود خالص این شرکت‌ها افزایش یافته است، هزینه‌های مالی بسیاری از این شرکت‌ها نیز کنترل شد. وی همچنین گفت: دولت به سبب پایین نگه داشتن هزینه‌های درمان، دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را به صنعت دارو اختصاص داده است. اگر فرض کنیم دولت برای واردات دارو دلار نیمایی تخصیص دهد، به همان تناسب نرخ دارو رشد می‌کند.

    پیش‌بینی نرخ 98

این کارشناس بورسی افزود: با افزایش نرخ دارو، حاشیه سود ریالی دارویی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن بدهی دولت به این شرکت‌ها زیاد می‌شود. به همین دلیل دولت انگیزه چندانی برای عدم تخصیص دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به صنعت دارو ندارد و به نظر می‌رسد برای تمام سال ۹۸ نرخ دلار در صنعت دارو همین رقم بماند.

    نگاهی به عملکرد‌

همان‌طور که اشاره شد بازدهی شاخص این صنعت از ابتدای سال بیش از ۶۰ درصد بوده است، همچنین عمده نمادهای این گروه در این بازه زمانی، با رنج مثبت به کار خود پایان داده است. داروسازی امین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۵ درصد بازدهی مثبت داشته است. عمده سودآوری این شرکت در بخش فروش محصولات بوده است. به نحوی که در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ۵۵ درصد رشد فروش داشته است. در همین حال، شرکت داروسازی کوثر سهامدار عمده شرکت داروسازی امین است که بیش از ۴۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. این شرکت در دوره ۹ ماهه حدود ۲هزار درصد رشد سودآوری داشته است. در این میان داروپخش تولید محصولات جدید را در برنامه دارد. این شرکت از ابتدای سال ۵۶ درصد رشد قیمتی داشته است. این شرکت نیز عمده رشد قیمتی را از بخش فروش داشته است. مدیرعامل این شرکت طی روزهای اخیر خبرهایی از تولید محصولات جدید در این کارخانه داده است. به گفته محلاتی، دستگاه سرم‌سازی خط جدید در حال نصب است و از خرداد سال آینده به تولید می‌رسد. از سویی دیگر، «دشیمی» نیز از شرکت‌هایی بود که سهامداران آن در سال ۹۷ شاهد روند سودآوری شرکت بودند. در آخرین اطلاعیه منتشره شده این شرکت در شبکه کدال آمده است، شرکت داروسازی تهران شیمی درپایان سال مالی ۹۷ مبلغ ۸۰۷ ریال سود برای هر سهم با سرمایه ۴۴۵ میلیارد ریال محقق کرد. این شرکت در سال مالی ۹۷ با رشد ۲۳ درصدی درآمد عملیاتی و رشد ۸۱ درصدی سود ناخالص همراه شد و توانست مبلغ ۳۹۶میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد رشد داشته است.

 

 

ارسال نظر