پتانسیل‌های نهفته رشد بورس در سال 98

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۱:۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۹۷۰۳

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، در شرایط فعلی ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها در کف قیمتی است و این پتانسیل وجود دارد که شاهد رشد قیمتی آنها در میان مدت باشیم. سید حسین میری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر در گفت‌وگو با سنا افزود: از سوی دیگر و در بخش کلان اقتصادی، سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه پرداخت سود سپرده به صورت ماه شمار و سایر سیاست‌های این ارگان به گونه‌ای پیش می‌رود که چشم‌انداز مثبتی را برای بورس ترسیم می‌کند. سید حسین میری در ادامه به بازدهی بازارهای رقیب اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: این روزها بسیاری بیان می‌کنند به دلیل پیشی گرفتن بازدهی بازارهای رقیب به خصوص ارز و طلا، بورس پتانسیل یک جهش بلند را داراست. در این زمینه دو تئوری مطرح است. تئوری اول در تایید این موضوع می‌گوید اگر بخواهیم دارایی شرکت‌ها را با نرخ امروز تخمین بزنیم، طبیعتا قیمت جایگزینی به مراتب بالاتر از ارزش فعلی شرکت‌هاست و این می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت جاری باشد. وی در ادامه با تشریح تئوری دوم گفت: تئوری دوم می‌گوید بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذارانی که به بورس آمده و سرمایه‌گذاری می‌کنند، توجه ویژه‌ای به درآمد شرکت‌ها یا EPS آنها دارند. ممکن است ارزش جایگزینی دارایی شرکت‌ها افزایش یافته باشد، اما باید توجه داشت که با رشد ارزش جایگزینی، بازدهی دارایی‌ها نیز تغییر می‌یابد یا خیر.

  اثر کمرنگ رشد تورم در تصمیم سهامداران

میری در بخش دیگری از اظهاراتش به رشد تورم در ماه‌های اخیر و پتانسیل پنهان آن برای رشد بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تورم رشد محسوسی داشته به گونه‌ای که تورم نقطه به نقطه به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. این موضوع برای شرکت‌هایی که خدمات ارایه داده و کالاهای مصرفی تولید می‌کند می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، اما رویه این روزهای بورس به گونه‌ای است که انتظار رشد قیمتی شرکت‌ها با رشد تورم هماهنگی چندانی ندارد. وی در توضیح این ناهماهنگی گفت: یکی از دلایلی که بازار رشد تورمی را چندان لحاظ نمی‌کند مربوط به ابهام در آینده شرکت‌هاست. بطور مثال اگر شرکتی با قیمت‌های گذشته مواد اولیه در اختیار دارد و می‌تواند در شرایط تورمی محصول خود را روانه بازار کند، این ابهام در ذهن سرمایه‌گذار شکل می‌گیرد که در ۶ ماه آینده شرکت با چه نرخی مواد اولیه دریافت می‌کند و این موضوع مانع از اثرگذاری واقعی تورم در بازار می‌شود.

   امید به کامودیتی‌ها بسیار است

میری همچنین به روند بازارهای جهانی اشاره کرد و در توضیح اثر‌گذاری آن بر کالامحورهای بورسی گفت: بازارهای جهانی سال جدید میلادی را با موفقیت آغاز کردند در این زمینه تمرکز سرمایه‌گذاران بین‌الملل به نتیجه مذاکرات دو قدرت اقتصاد جهانی یعنی چین و امریکاست. با توجه به اظهارات اخیر هر دو کشور و رفتار متقابل آنها، می‌توان دریافت هر دو کشور به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که روابط خود را مانند گذشته ادامه دهند. وی افزود: با این تفاسیر و در صورت توافق، چین می‌تواند مانند گذشته توسعه اقتصادی خود را ادامه دهد و به عنوان بزرگ‌ترین متقاضی فلزات پایه در دنیا مطرح باشد. در این صورت می‌توانیم شاهد تداوم صعود قیمت فلزات مهم جهانی در چند ماه آینده باشیم. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر در پایان بیان کرد: عوامل مستقیم و غیرمستقیم حول بازار سهام، هر کدام به صورت جداگانه می‌تواند سکوی جهشی برای بورس در سال آینده باشد که لازم است مد نظر سهامداران قرار بگیرد. این مهم زمانی مقدور می‌شود که سرمایه‌گذاران تمامی عوامل اثرگذار را مد نظر قرار بدهند.

 

ارسال نظر