چرخه معاملات طلای سرخ تکمیل شد

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۲۷
چرخه معاملات طلای سرخ تکمیل شد

گروه بورس|

 صبح روز گذشته آیین راه‌اندازی معاملات قراردادهای اختیارمعامله زعفران در بورس کالا یا حضور مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا، برگزار شد.

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام خبر رونمایی نخستین قرار داد اختیارمعامله زعفران، گفت: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا، از نقد‌شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرارداد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد. با استقبال خوب سرمایه‌گذاران و فعالان بازار زعفران از معاملات قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس کالا، امروز قرار داد اختیار معامله زعفران به عنوان ابزار تکمیلی برای فعالان این بازار در بورس کالا رونمایی شد.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه تعریف ابزارهای مالی از جمله آپشن روی سایر کالاهای کشاورزی نیز وجود دارد، افزود: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا، از نقد‌شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرارداد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد.

همچنین در این مراسم حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه امروز شاهد راه‌اندازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازار سرمایه هستیم، گفت: با وجود آنکه ما تولید‌کننده اصلی زعفران در دنیا هستیم اما نتوانستیم از منافع این محصول مهم‌ کشاورزی به درستی بهره ببریم.

امیری در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود سودآوری زعفران و ارزش مادی آن کشاورزان کمترین بهره را از کاشت این محصول داشته‌اند. اما با ورود زعفران به بورس کالا و ‌شکل‌گیری معاملات زعفران در بازار سرمایه بارقه‌های امید نمایان‌شد.

وی با بیان اینکه معاملات این محصول هم در بازار فیزیکی و هم در گواهی سپرده کالایی موفق بود، ادامه داد: از ابتدای امسال در بازار فیزیکی ۶۶ تن و در گواهی سپرده کالایی ۲۷ تن زعفران داد و ستد شد که این‌ میزان قابل توجه است.

امیری افزود: این روند معاملاتی بخشی از دغدغه کشاورزان در حوزه فروش محصول با قیمت‌های ارزان به واسطه‌ها را برطرف کرد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ‌ناشران سازمان بورس ضمن بیان اینکه موفقیت ابزارها وابسته به آموزش و فرهنگ‌سازی است و بخشی از این فرآیند بر دوش رسانه‌ها است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس اشکالات و همچنین معرفی ابزارها به اصلاح ساختار‌ها کمک کنند. وی به دو ویژگی قرارداد اختیار معامله اشاره کرد و گفت: آپشن به نسبت قراردادهای آتی، ریسک کمتری دارد و از طرف دیگر به سرمایه در گردش پایین‌تری نیاز دارد. همچنین این قرارداد مبنایی برای بیمه قیمت زعفران در آینده است که این مزیت بزرگ برای کشاورزان از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

امیری اظهار داشت: بورس کالا عملکرد بسیار مناسبی در حوزه ابزارسازی بخش کشاورزی داشته و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز زمینه ایجاد ابزارهای مالی جدید از جمله صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازارها همواره در دستور کار سازمان بورس است، گفت: وجود ابزارها به نقدشوندگی بازار سرمایه کشور کمک می‌کند. امیدواریم بورس کالا نیز در مسیر ابزار‌سازی به صورت مستمر پیش رود و یکی از حوزه‌هایی که اکنون نیز درحال پیگیری است موضوع صندوق‌های کالاهای کشاورزی است و می‌تواند در توسعه بازار موثر باشد.معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان عنوان کرد: امیدواریم که با رونق معاملات محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالای ایران، تعاونی‌ها و نهادهای مرتبط با بخش کشاورزی با ورود به بورس کالا از تامین مالی‌های سنتی و مبادلات ناکارآمد فاصله بگیرند.

   تکمیل زنجیره ابزارهای مالی کشاورزی

در ادامه علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات در مراسم راه‌اندازی معاملات آپشن زعفران گفت: قراداد آپشن روی زعفران نگین راه‌اندازی می‌شود و اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود افراد خرد به بازار وجود داشته باشد. علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیات‌مدیره بورس کالا مقرر شده است تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات صفر در نظر گرفته شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در آیین راه‌اندازی معاملات اختیار معامله زعفران گفت: برای راه‌اندازی معاملات اختیار معامله زعفران لازم بود تا یک بازار نقدی قوی برای دارای پایه این محصول فراهم شود که در این راستا قرارداد آتی زعفران در بورس کالا راه‌اندازی شد تا فعالان بازار با معاملات مشتقه آشنا شوند؛ به این ترتیب از خرداد ماه امسال و با ورود معاملات آتی زعفران به بازار مشتقه، اولین قرارداد آتی زعفران در بازار کشاورزی منعقد شد.

ناصرپور همچنین به جزییات راه‌اندازی معاملات آپشن زعفران اشاره کرد و گفت: قرارداد آپشن روی زعفران نگین راه‌اندازی می‌شود و اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود افراد خرد به بازار وجود داشته باشد. علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیات‌مدیره بورس کالا مقرر شده است تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات صفر در نظر گرفته شود.

وی در ادامه به منطق راه‌اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: منطق راه‌اندازی قرارداد آپشن زعفران غیر قابل انکار است زیرا این قرارداد ابزاری برای پوشش ریسک بوده و ابزاری برای بیمه کردن نوسانات قیمت برای کشاورزان است لذا این ابزار دارای منطق اقتصادی قوی بوده و طراحی این ابزار در حوزه معاملات کشاورزی بسیار موثر است.

به گفته ناصرپور با راه‌اندازی صندوق‌های کالایی زعفران زنجیره ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی تکمیل می‌شود که امیدواریم صندوق‌های کالای کشاورزی با ورود به بازار زعفران بتواند پرتفوی مناسبی از ابزارهای موجود ایجاد کنند.


برش

محمدی: با استقبال خوب سرمایه‌گذاران و فعالان بازار زعفران از معاملات قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس کالا، امروز قرار داد اختیار معامله زعفران به عنوان ابزار تکمیلی برای فعالان این بازار در بورس کالا رونمایی شد.

برش

امیری: از ابتدای امسال در بازار فیزیکی ۶۶ تن و در گواهی سپرده کالایی ۲۷ تن زعفران داد و ستد شد که این‌ میزان قابل توجه است. این روند معاملاتی بخشی از دغدغه کشاورزان در حوزه فروش محصول با قیمت‌های ارزان به واسطه‌ها را برطرف کرد.

برش

ناصرپور: برای راه‌اندازی معاملات اختیار معامله زعفران لازم بود تا یک بازار نقدی قوی برای دارای پایه این محصول فراهم شود که در این راستا قرارداد آتی زعفران در بورس کالا راه‌اندازی شد تا فعالان بازار با معاملات مشتقه آشنا شوند.

 

ارسال نظر