اثر‌گذاری تحریم در حوزه رتبه‌بندی

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۴۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۰۱۰۱

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، از طراحی و آماده سازی متدلوژی درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد. قاسم محسنی عنوان کرد: اخیرا متدلوژی درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده است و این آمادگی وجود دارد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از نظر عملکرد (بازدهی تعدیل شده نسبت به ریسک) با گروه‌های همتای خود مقایسه شوند؛ به عبارتی صندوق‌های سهام را با صندوق‌های سهام، صندوق‌های در اوراق بهادار ثابت را با صندوق‌های در اوراق بهادار ثابت و مختلط‌ها با همتایان خود مقایسه می‌شوند. به گزارش سنا، وی افزود: در شرکت رتبه‌بندی اعتباری، متدلوژی یا شیوه‌نامه خاص خود وجود دارد؛ البته از ۹ معیار شناخته شده دیگر را هم که برای ارزیابی عملکرد تعدیل شده نسبت به ریسک در ادبیات مالی شناخته شده هستند، استفاده و نتایج آن را هم در گزارش درجه‌بندی خود اعلام خواهد شد. محسنی توضیح داد: یک ابداع جدید که با توجه به شرایط ایران در این شیوه‌نامه پیش‌بینی شده است، اعلام ریسک تمرکز صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ به این معنی که پنج توصیف از «خیلی متمرکز» تا «تمرکز خیلی کم» وجود دارد . طبیعتا هرچه‌قدر تمرکز کمتر باشد، به این معناست که ریسک تمرکز کم است و تنوع بیشتری در دارایی‌های صندوق دیده می‌شود.

وی افزود: با شاخصی که انتخاب شده است این موارد اندازه می‌شود و آن در گزارش درجه‌بندی عملکرد افشا خواهد شد. ضمن اینکه خود درجه صندوق را هم براساس ریسک تمرکز تعدیل می‌شود و پس از تعدیل نسبت به ریسک تمرکز هم درجه‌بندی اعلام می‌شود . به گفته محسنی، درجه‌بندی از تک‌ستاره تا پنج ستاره و برای دوره عملکرد پنج ساله خواهد بود و بستگی به سابقه صندوق دارد و اینکه تا چند سال فعالیت داشته باشد. اما صندوق‌هایی را که کمتر از یکسال فعالیت داشته باشند، دیگر نمی‌توان طبق شیوه‌نامه خود درجه‌بندی کنیم. مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، مبنای درجه‌بندی جدید را عملکرد گذشته دانست و گفت: این یک محصول جدید است که به سرعت وارد بازار می‌شود و برای اینکه تکمیل شود، تدوین شیوه نامه‌ای به نام «رتبه‌بندی کیفیت مدیریت دارایی» یا «کیفیت سبدگردانی» در دستور کار قرار دارد.

محسنی افزود: با این شیوه نامه شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از نظر کیفیت مدیریت رتبه‌بندی و رتبه اعلام خواهند شد . به گفته وی، طبق این دستور العمل درجه‌بندی، صندوقی که هم عملکرد گذشته و هم کیفیت مدیریت آن خوب بوده، طبیعتا در آینده هم عملکرد گذشته خود را تداوم خواهد داد. ولی اگر هر دوی اینها ضعیف بود یا یکی از اینها ضعیف بود و دیگری قوی، آن دیگر تحلیل خودش را دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند. وی توضیح داد: بنابراین با این دو نوع رتبه‌بندی می‌خواهیم به سرمایه‌گذاران کمک کنیم تا بتوانند از بین صندوق‌ها انتخاب کنند . همچنین در مورد درجه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، چند قرارداد داریم که قبل از عید نتایج آن اعلام می‌شود. مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، در خصوص اثرات احتمالی تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های رتبه‌بندی هم گفت: البته تحریم فضای کلی اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چون رتبه‌بندی اعتباری یک پیش بینی از آینده است و طی آن احتمال ایفای به موقع تعهدات در آینده را باید پیش‌بینی کنیم. محسنی افزود: اگر این اقتصاد پیش‌بینی‌ناپذیر باشد، طبیعتا ما هم در انجام آن رتبه‌بندی با سختی بیشتری مواجه خواهیم بود و ممکن است درصد دقت آن پیش‌بینی در فضایی که ثبات اقتصادی آن پایین باشد، کمتر باشد.

 

ارسال نظر