معاملات فروش استقراضی تا پایان سال عملیاتی می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۵۰

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین چالش جدی سازمان بورس طی ۳۰ ماه گذشته را قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه رسالت نهاد ناظر حمایت از حقوق سهامداران و ایجاد بازاری شفاف برای سرمایه‌گذاری است، سازمان بورس و اوراق بهادار اعتراض خود را نسبت به این تصمیم منعکس کرد. خوشبختانه با تدبیر مناسب از سوی رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، سقف قیمت‌ها در بورس کالا برداشته و مشکلات در این زمینه تا حد زیادی حل و فصل شد.

شاپور محمدی در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: طی ۳۰ ماه اخیر چالش‌های دیگری حول و حوش بازار سرمایه وجود داشت که با همکاری دولت و فعالان بازار آثار آن به حداقل کاهش یافت. یکی از این موارد، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بود که تنها یک روز بر روند بورس تهران اثر منفی به جای گذاشت. با توجه به بنیان‌های بسیار قوی بورس تهران و بازار سرمایه تاثیر این موضوع به سرعت از بین رفت و شاهد روند عادی طی روزهای بعد بودیم.

عضو شورای عالی بورس دومین مورد را انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان بیان کرد و افزود: تحولات سیاسی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان از دیگر رخدادهای مهم این دوره بود.دبیر شورای عالی بورس، به برنامه‌های آتی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که سازمان در تلاش است آن را اجرایی کند، بحث معاملات فروش استقراضی (Short selling) است. سازمان در نظر دارد تا انتهای سال ۹۷ این معاملات را عملیاتی کند. از سوی دیگر بحث لایحه ارتقاء نظام بازار سرمایه کشور مطرح است که به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال شده است. در نهایت و در صورت موافقت وزیر محترم این لایحه به مجلس فرستاده می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه سامانه معاملات را برنامه بعدی عنوان کرد و گفت: سازمان بورس در تلاش است با همکاری و همیاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه IT و ICT یک سامانه معاملات سهام و مشتقه عمومی را در کشور به وجود آورد. اجرای چنین طرحی یک تجربه جدید به شمار می‌رود و شاید لازم باشد تمهیداتی در نظر گرفته شود تا به صورت عملیاتی ارایه شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هدف بعدی را اصلاح ساختار هیات‌های پذیرش عنوان کرد و گفت: موضوع نظارت جامع بر فعالیت کارگزاری‌ها از اهداف مهم سازمان بورس به شمار می‌رود که این موضوع نیز در حال پیگیری است. تمام فعالیت‌های کارگزاری‌ها در خصوص خرید و فروشی که در سامانه معاملات انجام می‌دهند، روزانه توسط ناظران و به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. با این وجود در خصوص ثبت و ضبط حسابداری، فعالیت اداری کارگزاری‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها نیاز به نظارت قوی داریم تا پایش دقیق‌تری صورت بگیرد.محمدی طی اعلام خبری گفت: به تازگی ستادهماهنگی اقتصادی مصوب کرد افزایش سرمایه‌ای که از محل سود تقسیم نشده شرکت‌های بورسی انجام می‌گیرد، معاف از مالیات می‌شود که این موضوع نیز اقدام بسیار مهمی بود.

 

ارسال نظر