بورس در آستانه اسفند سبز شد

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۰۲۱

گروه بورس| شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه اول اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۲۱۰۲ واحدی به ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحد، شاخص کل هم ‌وزن با افزایش ۱۲۱ واحدی به ۲۹ هزار و ۸۷۸ واحد، شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۲۸۴۱ واحدی به ۱۷۷ هزار و ۷۰۱ واحد، شاخص بازار اول با افزایش ۲۰۴۷ واحدی به ۱۱۹ هزار و ۴۴۵ واحد دست یافت که و شاخص بازار دوم با افزایش ۱۸۲۹ واحدی به ۳۰۸ هزار و ۴۲۳ واحد رسید. در روز گذشته، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۷۶۲ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۲۷۳ واحد و تاپیکو با ۱۵۲ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند و در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جم با ۴۸ واحد، بانک ملت با ۴۶ واحد و بانک صادرات با ۳۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را شکل دادند.

همچنین ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۵۳۸ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵۳ هزار و ۴۵۹ نوبت داد و ستد بود. در بازار دوم بورس تهران نیز که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، بیش از ۱۸ میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان با معاملات انتقالی مواجه بود. در بیمه اتکایی ایران نیز ۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد. از سویی دیگر، ۲.۵ میلیون سهم فولاد خوزستان به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده مواجه شد و در نهایت بیش از ۲ میلیون سهم پتروشیمی اصفهان به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای دیروز در ۱۵۳ هزار و ۴۵۹ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۱۰ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان رسید.

  آیفکس اسفند 97 را سبز آغاز کرد

نخستین روز از آخرین ماه سال 97 با جا‌به‌جایی 889 میلیون و 728 هزار ورقه به ارزش بیش از 3 هزار و 635 میلیارد ریال در مجموع بازار‌های فرابورس ایران و قرار گرفتن شاخص کل در ارتفاع 1990 واحدی به پایان رسید. شاخص کل فرابورس ایران در روز چهارشنبه اول اسفند‌ماه 97 ضمن پیمودن مسیر صعودی 24 واحدی در پایان معاملات در ارتفاع 1990 واحدی قرار گرفت و آخرین ماه سال جاری را با رشد 1.26 درصدی آغاز کرد. معاملات مثبت در نماد‌های «ذوب» و «زاگرس» در صعود 24 واحدی آیفکس بیش از اهرم مثبت نماد‌های «میدکو» و «کگهر» موثر بود و از کاهش بیشتر این نماگر تحت تاثیر معاملات در نماد «دماوند» جلوگیری کرد. ادامه رصد نماد‌های فرابورسی بیانگر صدرنشینی نماد «ذوب» به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی و ثبت بیشترین افزایش قیمت روزانه برای نماد «زقیام» و بیشترین کاهش قیمت برای نماد «غپآذر» است. نماد «ذوب» همچنین عنوان پربازدید‌ترین نماد معاملات روز قبل را نیز در کنار دو نماد «سمگا» و «مادیرا» کسب کرد.

 از طرف دیگر، بازار سهام فرابورس در روز گذشته شاهد دست‌به دست شدن 73 میلون سهم به ارزش 217 میلیارد ریال در بازار اول و خرید و فروش 428 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 83 میلیارد ریال در بازار دوم خود بود. به‌علاوه، در سه تابلو بازار پایه 326 میلیون سهم به ارزش 797 میلیارد ریال میان معامله‌گران داد‌و‌ستد شد. در این بازار همچنین اوراق گواهی تسهیلات مسکن بهمن‌ماه 1397 در نماد معاملاتی «تسه9711»، گشایش یافت و 587 هزار و 592 ریال قیمت خورد که حقیقی‌ها مشارکت 100 درصدی در دو سمت خرید و فروش این اوراق ثبت کردند.

 

 

ارسال نظر