مسیر‌یابی صنایع بورس

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۰۱
مسیر‌یابی صنایع بورس

گروه بورس| مسعود کریمی|

 طی 2 روز معاملاتی اخیر، بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر اخبار سیاسی داخلی نوسان‌‌هایی را از ریزش 2000 واحدی تا افزایش 580 واحدی تجربه کرد. پس از اینکه حسن روحانی رییس دولت دوازدهم استعفای محمد جواد ظریف را خلاف مصالح کشور دانست و با آن مخالفت کرد، حضور وزیر امور خارجه در مراسم استقبال از نخست وزیر ارمنستان در کنار حسن روحانی پالس‌های مثبتی را به بازار سهام کشور مخابره کرد که در پی این موضوع سهامداران با اطمینان خاطر بیشتری به داد و ستد‌‌های خود در تالار شیشه‌ای پرداختند. به هر روی، با توجه به وضعیت مطلوب بازار‌‌های جهانی، رشد نرخ ارز و داد و ستد‌های سهام شرکت‌ها در کف قیمتی خود می‌توان پس از حذف ریسک‌های سیاسی شاهد تداوم روند منطقی معاملات بازار سهام باشیم. هر چند که به عقیده صاحب‌نظران اقتصادی همانند سنت همیشگی بورس افزایش عرضه‌ها در راستای رسیدن به نقدینگی بیشتر از سوی اغلب فعالان بازار در این برهه از زمان امری طبیعی ارزیابی می‌شود اما بدون در نظر گرفتن ریسک سیاسی بازار سهام هفته‌های پایانی اسفند ماه را می‌تواند با روندی رو به رشد به پایان برساند و سود مناسبی هم نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. از طرفی فعالان بورسی بر این باورند که بازار سهام در حال حاضر حدود 25 الی 30 درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران بدهکار است چرا که طی 2 ماه اخیر بازار ارز افزایش 30 الی 40 درصدی را تجربه کرده اما شاخص بورس رشد قابل توجهی را به ثبت نرسانده است. بر اساس این دیدگاه اواخر اسفند ماه می‌تواند زمان شروع رشد، با توجه به روند و ارزش معاملات در نظر گرفته شود. در همین حال، صنایعی از قبیل بانک با توجه به موضوع ادغام، خودرو با در نظر گرفتن افزایش نرخ‌ها، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی در کنار تاثیر رشد نرخ ارز در این صنایع مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

    نگاه بانک به 2 پارامتر اثر‌گذار

در این ارتباط، محمد خبری‌زاد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس به بررسی صنعت بانک و چشم‌انداز سودآوری آن پس از ادغام برخی از بانک‌ها پرداخت و در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: صنعت بانکداری در بورس تا پایان سال شاهد اتفاق خاصی نخواهد بود مگر در صورتی که بطور مجدد موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی آنها یا تجدید ارزیابی برخی از بانک‌ها همانند صادرات به صورت رسمی اعلام شود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در غیر این صورت‌ صنعت بانک از لحاظ عملیاتی شاهد تغییر چندانی در بازار سهام کشور تا پایان سال نخواهد بود.

وی با اشاره به موضوع ادغام برخی از بانک‌ها و چگونگی اثر‌گذاری آن در روند معاملاتی سهام این صنعت نیز گفت: موضوع ادغام خیلی ارتباطی با بانک‌های بورسی ندارد و در بین بانک‌هایی که گفته می‌شود احتمالا ادغام شوند فقط بانک انصار در بورس حضور دارد که در حال حاضر هم سهام آن بسته است. از طرفی سهام این بانک به حدی نیست که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس معتقد است که این موضوع در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد و اثر‌گذاری قابل توجهی هم در روند بانک‌های مورد ادغام نخواهد داشت.

    هزینه‌های زیاد و اوج هنرصنعت خودرو

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌‌های اخیر در صنعت خودرو و میزان اثر‌گذاری آن در روند سودآوری شرکت‌های این صنعت نیز بیان کرد: در صنعت خودرو شاهد افزایش نرخ‌ها و فروش محصولات طی چند مدت اخیر بودیم اما موضوع اصلی اینجاست که این صنعت در بخش مالی و در بخش‌هایی همانند عمومی- اداری با هزینه‌های بسیار زیادی مواجه است که بعید به نظر می‌رسد در روند سودآوری آنها، افزایش نرخ‌ تاثیری داشته باشد.

وی افزود: بنابراین سرمایه‌گذارانی که در این صنعت فعالند به دلیل سودآوری اقدام به خرید سهام خودرویی نمی‌کنند. این در حالی است که در سال آینده نیز به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در این بخش خودرو رخ دهد چرا که هزینه‌ها با توجه به افزایش نرخ و بهبود وضعیت فروش همچنان زیاد ارزیابی می‌شود.  محمد خبری‌زاد تصریح کرد‌: در بهترین حالت احتمالا از زیانی که این صنعت در گزارش‌های 9 ماهه ساخته است، کاسته شود. بنابراین، سوددهی مثبت این صنعت در سال مالی 1397 رخ نخواهد داد و سال مالی 1398 نیز با ارزیابی شرایط از جمله میزان فروش‌ها و قدرت تولید خودرویی‌‌‌ها، می‌توان به یک نتیجه نهایی رسید. این کارشناس بازار سرمایه اوج هنر صنعت خودرویی‌‌ها رسیدن به زیانی کمتر از زیان گزارش‌های 9 ماهه در پایان گزارش‌های 12 ماهه دانست.

 

    پتانسیل پالایشی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه به تحلیل صنعت پالایشی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و رشد نرخ ارز در بازار‌های داخلی پرداخت و عنوان کرد: اطلاعات زیادی از این صنعت در بازار سهام وجود ندارد اما به دلیل اینکه پالایشی‌ها از پتانسیل قابل توجهی برخوردار هستند و از طرفی افت زیادی را هم در پاییز تجربه کرده‌اند بنابراین زمانی که بازار مستعد رشد باشد شرکت‌‌‌‌های حاضر در این صنعت با توجه به افزایش قیمت نفت و قیمت‌های قابل ملاحظه فعلی آنها می‌توانند نقش بسزایی در این مورد داشته باشند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس سودآروی این صنعت را به نرخ‌هایی که شرکت پالایش و پخش به این صنعت اعلام می‌کند، مرتبط دانست. وی افزود: زمانی که فروش محصولات در بورس انرژی یا بورس کالا صورت می‌گیرد شاهد رقابت‌‌هایی شفاف و تسهیل شرایط در فروش هستیم اما در محصولاتی که در اختیار دولت قرار دارد کمی شرایط متفاوت است. به‌طور کلی شرکت‌های گروه پالایشی از پتانسیل قابل ملاحظه‌ای برای افرادی که دید میان و بلندمدت دارند، برخوردار هستند.

    ضرورت انتشار گزارش‌های مطلوب پتروشیمی‌‌‌‌ها

محمد خبری‌زاد با اشاره به صنعت پتروشیمی نیز عنوان کرد: شرکت‌‌های پتروشیمی از میزان شفافیت بالایی برخوردار هستند و در گزارش‌های گمرک مشاهده می‌شود که طی 2 ماه اخیر با بهبود وضعیت فروش همراه شده‌اند. وی اذعان داشت: این صنعت از لحاظ نرخ محصولات در بازار‌‌های جهانی کمی تحت فشار قرار دارد و با دید میان و بلندمدت گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است پتروشیمی‌‌‌ها در دیدکوتاه‌مدت نیاز به گزارش‌های مناسب‌تری نسبت به گزارش‌های فعلی خواهند داشت. به هر روی، بررسی گزارش‌های ماهانه از جمله گزارش بهمن‌ماه گروه پتروشیمی مشاهده می‌شود که این گروه خیلی گزارش‌ها مطلوبی را نسبت به دی‌ماه ارایه نکرده است. بنابراین، باید در انتظار گزارش‌های اسفند‌ماه این صنعت در راستای ارزیابی دقیق‌تر باشیم.

    جایگاه مطلوب معدنی و فلزی‌ها

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس با اشاره به صنایع معدنی و فلزی نیز عنوان کرد: این صنایع در حال حاضر جایگاه مطلوبی را در بازار سهام به خود اختصاص داده‌‌اند. وی تاکید کرد: با توجه به آمار معاملات بورس کالا مشاهده می‌شود که صنایع معدنی و فلزی رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و با افزایش تقاضا برای محصولات خود مواجه‌ هستند. از طرفی رشد قیمت‌های منطقه‌ای برای شرکت‌هایی که صادرات محور هستند نیز با افزایش همراه شده است. علاوه بر این، میزان صادرات مقداری آنها نیز با توجه به گزارش‌های گمرک نشان از از رشد بالای آنها دارد. به گفته محمد خبری‌زاد حضور معدنی و فلزی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری سهامداران امری مطلوب ارزیابی می‌شود چرا که روند صادرات آنها نیز نسبت به 4 ماه گذشته بهبود یافته است. وی رشد نرخ دلار و افزایش قیمت‌های جهانی را عامل مهم و اثر‌گذار مثبتی در این صنایع عنوان کرد.

    فشار حقوقی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه به ترسیم چشم‌انداز روند معاملاتی بازار سهام  تا پایان سال پرداخت و افزود: بطور معمول 2 هفته میانی اسفند ماه با افزایش فشار فروش از سوی حقوقی‌های بازار همراه می‌شود. وی گفت: برخی از شرکت‌های حقوقی به دلیل اینکه سال مالی آنها منتهی به بیست و نهم اسفند‌ماه می‌شود در نتیجه مجبور به فروش و شناسایی سود هستند. از طرفی، صندوق‌های بازنشستگی‌هم نیاز به نقدینگی به دلیل پرداخت عیدی کارکنان خود دارند. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه روند معاملات چند مدت اخیر نشان می‌دهد که به هفته پایانی اسفند‌ماه و اوایل فروردین ماه سال ‌آینده به شرطی که ریسک سیاسی جدیدی رخ ندهد می‌توان امیدوار بود.

 

 

ارسال نظر