استفاده از ابزار مشتقه به کاهش نوسانات کمک می‌کند

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۲۳

محمدرضا پورابراهیمی درباره راه‌اندازی معاملات آپشن (اختیار معامله) زعفران در بورس کالای ایران گفت: به کارگیری ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی و آپشن زعفران در بورس کالا، هم به افزایش قدرت تولیدکنندگان کمک می‌کند و هم در بخش تجاری، شرایطی را فراهم می‌سازد که تعهدات خارج از کشور در حوزه صادرات به نحو مطلوب پاسخ داده شود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک بستر معاملاتی شفاف و قانونمند که به منظور ایجاد عدالت و شفافیت به وجود آمده و منعکس‌کننده بخش واقعی اقتصاد است، گفت: بحث پوشش ریسک از مزیت‌هایی است که همیشه در حوزه استفاده از ابزارهای مشتقه (آتی) مطرح بوده که در این رابطه ابزار معاملاتی قراردادهای آپشن یکی از ظرفیت‌های مهم در این بخش است.

پورابراهیمی تاکید کرد: توسعه ابزارهای مشتقه روی زعفران باعث پوشش ریسک‌های موجود در معاملات سنتی خواهد شد و نیز ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در کنار حفظ منافع تولیدکنندگان، به کمک این ابزار، تعهدات صادرکنندگان در حوزه بازارهای خارجی نیز به موقع ایفا می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ابزار معاملاتی آپشن یک ابزار چند وجهی است، اظهار کرد: راه‌اندازی این معاملات در بورس کالا روی محصول انحصاری و صادراتی زعفران یک اتفاق حائز اهمیت و مثبت است که به ایجاد تعادل قیمت‌ها در بازار این محصول کمک می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی این ابزار در بازار مشتقه بورس کالا بخشی از نوسان‌ها را پوشش داده و کاهش نوسانات قیمتی را به همراه دارد تا قیمت محصول بیمه شود.

به گفته پورابراهیمی قراردادهای آپشن، معاملات زعفران را از ریسک نوسان قیمت‌ها به خصوص در فصل برداشت خارج می‌کند و با پوشش ریسک در بخش‌های مختلف بازار، این محصول را به تعادل خواهد رساند.

وی در خصوص تکمیل زنجیره ابزارهای مالی زعفران در بورس کالا اظهار کرد: گستره ابزارهای مالی بورس کالا هر چه افزایش پیدا می‌کند به تعادل بخشی منطقی‌تر بازار کمک کرده و می‌تواند بخشی از ریسک‌هایی را که پیش از این به واسطه عدم وجود ابزارهای مالی بوده، بطور کامل پوشش دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بین‌المللی شدن معاملات زعفران در بورس کالای ایران گفت: هر زمان که زنجیره ابزارهای معاملاتی محصولات تکمیل شود، به دلیل آنکه کارآمدی، پوشش ریسک و تعادل بخشی منطقی را برای آن بازار به ارمغان می‌آورد، می‌تواند آن بازار را به عنوان مرجع قیمتی بین‌المللی آن محصول تبدیل کند.

پورابراهیمی افزود: بورس کالا با تکمیل ابزارهای مالی روی محصول زعفران می‌تواند به مرجع قیمتی بین‌المللی طلای سرخ تبدیل شده و به عنوان محور اصلی معاملات خارج از کشور نیز معرفی شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط دیگر کشورها از چنین بازاری، ثبات بیشتر قیمت‌ها را استنباط خواهند کرد، گفت: بنابراین تکمیل زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالا می‌تواند به جایگاه و نقش این بورس در تعیین قیمت‌های جهانی محصولات انحصاری مثل زعفران کمک بزرگی ارایه کند.

 

ارسال نظر