۴۰ درصد تولید ناخالص ایران متعلق به بازار سهام است

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۵۹

مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: جمع ارزش بازار بورس و فرابورس حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان است که برابر با ۴۰ درصد GDP کشور است.

به گزارش ایبِنا، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، ضمن بیان اینکه همه فعالین بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران بهره‌برداری کنیم.مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار رشد قابل توجهی داشته است، افزود: ارزش بازار بورس تهران از ابتدای سال تاکنون از ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به ۶۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده و بالغ بر ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی بازار سرمایه را از نظر بازدهی و شاخص در جایگاه قابل قبول دانست و افزود: شاخص بورس تهران نسبت به ابتدای سال با ۶۷ درصد افزایش همراه شده است و جایگاه بورس تهران از نظر رشد شاخص بورس‌های منطقه رتبه اول را در اختیار دارد.صحرایی رشد ارزش معاملات بورس تهران را که یکی از محورهای نقدشوندگی است ۱۷۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: طی سال جاری ارزش معاملات ۴ بورس کشور رشد کرده است. ارزش معاملات بورس تهران نیز با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رشد قابل توجهی داشته است. سهم بورس تهران در ارزش کل معاملات بازار سرمایه ۳۵ درصد، بورس کالا ۴۲ درصد، فرابورس۲۰ درصد و بورس انرژی ۳ درصد است.

   وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

وی فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری را با اهمیت دانست و افزود: بررسی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حضور سهامداران حقیقی در این صندوق‌ها نشان‌دهنده آن است که عمده تلاش ما باید به فرهنگ‌سازی بازار سرمایه مربوط باشد و از تکنولوژی‌های روز در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.وی خاطرنشان کرد: در بورس تهران ۳۲۳ شرکت فعال هستند که از این تعداد ۱۸۶ شرکت در بازار اول و ۱۳۷ شرکت در بازار دوم فعالیت می‌کنند. همچنین بر اساس آخرین آمارها، «P/E» کل بورس تهران ۶.۹ است و نسبت «P/E» برای ۳۰ شرکت برتر بورس، ۴.۷ مرتبه است و این نشان از ظرفیت رشد بورس نسبت به سایر بازارها دارد و انتظار می‌رود بخشی از نقدینگی موجود در کشور که بالغ بر ۱۶۰۰هزار هزار میلیارد تومان است را به سمت بورس سوق دهیم.

    ارتقای تامین مالی در بورس

مدیرعامل بورس تهران عمده تامین مالی کشور را بانک محور دانست وسهم کمتری از آن را از طریق بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه با دو دسته چالش بیرونی و درونی مواجه است، بخش چالش‌های بیرونی شامل ساختار اقتصادی، ثبات سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد بانک محور، فرهنگ عمومی سرمایه‌گذاری، روابط بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی است. در بخش چالش‌های درونی نیز بازار سرمایه با مسائلی همچون دسترسی به بازار، اندازه بازار، نقدشوندگی، شفافیت اطلاعاتی، زیرساخت‌های معاملاتی، دانش مالی فعالان بازار و واگذاری مدیریت شرکت‌های خصوصی شده روبه رو است.

   جایگاه اول بازار بدهی ایران در غرب آسیا

در ادامه امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز با اشاره به اینکه تا دو سال پیش داده‌های مربوط به بورس ایران در ابعاد جهانی منتشر نمی‌شد، ابراز داشت: اما هم‌اکنون، اعداد مربوط به معاملات بازار سرمایه کشور، به صورت ماهانه در سایت WFE منتشر می‌شود.وی با تاکید بر اینکه ایران هم‌اکنون در بازار بدهی جایگاه خوبی در دنیا دارد، افزود: در دنیا بازار اولیه بدهی، بازار بزرگی است و بازار ثانویه ضعیف است اما در ایران بازار ثانویه رشد خوبی داشته و در جایگاه بین‌المللی نیز وضعیت خوبی دارد.

   ارزش معاملات بازار ثانویه  

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: در حال حاضر به لحاظ ارزش معاملات بازار ثانویه بازار بدهی در غرب آسیا اول هستیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم بطوری که دو کارگزاری ایرانی یعنی؛ کارگزاری‌های بانک پارسیان و ملت در رتبه‌بندی فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی در جایگاه سوم برترین کارگزاران عضو فیاس در زمینه بازار بدهی قرار گرفتند.امیر هامونی در این نشست به طرح جدید سازمان ملل در خصوص بورس‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جدید سازمان ملل بورس‌ها باید هدف پایداری در زمینه‌هایی همچون مدیریت منابع آبی، اشتغال و ... را مدنظر قرار دهد و تنها به مساله شفافیت و نقدشوندگی توجه نکنند. ما نیز بر اساس ظرفیت‌های سامانه کدال می‌توانیم بحث «پایداری» را به موازات ارتقای شفافیت و کارایی بازار سرمایه پیش ببریم. چراکه اطلاعات موجود در سامانه کدال می‌تواند با شاخص‌سازی و تحلیل دیتاهای به روز، به تصمیم‌سازی صحیح سیاست‌گذاران کمک کند.به گفته وی ما هم‌اکنون در بازار سرمایه نیازمند بازتعریف مرز محرمانگی در انتشار داده‌ها و ابزارسازی هستیم. بهره‌گیری از روش‌های مجهول‌سازی داده‌ها کمک می‌کند دیتاهای بازار سرمایه به درستی در اختیار کاربران قرار گیرد و از سوی دیگر بهره‌گیری از سازوکار سندباکس (جعبه شنی)، فرایند راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید و تدوین مقررات را کوتاه می‌کند، چراکه تسریع در زمینه طراحی و اجرای ابزارها، از الزامات فعلی بازار سرمایه است.

 

ارسال نظر