پیش خوری صلح در بازارهای مالی

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۹۳
پیش خوری صلح در بازارهای مالی

گروه بورس|

بازار اوراق بدهی و بازار سهام، همواره در حالتی الاکلنگی با یکدیگر قرار دارند که این موضوع سیگنال‌های خاصی را برای بازیگران بازارهای مالی به همراه دارد. هرگاه استقبال از اوراق بدهی زیاد شود، ‌به منزله این است که ریسک بازار سهام از بازدهی آن پیشی گرفته و هنگامی که بازار سهام، ‌روزهای آرام یا پراز نوسان مثبتی را تجربه کند، پول از پارکینگ بدهی خارج شده و به سمت بازار سهام می‌رود. فارغ از اینکه در این چرخه، علت و معلول کدامند، باید توجه داشت که نه تنها در بازار سرمایه ایران بلکه در تمام بازارهای مالی بورسی دنیا این موضوع مصداق دارد. نزدیک‌ترین اتفاق به واقع را نیز می‌توانیم این روزها مشاهده کنیم که اوراق خزانه 10 ساله امریکا در حال تضعیف حجمی است و پول‌ها به سمت بازارهای سهام در حرکتند.

اکنون بازارهای سرمایه دنیا همچنان روندی رو به بهبود دارند که مرتبط با تداوم آرامش جنگ تجاری امریکا و چین و پیگیری مذاکرات در سفر هفته آینده قائم مقام نخست وزیر چین به امریکا است. در این روزها، شاخص بازار سهام ژاپن Nikkei به اوج یکماهه رسیده است. شاخص بورس شانگهای و سهام 300 شرکت بزرگ چین رشد چشمگیری را در روزهای اخیر تجربه کردند. همچنین شاخص آسیا پاسفیک با رشد ۰.۷ درصدی رو به رو شد و اس‌اند پی استرالیا رشد ۰.۵ درصدی داشت. از سوی دیگر شاخص کاسپی کره جنوبی نیز 0.6 درصد افزایش داشت.

در همین رابطه، سویچیرو مونجی، تحلیل‌گر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری دایوا در توکیو اظهار کرد: تنها نکته‌ای که هنوز از سال ۲۰۱۸ توانسته بازار ۲۰۱۹ را تحت تأثیر قراردهد مذاکرات صلح تجاری بین دو ابرقدرت اقتصادی است که نکته‌ای کلیدی برای بازارها محسوب می‌شود. اما نکته مثبت این سری از مذاکرات این است که هر دو طرف به دنبال رسیدن به توافق هستند و برای رسیدن به صلح تلاش می‌کنند. وی ادامه داد: چین تمام پیشنهادهای خود را به امریکا اعلام داشته و به نظر می‌رسد امریکا برای واردن نشدن صدمه‌های آتی به اوضاع اقتصادی خود تلاش می‌کند.

گزارش وال‌استریت‌ژورنال در این خصوص بیانگر آن است که وزیر خرانه داری امریکا، استیو منوچین در تازه‌ترین بیانیه این وزارتخانه در خصوص لغو برخی از تحریم‌های وارداتی چین خبر داده است و در نظر دارد مابقی تحریم‌ها را تا تاریخ ۳۰ ژانویه لغو کند. آخرین دور این مذاکرات در سطح معاونان نخست وزیر و رییس‌جمهوری امریکا و چین در تاریخ ۳۰ و ۳۱ ژانویه برگزار می‌شود تا در خصوص نتیجه این دور از مذاکرات تصمیم‌گیری شود. اما در اروپا اوضاع کمی پیچیده شده است. باقی ماندن ترزا می‌در منصب نخست وزیری در بریتانیا کمی با التهاب همراه بود در حالی که طرح برگزیت وی به تصویب نرسید و هدف وی برای استقلال بریتانیا بی‌نتیجه ماند.

   در بازار کالاهای اساسی چه می‌گذرد؟

بطور طبیعی احتمال صلح در جنگ تجاری چین و امریکا، باعث بهبود روند بازارهای جهانی در برخی از کالاهای اساسی و کاهش قیمت در برخی دیگر از کالاهای این گروه می‌شود. اکنون که گمانه زنی‌هایی مبنی بر این صلح ایجاد شده است، شاهد آن هستیم که قیمت فلز روی رشد 1.5 درصدی را تجربه کرده و در معاملات بازار فلزات لندن، قیمت این فلز از مرز 2600$ عبور کرده است. برخی تحلیلگران تکنیکالی معتقدند که این قیمت فعلا بالای میانگین متحرک 20، 50 و 200 روزه قرار دارد و شاخص‌های RSI و MACD نیز که مربوط به معاملات این کالای اساسی هستند، سیگنال خرید می‌دهد.

 موجودی انبارهای بورس لندن با وجود رشد از 110.7 هزار تن در ماه دسامبر به 124.2 هزار تن رسیدند اما روز چهارشنبه مجددا نزولی شد و به 122 هزار تن کاهش یافت.  همچنین آمار تولید چین نشان می‌دهد که تولید روی چین در 10 ماه ابتدای 2018 با افت 6.7 درصدی روبرو شده و محدودیت زیست محیطی معادن کوچک ادامه دارد. گفتنی است آربیتراژ روی بورس‌های لندن-شانگهای مثبت 33 دلار و در موقعیت باز و قابل دسترس قرار دارد.  البته فلز آلومینیم کاهش قیمتی حدود منفی 0.2 درصد را تجربه کرد که دلیل این اتفاق را می‌توان در تصمیم مخالفت سنای امریکا با بازگشت تحریم شرکت روسی RUSAL، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیم دنیا خارج از چین مشاهده کرد که ضمن ثبت یک پیروزی برای ترامپ، فشار در مازاد عرضه و قیمت این فلز را افزایش دهد. از سوی دیگر مس روند رو به رشد را تجربه کرد و قیمت جهانی نفت نیز نوسان مثبت و منفی در محدوده 2 درصدی را تجربه می‌کند.

   واکنش‌  بورس تهران در برابر تحولات جهانی

اکنون مسیر بازارهای جهانی این روزها به نفع بورس و صنایع مرتبط است. موضوع عقب‌نشینی فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره اهرم بزرگی است که می‌تواند رشد قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها را رقم بزند. موضوعی که به نفع بازار سهام است. شواهد از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حاکی از آن است، که بازارهای کالایی جهانی، مسیر مطلوبی را آغاز کرد که انعکاس آن طی روزهای اخیر در بورس تهران واضح بوده است. به همین منظور می‌توان انتظار داشت که تحولات سیاسی و اقتصادی کالاهای اساسی، در بازار سرمایه ایران نیز تاثیرگذار باشد.  دایورش روزبهانه، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: طی سال‌های اخیر در نمادهای پتروپالایشی مشکل تعیین نرخ خوراک اولیه همواره به عنوان یک ابهام بزرگ مطرح بوده است. با این وجود نوسان قیمت جهانی نفت اثر مستقیمی بر قیمت این نمادها داشته و تغییرات قیمتی در آنها عمدتا با تغییرات جهانی نفت صورت گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: روند روزهای اخیر بازار نفت حاکی از ثبات قیمتی در محدوده ۶۰ دلار است. با توجه به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی امریکا درخصوص توقف افزایش مجدد نرخ بهره و به تبع آن کاهش شاخص ارزش دلار، می‌توانیم شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها و رونق تقاضا در این بخش باشیم.

روزبهانه در ادامه، آینده بازارهای طلا، نفت و فلزات را اینگونه پیش‌بینی کرد: با توجه به مطالبی که پیش‌تر گفته شد و تصمیم کشور‌های تولید‌کننده نفت در زمینه کاهش تولیدات، به نظر می‌رسد نفت در سال جدید میلادی در محدوده ۶۵ تا ۶۶ دلار قرار داشته باشد. رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه، همچنین بیان کرد: فلزات و طلای جهانی همواره رابطه عکسی با رقم شاخص دلار امریکا دارند. از آن سو، با توجه به انصراف بانک مرکزی امریکا مبنی بر افزایش مجدد نرخ بهره، این چشم‌انداز وجود دارد که باید در انتظار افزایش نرخ بهره اتحادیه اروپا باشیم. وی افزود: سرمایه‌گذاران نیز این موضوعات را در نظر گرفته و همزمان با کاهش شاخص دلار به سمت خرید کامودیتی‌ها و طلا به عنوان کالای امن واکنش مثبت نشان می‌دهند.

 

 

ارسال نظر