بورس انرژی در انتظار عرضه‌های جدید نفت و میعانات گازی

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۱:۴۹:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۹۶۰

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از دو عرضه جدید نفت و میعانات گازی در بورس تا پایان امسال (بیستم و بیست و هفتم اسفندماه) خبر داد و گفت: جدید بودن شیوه فروش نفت در بازار سرمایه و شناخت ناکافی فعالان بازار از دلایل عدم موفقیت فروش محموله‌های نفتی است.

امیرحسین تبیانیان درباره وضعیت عرضه نفت در بورس اظهار داشت: هدف عمده از عرضه نفت در بورس فروش محموله‌های کوچک و خرده فروشی است و بر همین اساس نفت در محموله‌های کوچک ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه می‌شود. به گزارش فارس، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با بیان اینکه فروش‌های محموله‌های بزرگ چند میلیون بشکه‌ای در بورس در شرایط کنونی مدنظر نیست، اضافه کرد: هدف ما این است فعالان اقتصادی برای معامله محموله‌های کوچک که نیاز به هزینه و ریسک کمتری دارد وارد شوند. وی یادآور شد: هر چند انتظار نداریم در این عرضه‌ها معامله محموله‌های بزرگ انجام شود اما محدودیتی در انجام آنها نیز وجود ندارد و در صورت تمایل متقاضیان می‌توان با تجمیع محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای خریدهای بزرگ انجام داد.

    دلیل عدم فروش نفت در عرضه آخر

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره ششمین عرضه نفت در بورس اظهار داشت: باید قبول کرد که عرضه نفت در بورس، شیوه جدیدی است که شناخت فعالان بازار و خریداران داخلی و خارجی نسبت به آن نیاز به گذشت زمان دارد.

تبیانیان با بیان اینکه عرضه نفت در بورس دارای چندین مرحله و بخش است که خریداران باید به آن شناخت پیدا کنند، گفت: اکنون عرضه نفت در بورس به شیوه تحویل در مبدا است و بر این اساس خریدار باید بتواند کشتی مناسب حمل نفت را یافته و همچنین بازاریابی نیز انجام داده و پیش پرداخت‌ها را تامین کند که انجام همه آنها به هماهنگی و تجربه کافی خریدار نیاز دارد. وی اضافه کرد: خریداران داخلی کمی برای نفت وجود دارد و بازیگران خارجی بازار نفت نیز طول می‌کشد که با شیوه و سازوکار جدید فروش نفت ایران در بورس آشنا شوند.

  سایه تحریم‌ها بر فروش نفت در بورس

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی به تاثیر تحریم‌ها بر فروش نفت در بورس اشاره کرد و گفت: در عرضه‌های اول و دوم فروش نفت در بورس که از آبان امسال آغاز شد خریداران حجم قابل توجهی از محموله‌های را خریداری کردند، زیرا در آن زمان شدت تحریم‌ها نسبت به اکنون کمتر بود.

وی با بیان اینکه از آبان ماه به‌شدت تحریم‌ها افزوده شد، یادآور شد: اگر عرضه نفت در بورس در سال ۹۶ انجام می‌شد با توجه به اینکه شرایط سخت تحریم وجود نداشت قطعا معاملات بیشتری صورت می‌گرفت.

تبیانیان ادامه داد: خریداران در شرایط حاضر باید خود را با شرایط نقل و انتقال پول و همچنین صادرات نفت در زمان تحریم وفق دهند که نیاز به تجربه و زمان دارد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر معاملات نفت در بورس سایه انداخته است، اضافه کرد: برای اینکه فعالان بازار نفت بتوانند با شرایط راحت‌تری اقدام به خرید و فروش نفت کنند مزایایی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به فروش در محموله‌های کوچک و همچنین امکان تسویه ریالی اشاره کرد.

  جذابیت قیمت محموله‌های نفتی

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای فروش نفت در بورس دارای جذابیت است، اظهار داشت: به دلیل اینکه تامین کشتی برای محموله‌های کوچک دارای محدودیت‌هایی است و همچنین به دلیل هزینه‌های نقل و انتقال پول در زمان تحریم، قیمت نفت را به گونه‌ای تعیین کرده‌ایم که دارای جذابیت زیادی بوده و خریداران تمایل به خرید نفت از بورس داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین تسویه‌ها به صورت نقد و اعتبار در نظر گرفته شده که امکان نکول (ناتوانی در تسویه) را از بین می‌برد.

  عرضه‌های جدید نفت در بورس

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره عرضه‌های جدید نفت در بورس نیز گفت: تا پایان امسال دو عرضه جدید نفت و میعانات گازی در بورس انرژی انجام می‌شود.

تبیانیان با بیان اینکه تا پایان اسفند ماه در روزهای دوشنبه (۲۰ و ۲۷ اسفند) به نوبت عرضه نفت و میعانات گازی انجام خواهد شد، ادامه داد: در عرضه‌های اسفند ماه انعطاف بیشتری برای فروش در نظر گرفته‌ایم تا خریداران بتوانند با شرایط راحت‌تر اقدام به خرید و صادرات نفت کنند.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در عرضه‌های بهمن ماه اعلام کرده بودیم که خریدار باید تا ۲۰ روز قبل از بارگیری، کشتی مورد نظر خود را معرفی کند اما در عرضه‌های اسفند ماه مهلت معرفی کشتی را ۱۰ روز قبل از بارگیری تعیین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در شیوه‌های تحویل محموله‌های میعانات گازی نیز شرایط تسهیل شده بطوری که تحویل میعانات گازی در صورت تمایل خریدار علاوه بر عسلویه در خشکی نیز انجام خواهد شد. به گزارش ایرنا، ششمین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی روز (دوشنبه) انجام شد اما خریداری برای آن وجود نداشت. عرضه نفت خام در بورس که از ششم آبان امسال با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک آغاز شد، اکنون وارد ششمین مرحله شده است.

در مرحله نخست (ششم آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد اما هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای (معادل ۲۸۰ هزار بشکه) به نرخ بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رسید. در دومین مرحله (بیستم آبان) نیز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه‌ای ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. در سومین مرحله عرضه در بورس، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران به نرخ بشکه‌ای ۵۲ دلار و ۴۲ سنت دلار در تابلو فروش قرار گرفت اما بدون مشتری ماند.

مرحله چهارم موفقیت آمیز نبود؛ در مرحله پنجم تنها یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای به فروش رسید. در مرحله ششم عرضه نیز همانند نوبت‌های پیشین یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه تعیین شده بود.

لازم به ذکر است که عرضه بعدی در ۲۰ اسفند ماه انجام خواهد شد.

 

ارسال نظر