حذف ضامن به تسریع تامین مالی منجر می‌شود

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۰۵

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و شکل‌گیری ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه کشور گام مهمی در راستای شکل‌گیری اجزای زیست‌بوم تأمین مالی بوده است.

 موسی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا گفت: برای تسهیل و تسریع فرایند تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، همکاری میان اجزای زیست بوم تأمین مالی و تعاملات مناسب میان این نهادهای مالی از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، رتبه‌بندی اعتباری، پردازشگر اطلاعات مالی، کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ناشران و سایر نهادهای فعال حایز اهمیت است.  در این میان، حجم تأمین مالی موجود با نیازهای موجود بازار تطبیق ندارد که بخشی از آن به عدم ایفای بهینه نقش ابزارها و نهادهای مالی موجود در بستر بازار سرمایه مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر بازارهای مالی اظهار داشت: حلقه اتصالات میان نهادهای مالی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری از یکسو و روند توسعه‌ای بازار بدهی و نقش بسیار ناچیز اوراق بدهی شرکتی و پروژه‌محور بخش خصوصی از سوی دیگر، حکایت از لزوم توجه به تکمیل زنجیره تأمین مالی دارد. وی با بیان اینکه این موضوع از چند منظر قابل بررسی است، ادامه داد: از یک جهت، با توجه به اینکه پارادایم غالب تأمین مالی همچنان بر بازار پول استوار است آشنایی بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی از شیوه‌ها و ابزارهای تأمین مالی از بازار سرمایه بسیار محدود است.

احمدی افزود: از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران خرد و بعضاً نهادی نیز آشنایی کافی با ابزارهای مالی کافی نداشته و تنوع این ابزارها نیز جوابگوی نیازهای متنوع تأمین مالی در بازار نیست. بخشی از این خلأ به عدم آگاهی کافی سرمایه‌گذاران و بخشی نیز مربوط به بهره‌گیری محدود از خدمات نهادهای تصمیم‌ساز و مشاوره تخصصی مربوط می‌شود.

 

 

ارسال نظر