هدف شایعه، تخریب بازارها است

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۵۷

تعدد پیام‌ها در فضای مجازی و مطالعه سطحی اخبار بدون پیگیری صحیح و بررسی صحت و سقم آنها اغلب سبب فراگیری بی‌دلیل یک شایعه می‌شود و تحرکات بازارها به‌ویژه بازار سرمایه را در پی دارد.

مصطفی حقیقی مهمانداری، مدیرعامل کارگزاری آبان سیاست‌های بانک مرکزی را در شرایط فعلی در جهت کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها ارزیابی کرد و با اشاره به انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر«افزایش سود سپرده‌های بانکی تا ۲۴ درصد» به سنا، گفت: در حال حاضر سیاست‌های بانک مرکزی در راستای بهبود سرمایه‌گذاری دربازار سرمایه است و از این رو پس از حذف سود روزشمار اقدام به کاهش ۲ درصدی سود سپرده‌ها تا ۱۵ درصد کرده است تا بتواند به تدریج سبب سوق سرمایه از بانک‌ها به بورس شود. وی دلایل انتشار چنین اخباری را مغرضانه دانست و افزود: این نوع شایعه پراکنی‌ها که ۱۸۰ درجه با سیاست‌های بانک مرکزی در تعارض است، با علل خاصی صورت می‌گیرد و هدف آن تاثیر بر بازارها به خصوص بازار سرمایه است.

مصطفی حقیقی مهمانداری در خصوص پذیرش این نوع شایعات توسط مخاطبان فضای مجازی خاطرنشان کرد: تعدد پیام‌ها در این فضا و مطالعه سطحی اخبار بدون پیگیری صحیح و بررسی صحت و سقم آنها اغلب سبب فراگیری بی‌دلیل یک شایعه می‌شود و تحرکات بازارها به‌ویژه بازار سرمایه را در پی دارد.

مدیرعامل کارگزاری آبان بهبود فضای صنعت در کشور را نیازمند تصویب پالرمو و CFT عنوان کرد و گفت: در شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌ها دسترسی ایران به سوییفت و کانال مالی بین‌المللی مختل شده است، عدم تصویب این دو لایحه نیز بهانه‌ای برای اروپایی‌ها و کاهش مراودات تجاری با حذف نقل و انتقالات مالی ایران می‌شود.

حقیقی مهمانداری با تاکید بر وجود مشکلات پیش روی صنایع در شرایط فعلی اظهار کرد: در حال حاضر با بسیاری از کشورها نمی‌توان نقل و انتقالات مالی داشت و این مساله کارخانه داران و تولیدکنندگان را برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه ساخته است.هر چند که فروشندگان برای فروش کالای خود به ایران مشکلی ندارند، اما تجار ایرانی برای انتقال پول به فروشندگان با مشکل مواجه هستند.

این فعال بازار سرمایه حمایت اروپایی‌ها را منوط به تصویب این لوایح یاد کرد و یادآور شد: در حال حاضر اروپا به دنبال شفافیت است.

    وضعیت صنایع در سال ۹۷

حقیقی مهمانداری با اشاره به مشکلات حاکم بر کشور در سال ۹۷ و ریسک‌های پیش روی بازار سرمایه گفت: به دلیل فشارهای موجود در صنعت و تولید، صنایع کشور در این سال به بسیاری از اهداف خود نرسیده‌اند.

وی به تلاش‌های دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی و رفع کمبودها اشاره کرد و گفت: اقتصاد و قوانین حاکم برآن نیازمند شناسایی بهتر از سوی مسوولان است.

مدیرعامل کارگزاری آبان با بیان اینکه بررسی بودجه در مجلس در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: بودجه در هر کشوری می‌تواند فعالیت‌های موجود در آن کشور را تقویت یا تضعیف کند و این مساله باید از سوی مجلس در بررسی بودجه ۹۸ در نظر گرفته شود.این در حالی است تا زمانی که بودجه تصویب نشود نمی‌توان درباره آثار اجرایی آن حرفی زد، چون باید ببینیم که سهم هر یک از صنایع و نهادها در بودجه به چه میزان است.

حقیقی مهمانداری با تاکید بر ضرورت کاهش سهم بودجه برخی موسسات و سازمان‌های فاقد آثار اقتصادی و افزایش حمایت از صنایع خاطرنشان کرد: لحاظ این نکته ضروری است که در شرایط فعلی برای تقویت صنایع و کاهش اثرات تحریم هزینه‌های دولت به کمترین میزان تقلیل یابد و سهم عمده بودجه صرف فعالیت‌های تولیدی شود.

 

 

ارسال نظر