رشد بورس به ثبات سیاست‌گذاری نیازدارد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۷۶
رشد بورس به ثبات سیاست‌گذاری نیازدارد

گروه بورس|‌

این روزها، بازارسهام به صورت مستمر وضعیت خوبی ندارد. حجم معاملات دچار تغییر مثبت نمی‌شود و همواره رو به کاهش است. برخی از کارشناسان و فعالان این بازار نیز می‌گویند که سرمایه‌های بورس به دلیل جذابیت بازارهای موازی، در حال خروج از بازار است، در واقع حکایت از آن دارد که ریسک این بازار رو به صعود است و در این شرایط رغبت برای ورود سرمایه به این بازار، کم شده است.

جذب آنها شده است. در واقع بهتر است بگوییم که اکنون محرک خاصی برای رشد بورس وجود ندارد و تا زمانیکه این محرک وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار رشد و پویایی در این بازار داشت.

در همین رابطه، حمید علیخانی، مدرعامل کارگزاری راهبرد، شفافیت و تصمیمات منطقی را در روند مثبت بازار موثر خواند و بر لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش ریسک‌ها تاکید کرد. به گفته وی بورس همواره با نوسان همراه است، اما رونق شهریورماه و مهرماه بازار سرمایه توقعات را از این بازار بالا برد و رشدهای فعلی پاسخگوی انتظار ذهنی سرمایه‌گذاران نیست.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه همواره از آینده متاثر است افزود: در شرایط رشد و صعود بازه زمانی یاد شده، تحلیلگران افق خوبی را پیش روی بازار ترسیم می‌کردند و حتی پس از فتح کانال ۱۹۰ هزار واحد توسط شاخص، دستیابی به ۲۲۰ هزار واحد را دور از انتظار نمی‌دانستند.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا، با اشاره به اصلاح شاخص بیان کرد: باید متوجه این مساله باشیم که هیچ تحلیلی قطعی نیست، اما اگر چنین تفاوت فاحشی بین تحلیل‌ها و وقایع وجود دارد باید به بررسی دقیق‌تر دلایل آن بپردازیم و روندهای آن را موشکافی کنیم.

علیخانی در تشریح عوامل تاثیرگذار بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بورس در کنار بازارهای موازی همچون ارز و سکه رشد خود را آغاز کرد و این بازارها نیز در آن زمان دچار نوسانات بی‌سابقه شده بودند. همچنین در بازار جهانی نیز با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های نفتی ایران و بیم کاهش عرضه، پیش بینی‌ها حاکی از گذر نفت از مرز ۱۰۰ دلار بود که تاثیر مثبتی بر سهم‌های پالایشی و پتروشیمی گذاشته بود.وی پذیرش چنین تحلیل‌هایی را به دلیل افزایش نرخ دلار از ۴۲۰۰ تا حدود ۱۵ هزار تومان منطقی دانست و یادآور شد: افزایش سه برابری نرخ دلار در مدت زمانی کوتاه، بازار را متوجه این مساله کرد که سودآوری شرکت‌ها نیز قرار است چند برابر شود. چراکه علاوه بر سوددهی، بر قیمت دارایی‌های شرکت‌ها نیز تاثیرگذار بود.علیخانی دلایل حرکت شاخص به کانال ۱۵۰ هزار واحد را از ابعاد گوناگون قابل بررسی دانست و افزود: با قطعی شدن موضوعات تحریم و اجرایی شدن آن انتظار کاهش فروش نفت و محصولات پتروشیمی و سایر محصولات صادراتی، بازار شروع به شناسایی وضعیت جدید خود کرد و به سرعت نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد. ضمن اینکه با تدابیر بانک مرکزی، قیمت ارز نیز پس از یک کاهش سریع، در وضعیت تعادل قرار گرفت و انتظار ناشی از افزایش سود شرکت‌ها از این محل تا حد زیادی منتفی شد.

   تب و تاب نفتی بورس

مدیرعامل کارگزاری راهبرد با تعبیر نفت به عنوان «عمود خیمه» در اقتصاد ایران ادامه داد: تاثیر نوسانات قیمت نفت بر صنایع داخلی و اقتصاد ایران انکار ناپذیر است. همین نوسانات فرآیند سودسازی را در شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های وابسته به نفت که در بورس سهم زیادی دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با هر خبر سهامداران را به سمت ورود یا خروج از سهم سوق می‌دهد؛ بازار سرمایه نیز معمولا آینده را پیش خور می‌کند و چندان به موضوعات حال و فعلی نمی‌پردازد.

این فعال بازار سرمایه دلایل دیگر موثر بر ریتم فعالیت بازار را تعویق تصمیم‌گیری درباره FATF و کانال مالی اروپا دانست و گفت: در کنار نوسانات قیمتی، به طول کشیدن برخی تصمیمات مهم مانند لوایح چهارگانه FATF و سرانجام شکل‌گیری SPV که به خصوص در شرایط فعلی و روبرویی با تحریم‌ها، کلیدی تلقی می‌شود در کاهش رشد بازار بی‌تاثیر نبود.

وی افزود: در این میان هنوز سرنوشت لوایح چهارگانه به‌طور قطع مشخص نیست و کانال مالی اروپا نیز که به نتیجه رسید، فعلا تا اجرایی شدن فاصله دارد.

   صعود تا ۲۴۰ هزار واحد دور از انتظار نبود

مدیرعامل کارگزاری راهبرد با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی تصمیمات تاثیرگذار اقتصادی توسط مسوولان گفت: اگر واقعیت‌های مربوط به مسائلی همچون FATF وSPV از ابتدا به درستی تشریح شده بود، انتظارات بازار نیز تعدیل می‌شد و به اصطلاح با چند کندل منفی و اصلاح، شاخص به مسیر رشد خود ادامه می‌داد. در این حالت تحقق پیش بینی‌ها و صعود شاخص به بالای ۲۰۰ هزار واحد دور از انتظار نبود.

علیخانی درباره شرایط پیش روی صنایع تا پایان سال خاطرنشان کرد: بازار پس از یک دوره خوشبینی محض، به بدبینی مبتلا شد. اما آنچه امروز نمودارها و گزارش‌های ۹ ماهه یا ۱۰ ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد این است که سود افشا شده در این گزارش‌ها از سودی که در پیش بینی‌ها برآورد شده بیشتر است.

وی چهار صنعت پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی را صنایع دارای سود قابل قبول در این دوره نام برد و در خصوص وضعیت صنایع بانکی تصریح کرد: بانکی‌ها در این مدت با افزایش سرمایه‌های سنگین از محل تجدید ارزیابی‌ها همانطور که انتظار می‌رفت توانسته‌اند پول خوبی را سمت خود روانه کنند و می‌توان گفت تا به امروز رشد خود را کرده‌اند.این در حالی است که هنوز در برخی سهام این صنایع انتظار رشد وجود دارد.

وی این نتایج را نقطه قوتی برای تحولات پایانی بورس در سال ۹۷ دانست و یادآور شد: باید این را هم در نظر داشته باشیم که برای پیش بینی رشد بورس در کنار تاثیر گزارش‌ها باید به حرکت جریان نقدینگی و نوع وضعیت بازارهای موازی نیز توجه کنیم تا بتوانیم تحلیل بهتری از صنایع شرایط آنها در ماه باقی مانده از سال داشته باشیم.

   تهدید ریسک اعتباری در پایان اسفند

کارشناس بازار سرمایه وجود برخی مسائل در تحولات پیش روی بورس در پایان سال همچون تسویه اعتباری و شناسایی سود شرکت‌ها و صندوق‌ها را همیشگی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه هر ساله به خصوص در دهه پایانی اسفند با چنین مسائلی روبه رو هستیم، ریسک بازار در این دوره تا حدی افزایشی می‌شود.مگر اینکه جریانی قوی برای کاهش تاثیر این موضوعات شکل بگیرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی است.علیخانی در خصوص سایر ریسک‌های موجود در بازار در زمان باقی مانده از سال نیز گفت: همواره ابهامات در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌المللی دلیل اصلی ناتوانی در شناسایی این نوع ریسک‌ها است. این در حالی است که شفافیت در هر بازاری می‌تواند به کاهش ریسک و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری منجر شود.

 

ارسال نظر