وارد رالی صعود نمی‌شویم

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۳۲
وارد رالی صعود نمی‌شویم

گروه بورس| مسعود کریمی|

 برخی از سهامداران تالار شیشه‌ای حافظ که بعضا تازه وارد هم هستند این روز‌ها در صف عرضه سهام بیشتر از گذشته مشاهده می‌شوند و معتقدند که فروش سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی خود فرصت مناسبی در راستای شناسایی سود در پایان سال خواهد بود. در نقطه مقابل سرمایه‌گذارانی هم هر چند اندک در بازار دیده می‌شوند که اقدام به خرید سهام صنایع بورسی با توجه به کاهش روزانه قیمت‌ها می‌کنند و غالبا این دست از سهامداران بر این باورند که در حال حاضر سهم‌ها به کف قیمتی خود رسیده‌اند و اکنون فرصتی مناسب برای تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. به هر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مدتی است که در مدار نزول نوسان‌هایی را تجربه می‌کند، برخی از فعالان تالار حافظ همگام نبودن بورس ایران با بازار‌‌های جهانی، با توجه به افزایش قیمت کامودیتی‌‌های جهان را نقطه ضعف این روز‌ها مطرح می‌کنند. در همین حال، کارشناسان بازار سرمایه کاهش نقدشوندگی و نبود نقدینگی را مهم‌ترین عامل عدم اقبال فعالان بورس می‌دانند و از سویی دیگر عدم تثبیت قیمت‌های جهانی در کنار ریسک‌های سیستماتیک از دلایل دومینوی ریزش‌های اخیر عنوان می‌شود. در همین حال، صاحب‌نظران بازار سرمایه سیاست‌های بانک مرکزی را عامل مهم مسیریابی نقدینگی در کلیت بازار‌‌های مالی مطرح می‌کنند چرا که این نهاد با توجه به نوسانات شدید ابتدای سال 1397 در بازار ارز اقدام به پیش فروش سکه‌هایی کرد و متعهد به تحویل آنها در انتهای سال شد. اکنون نیز باید دید سکه‌ها با چه شرایطی تحویل بازار می‌شوند و از طرفی سرمایه‌گذاران نیز چه رفتاری از خود در این امر نشان می‌دهند چرا که رفتار سرمایه‌گذاران می‌توانند سمت و سوی حرکت نقدینگی را در بازار‌های مالی به خوبی نشان دهند. بر اساس این گزارش، در معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص کل با ریزش 662 واحدی همراه شد. همچنین در مجموع کلیت معاملات بازار سهام بازدهی 10 صنعت مثبت و 27 صنعت منفی به ثبت رسید.

   شیب ملایم بازار

در این ارتباط، علی‌رضا کدیور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در خصوص چرایی رشد نکردن بورس ایران همگام با بازار‌‌های جهانی در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: لزوما زمانی که قیمت‌های جهانی با افزایش همراه می‌شوند، قیمت سهام شرکت‌‌های موجود در بازار سرمایه صعودی نخواهند شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واکنش بازار طی چند وقت اخیر نیز بیان کرد: در گام نخست ممکن است برآورد بازار اینگونه باشد که رشد قیمت‌های جهانی به صورت موقتی صورت گرفته است، بنابراین بازار سهام تا تثبیت قیمت‌‌ها صبر می‌کند و پس از آن استارت رشد زده خواهد شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی همچنان سایه ریسک تحریم‌ها بر معاملات بازار سنگینی می‌کند. این ریسک در واقع باعث می‌شود که بازار سهام به دلیل کاهش فروش شرکت‌ها همچنان شاهد تداوم روند فعلی در روند داد و ستد‌ها باشد. علی‌رضا کدیور تاکید کرد: قیمت‌‌های جهانی طی چند وقت اخیر با روندی رو به رشد همراه بود اما این افزایش‌ها چندان قابل ملاحظه نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت ابراز داشت: اگر رشد قابل توجهی در قیمت‌‌های جهانی صورت می‌گرفت و قیمت سهام در بازار ایران تغییر چندانی را تجربه نمی‌کرد هم این مهم در شرایط فعلی امری طبیعی ارزیابی می‌شد. وی در خصوص ریزش‌ قیمت سهام شرکت‌ها نیز گفت: ریزش قابل توجهی در بازار رخ نداده و بازار در مسیر با ثباتی در حال پیشروی است که گاهی با شیب ملایم نزول پیدا می‌کند.

   تداوم نوسان تا پایان سال

از سویی دیگر، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریزش‌های چند روز اخیر نیز در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: حجم پول نقد به‌شدت کاهش پیدا کرده و در نقطه مقابل تعداد معاملات هم با ریزش همراه شده است. وی در خصوص اینکه نقدینگی به سمت کدام یک از بازار‌های مالی سوق پیدا کرده است، اذعان داشت: برخی از فعالان بر این باورند که نقدینگی به سمت بازار ارز، سپرده‌های بانکی و اوراق تغییر مسیر داده است. اما مشکل کمبود حجم نقدینگی نکته‌ای است که در حال حاضرمورد تاکید قرار می‌گیرد. از سویی، گفته می‌شود که بازار سهام حالت رکودی به خود گرفته و نگرانی‌هایی در حوزه گزارش‌های سا‌ل آتی به دلیل موضوعاتی پیرامون رکود دارد، به همین دلیل به سمت درآمد‌های ثابت همانند اوراق حرکت می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر نوسانات نرخ ارز و سکه متاسفانه صعودی بوده است نیز اذعان داشت: برخی معتقدند حجم سکه‌ای که برای چند روز آینده بانک مرکزی باید تقسیم کند می‌تواند از دلایل منفی شدن این روز‌های بازار سهام در نظر گرفته شود. مهدی افنانی در خصوص چشم‌انداز بازار سهام نیز عنوان کرد: تا پایان سال جاری به دلیل اینکه شرکت‌های حقوقی نیاز به نقدینگی زیادی دارند و از سویی پول تازه هم با توجه به شرایط فعلی سمت بورس حرکت نخواهد کرد، پیش‌بینی نمی‌شود که وارد رالی صعودی شویم. این در حالی است که انتظار نمی‌رود ریزش قابل توجهی هم داشته باشیم و فقط در محدوده فعلی نوسان‌ها می‌توانند تداوم پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی چند وقت گذشته برخی از سهامداران وارد سهم‌هایی با رقم‌های بالا شده‌اند و حدود 2 الی 3 ماه گذشته به سطح مورد انتظار خود رسیدند اما به دلیل پیش‌بینی‌های افزایشی که وجود داشت تصمیم به نگهداری از سهام شرکت‌ها گرفتند، اکنون نیز با توجه به روند معاملاتی بازار این دست از سهامداران دلسرد شده‌اند. وی با اشاره به جذابیت قیمت سهام نیز عنوان کرد: قیمت‌های فعلی در حال تبدیل شدن به قیمت‌های جذابی هستند که از دید فعالان بازار سرمایه برای پایان سال خریدنی می‌شوند .

مهدی افنانی اثر‌گذاری اقتصاد کلان را در سمت و سوی حرکت سرمایه‌گذاران مهم ارزیابی کرد و افزود: در این مهم باید دید که بانک مرکزی با 3 مقوله مهم چگونه رفتار می‌کند. نخست نرخ ارز که باید دید به چه میزانی به بازار تزریق خواهد شد. مورد بعدی موضوع سکه‌هایی است که باید تحویل داده شوند و در آخر اوراقی که سر رسید می‌شوند نیز از نکات قابل توجه بازار به شمار می‌رود. وی بیان کرد: موارد فوق در راستای چشم‌انداز سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیری آتی آ‌نها بسیار با اهمیت هستند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است نوسان طبیعت بازار بوده و قیمت‌ها به نقطه جذابی خواهند رسید. علاوه بر این، برای سرمایه‌گذاری میان مدت کماکان بازار سهام دارای جذابیت است اما به هر روی شاخص‌های اقتصاد کلان، برنامه‌های دولت در این زمینه و به خصوص بانک مرکزی باید شفاف‌تر از گذشته شود.

 

ارسال نظر