شاخص‌ها در دور باطل

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۶۱

گروه بورس|

‌ معاملات تالار شیشه‌ای روز قبل با کاهش بیش از ۹۰۰ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد به پایان رسید. نگاهی به آمارها حاکی از آن است که اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند بطوری که شاخص کل با (۹۲۴) واحد افت معادل (۰.۵۶) درصد به ۱۶۴ هزار ۳۷۰ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۲۶۷) واحد کاهش معادل (۰.۵۶) درصد به ۴۷ هزار ۶۱۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۰۸ واحد رشد معادل ۰.۳۵ درصد به ۳۰ هزار و ۷۲۳ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۷۵ واحد افزایش، معادل ۰.۳۵ درصد به ۲۱ هزار و ۵۳۴ واحد رسید.

در روز شنبه، ۶ نماد «فولاد با (۲۲۷) واحد، کگل با (۹۹) واحد، فملی با (۸۹) واحد، پارس با (۸۲) واحد، فارس با (۶۹) واحد و شپنا با (۶۵) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در روز قبل، همه شاخص صنایع تالار شیشه‌ای با ریزش مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «وسایل ارتباطی با ۱۲۸ واحد رشد معادل ۴.۲۰ درصد به ۳ هزار و ۱۸۳ واحد، انبوه‌سازی با ۲۵ واحد افزایش معادل ۳.۰۶ درصد به ۸۴۹ واحد، لاستیک با ۸۳۸ واحد رشد معادل ۲.۷۲ درصد به ۳۱ هزار ۶۴۹ واحد، اداره بازارهای مالی با ۲.۶۶ واحد افزایش معادل ۲.۳۹ درصد به ۱۱۳ واحد، سایر معادن با ۵۵۲ واحد رشد، معادل ۲.۱۲ درصد به ۲۶ هزار و ۶۵۱ واحد، محصولات کاغذ با (۶۸۱) واحد عقب گرد معادل (۲.۹۰) درصد به ۲۲ هزار و ۷۸۶ واحد، اطلاعات و ارتباطات با (۷) واحد کاهش معادل (۳.۲۹) درصد به ۲۱۲ واحد» رسید.

به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۱۴۳ هزار و ۶۶۹ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۴۷۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴ هزار و ۷۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۲۹ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان رسید.

  فرابورس درجا زد

معاملات فرابورس ایران در یازدهمین روز از اسفندماه 97 با تغییر مالکیت 688 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 3 هزار و 631 میلیارد ریال پایان پذیرفت و شاخص کل پس از افت و خیزهای مکرر با کمتر از یک واحد کاهش در سطح 2099 واحدی ایستاد.

در بازار روز گذشته فرابورس در حالی که نمادهای «دماوند»، «مارون» و «بپاس» تا سطح حداکثر 5.6 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس به جا گذاشتند، نماد «ذوب» به همراه نمادهای «زاگرس»، «کگهر» و «شراز» مانع از رشد این نماگر شدند و برآیند تاثیرات مثبت و منفی نمادها بر شاخص کل در نهایت 0.87 واحد از ارتفاع آیفکس کاست. مبادلات سهام در دو بازار اول و دوم با تغییر مالکیت 98 و 261 میلیون سهم به ارزش 327 و 797 میلیارد ریال خاتمه یافت و در مجموع سه تابلو بازار پایه نیز 303 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 59 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. نماد ذوب‌آهن نیز با جابه‌جایی 125 میلیون سهم به ارزش 181 میلیارد ریال در حالی بالاترین میزان حجم و ارزش مبادلات را در بازار سهام فرابورس تجربه کرد که به عنوان پربیننده‌ترین نماد نیز شناخته شد.

از دیگر رخدادهای فرابورس باید به بازگشایی و توقف چند نماد معاملاتی اشاره کرد. بر این اساس در مقابل توقف نمادهای معاملاتی شرکت‌های ویتانا، خدمات فنی فولاد یزد، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران و سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتماد گستر به دلایل مختلفی از جمله نوسان قیمت بیش از 60 درصد در نماد اصلی، افشای اطلاعات با اهمیت و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام؛ نمادهای معاملاتی شرکت بیمه کوثر، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، ریل پردازسیر و شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان بازگشایی شدند.

در سمت دیگر بازار همچنین شاهد خریدو‌فروش 10 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 417 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. رصد معاملات اسناد خزانه اسلامی در نمادهای مختلف و نرخ بازده تا سررسید (YTM) این اوراق نشان می‌دهد کمترین نرخ با 19.88 درصد به «اخزا712» و بالاترین به «سخاب7» با نرخ 24.08 درصد اختصاص یافت. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت این اوراق در دامنه 220 هزار تا 626 هزار ریال نوسان کرد و در اغلب اوراق تسه و تملی رشد قیمت رقم خورد.

 

ارسال نظر