چگونگی حمایت از بورس؟

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۰۱۷
چگونگی حمایت از بورس؟

گروه بورس| مسعود کریمی|

سهامداران تالار شیشه‌ای حافظ طی 3 روز معاملاتی اخیر شاهد افزایش 3 هزارو 333 واحدی شاخص بورس تهران بودند، به‌طوری که اغلب صاحب‌نظران بازار سرمایه این مهم را تحت تاثیر عواملی از جمله رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح جذاب برای قشر سرمایه‌گذار، پالس‌های مثبت بازار موازی از جمله افزایش روزانه قیمت دلار، وضعیت بنیادی مطلوب اغلب صنایع بورسی و قیمت‌های جذاب و رو به افزایش بازار‌‌های جهانی می‌دانند. از سویی، برخی از فعالان بازار عدم تحرک صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه در راستای حمایت از سهام شرکت‌ها را عاملی منفی در روند معاملات بازار محسوب می‌کنند و بر این باورند که فعالیت این صندوق‌ها می‌بایست در راستای منافع قشر سرمایه‌گذار صورت بگیرد. در همین حال، کارشناسان بازار سرمایه خرید و فروش سهام از سوی این دست از صندوق‌ها را نه تنها عاملی در جهت رسیدن بازار به تعادل مطرح نمی‌کنند، بلکه فعالیت آنها را دخالت در روند منطقی بازار می‌دانند و بر این باورند که حمایت فقط در صورت نیاز و مواقع خاص که به نوعی در روند داد و ستد‌ها گره معاملاتی ایجاد شده است باید صورت بگیرد. به هر حال، نمی‌توان با ورود نماگر‌‌ها به محدوده ریزش قیمتی چنین انتظاری داشت که سریعا صندوق‌های حامی بازار وارد عمل شوند و جلوی تشکیل صف‌ها را بگیرد. در همین حال، باید به بازار اجازه رشد یا افت قیمتی داده شود تا قیمت‌ها به نقطه تعادلی برسند. به هر روی، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از تزریق سالانه یک درصدی منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داده است که این مهم در صورت مدیریت نهاد تصمیم‌گیر می‌تواند اثر‌گذاری قابل توجهی در بهبود شرایط معاملاتی بازار داشته باشد.

  سطوح جذاب قیمتی

در این ارتباط، حمید فاروقی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان با تحلیل چرایی صعود یک‌باره شاخص‌های بورس تهران در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: فارغ از تمام اخبار‌های بنیادی و سیاسی اخیر مهم‌ترین دلیل رشد بورس به فیزیک بازار بر‌می‌گردد، چرا که قیمت‌ها طی چند وقت اخیر افت قابل توجهی را تجربه کردند و به سطوح جذاب در راستای خرید رسیدند. وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی پس از اصلاح سهم‌ها و ریزش قیمت‌ها در چند وقت گذشته قیمت سهام صنایع و شرکت‌ها به نقطه جذاب خرید رسید و همین عامل باعث شد تا شاخص وارد روند صعودی شود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اثر‌گذاری مثبت افزایش قیمت‌های جهانی در حوزه نفت، ‌شمش و... نیز از دیگر عوامل رشد این روز‌های بازار سهام محسوب می‌شوند. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان با اشاره به P/E سهام شرکت‌ها نیز تاکید کرد: با توجه به قیمت‌های فعلی و سودی که شرکت‌ها در آینده خواهد ساخت P/E سهم‌ها نیز به محدوده جذابی رسیده است که در مقایسه با سود اوراق و سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری با افت قیمتی که اتفاق افتاد در حقیقت جذابیتی را در حوزه سهام برای قشر سرمایه‌گذار ایجاد کرد.

 چگونگی حمایت از بازار

حمید فاروقی نقش صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه در شرایط نزول را تشریح کرد و گفت: حمایت این صندوق‌ها از بازار سرمایه بیشتر در قالب کنترل فروش صورت گرفت. به این معنی که سازمان یا شرکت بورس اقدام به کنترل فروش‌ اشخاص حقوقی‌ که در بازار به دنبال فروش سهام بودند، ‌کرد تا به نوعی بازار شرایط مطلوب‌تری را در ادامه سپری کند. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: خریدی از سوی صندوق توسعه و تثبیت بازار در جهت کاهش صف‌ها و رسیدن بازار به تعادل صورت نگرفت و در واقع کمکی از این قسمت به روند معاملاتی نشد. به گفته وی، در هر ریزش یا کاهش قیمتی نباید صندوق‌های توسعه و تثبیت اقدام به خرید سهام کنند. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان اذعان داشت: زمانی که فروش‌ها از حالت عقلایی خارج شده و رفتار‌های هیجانی توام با وحشت در کلیت بازار حاکم می‌شود، این صندوق‌ها می‌توانند با خرید و حمایت از بازار سرمایه به اعتماد قشر سرمایه‌گذار کمک قابل توجهی کنند.

  رشد محسوس در سال 98

این کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی چشم‌انداز بازار تا پایان سال نیز گفت: در اسفند ماه بازار سهام افت قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد چرا که طی چند مدت اخیر همگام با کاهش‌ها به سطوح جذاب قیمتی رسیده است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که با حجم کم معاملات اسفند ماه به پایان برسد و احتمالا در سال آینده بازار با چشم‌انداز مجامع و دریافت سود آتی، رشد محسوسی را به ثبت برساند.

  3 عامل صعودی

از سویی دیگر، اکبر حامدی قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل به تحلیل جریان معاملاتی بورس تهران پرداخت و در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: بازار سهام طی معاملات 3 روز اخیر حجم‌‌های مناسب و رو به رشدی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، افزایش نرخ دلار را می‌توان یکی از دلایل صعود نماگر‌های بورسی دانست. از طرفی، ‌برخی از سهم‌ها از دیدگاه تکنیکالی به نقطه حمایتی رسیده‌اند و نشان از جذابیت برای خریداران دارند که این مهم هم از دلایل رشد بازار سهام محسوب می‌شود. افزون بر این، با توجه به تورم موجود در جامعه مشاهده می‌شود که بازار سهام از لحاظ رشد همچنان پتانسیل افزایشی را خواهد داشت. بنابراین افزایش تقاضایی که در روند داد و ستد‌ها صورت گرفته بیشتر به دلیل موضوعات مذکور است. وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به موضوعات پیرامون مسائل سیاسی مشاهده می‌شود که همچنان ثبات خاصی در این زمینه شکل نگرفته است اما از لحاظ جذابیت قیمتی، اکثر شرکت‌ها شرایط مطلوبی را سپری می‌کنند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه اغلب صنایع در قیمت‌های جذاب قرار گرفته‌اند.

  تثبیت بازار از طریق صندوق‌های حمایتی

قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل با ارزیابی نقش صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار نیز عنوان کرد: احتمالا فلسفه وجودی این صندوق‌ها با تفکرات قشر سرمایه‌گذار همخوانی ندارد چرا که صندوق‌ها در مقطعی اقدام به حمایت از بازار در سهم‌های شاخص‌ساز می‌کنند و در شرایطی دیگر اقدام به فروش سهام در راستای ایجاد تعادل بازار می‌کنند.

اکبر حامدی تصریح کرد: نه تنها برای صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار بلکه برای سایر صندوق‌ها نیز قیمت‌های فعلی دارای جذابیت زیادی هستند. بر این اساس، خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند عاملی در راستای تثبیت بازار سهام نیز محسوب شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: زمانی که سهام یک شرکت با قیمت بالا به فروش رفته و اکنون سهام مورد نظر در قیمت‌های پایین مورد معامله قرار می‌گیرد، در صورتی که صندوق اقدام به خرید کند در حقیقت هم از سهم حمایت شده و هم چشم‌انداز افزایشی جدیدی برای سهام ایجاد شده است.

  پیش‌بینی آتی شاخص

وی با اشاره به چشم‌انداز بازار سرمایه نیز گفت: نگاهی به نمودار صنایع نشان می‌دهد که اغلب صنایع از جمله پالایشی، پتروشیمی‌، خودرو، قند و شکر و... در نقاط جذاب قیمتی قرار دارند. بر این اساس، با توجه به اینکه بازار سهام همانند یک ماه گذشته دارای P/E بالایی نیست در نتیجه روند بازار در صورتی که شرکت‌های صادرات محور بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و از طرفی حمایتی که قرار است صندوق توسعه ملی از بازار بورس داشته باشد صورت بگیرد، مثبت ارزیابی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر