شاخص‌سازی صنایع پیش‌رو

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۰۹
شاخص‌سازی صنایع  پیش‌رو

گروه بورس| مسعود کریمی|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که مدت‌هاست نوسان‌هایی را در روند نزولی تجربه می‌کند به یک‌باره در جریان داد و ستد‌های روز شنبه با افزایش بیش از 2 هزارو 300 واحدی همراه شد و در نهایت توانست پس از ثبت روز‌های منفی متوالی، کانال 160 هزار واحدی را به خود اختصاص دهد. در همین حال، برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که همچنان سایه تحریم‌ها در جریان معاملاتی بورس‌های کشور سنگینی می‌کند. از طرفی موضوعات مربوط به ایجاد کانال ارتباطی با اتحادیه اروپا تحت عنوان SPV در کنار تداوم کاهش قیمت ارز نیز همچنان خرید و فروش‌های سهام صنایع و شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است که بر این اساس دلیلی برای تغییر فضای معاملاتی و انتقال آن به مدار مثبت وجود ندارد. بنابراین رشد نماگر‌های بورس غیر طبیعی و همگام با واقعیات بازار نیست. در نقطه مقابل دیگر صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند با توجه به کاهش پی در پی قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه و رسیدن آن‌ها به کف ارزش ذاتی، اکنون زمان مناسبی برای خرید سهام شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.  به هر روی حس اطمینان معامله‌گران بازار از افزایش قیمت خودرو به واسطه احتمال اعلام شورای رقابت طی روز‌های ‌آتی، مثبت شدن فضای قیمتی نفت در سطح جهان،‌ گمانه‌زنی‌های مثبت و ایجاد خوش‌بینی سهامداران در حوزه محصولات پتروشیمی و صنایع صادرات محور همگام با احتمال ایجاد کانال مالی جدید، بهبود صنعت بانک با توجه به موضوع تسعیر قیمت ارز و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها نسبت به سال گذشته می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را برای کلیت بازار به همراه داشته باشد. به هر حال، بررسی معاملات بورس تهران حاکی از این است که گروه‌‌های پیش‌رو از جمله محصولات پتروشیمی، فرآورد‌‌های نفتی، فلزات اساسی و... در شاخص‌سازی دیروز بازار سهام نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کردند.

   ارزندگی قیمت‌ها

در همین رابطه، حامد ستاک مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان با تحلیل وضعیت صنایع پیش‌رو بازار سرمایه به چرایی صعود شاخص‌ها پرداخت و در گفت‌و‌گو با «تعادل» عنوان کرد: پس از افت‌های مکرری که طی چند وقت گذشته تجربه کردیم، بازار سرمایه چند روزی می‌شود که وضعیت مطلوب‌تری را سپری می‌کند.  در همین حال می‌بایست بر این نکته تاکید کرد که تمام بازار‌‌های نوسانی با توجه به شرایط مثبت و یا منفی، برای همیشه یک روند مشخصی را ادامه نخواهند داد.  به هر ترتیب با توجه به این موضوع که هر روند در بازار‌های مالی یک پایانی خواهد داشت، بازار سهام نیز در روند‌‌های مثبت، منفی و یا در حالتی خنثی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، به طور کلی مجموع اخبار مثبت و یا منفی باعث نمی‌شود که بازار از ارزش ذاتی خود فاصله زیادی بگیرد بنابراین به همین دلیل در برخی از گروه‌ها مشاهده می‌شود که افت قیمت‌های سهامی به نحوی صورت گرفت تا تقاضا کنندگان به این نتیجه برسند که قیمت‌ها در محدوده ارزندگی قرار دارند. بر این اساس در ادامه با افزایش خرید سهام شرکت‌ها در برخی از گروه‌‌ها طی معاملات روز گذشته شاخص بورس تهران به وضعیت مطلوبی دست یافت.  وی افزود: این دست از گروه‌ها از لحاظ شاخص‌سازی به نحوی بودند که شاخص کل را به صورت قابل ملاحظه‌ای مثبت کردند.

   تحلیل 3  صنعت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان در خصوص صنعت پتروشیمی بیان کرد: این صنعت ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد.  بر این اساس به دلیل این که درآمد‌های این صنعت به صورت ارزی است، در نتیجه به هر میزانی که قیمت ارز افزایشی باشد به طور قطع پتروشیمی‌ها وضعیت مطلوب‌تری را تجربه خواهند کرد.

حامد ستاک با تحلیل صنعت خودرو نیز گفت: صنعت خودرو بر خلاف صنعت پتروشیمی، بیش‌تر هزینه‌های ارزی و درآمد‌های ریالی دارد چرا که صادرات در شرکت‌های خودرویی نقش کمرنگ‌تری را ایفا می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی صنعت بانک پرداخت و افزود: وضعیت صنعت بانک با توجه به مشکلاتی که داشت مساعد پیش‌‌بینی نمی‌شد اما اهتمامی که برای بهبود شرایط نظام بانکی کشور وجود دارد این نوید را می‌دهد که احتمالا این صنعت بتواند از وضعیت کنونی که مطلوب نیست خارج شود.  از سویی، صورت‌های مالی و برخی از اصلاح ساختار‌ها همانند تجدید ارزیابی در حوزه ارز‌هایی که به صورت ذخیره وجود داشت این نوید را می‌دهد که احتمالا بتوان امیدوار بود که صنعت بانک نیز وضعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه کند.

   جذب نقدینگی بدون تحمیل تورم

وی با اشاره به چشم‌انداز بازار نیز تصریح کرد: بازار سرمایه در واقع یکی از محل‌‌هایی است که می‌تواند جذب نقدینگی سرگردان کشور را بدون  تحمیل تورم به جامعه داشته باشد. بنابراین در صورتی که با چنین رویکردی مسئولان، فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه به بازار سرمایه توجه کنند به طور قطع رشد این بازار به نفع کلیت فضای اقتصادی کشور خواهد بود. این در حالی است که چنین دیدگاهی نقدینگی سرگردان را به سمت بازار سرمایه جذب خواهد کرد که در ادامه این مهم می‌توان شاهد روز‌های خوب و چشم‌انداز مثبت برای این بازار بود.

   جذابیت قیمتی و فاز انتظار

از سویی دیگر، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه به تحلیل 3 صنعت مورد توجه بازار پرداخت و با اشاره به چرایی رشد شاخص‌های بورس تهران در گفت‌و‌گو با «تعادل» بیان کرد: به طور کلی سهام برخی از شرکت‌‌‌ها به محدوده جذاب قیمتی رسیده است که این مهم به عنوان نخستین عامل در رشد شاخص‌ها محسوب می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، کاهش قیمت ارز اثر‌گذاری چندانی را در روند معاملاتی صنعت خودرو و بانک نداشته است. از همین رو،  افزایش سرمایه بانکی‌ها و خارج شدن ترازنامه 2 بانک تجارت و ملت از زیان که گزارش عملیاتی مناسبی را هم در بازار منتشر کرده‌اند در کنار موضوعاتی پیرامون صنعت خودرو می‌توانند از دیگر عوامل رشد شاخص محسوب شوند. در مجموع با توجه به حجم معاملات در صنایع متفاوت مشاهده می‌شود که اغلب صنایع بازار همچنان در فاز انتظار به سر می‌برند.

   نگاهی به صنایع

مهدی افنانی با تحلیل صنعت پتروشیمی نیز عنوان کرد: در حوزه نفت شاهد کاهش قیمت این محصول بودیم. بر این اساس چنین امری برای برخی از شرکت‌ها که توام با کاهش قیمت نفت، قیمت محصولات آن‌ها نوسان کمتری را تجربه می‌کند، مثبت ارزیابی می‌شود. اما به طور کلی کاهش این پارامتر اثر‌گذار در روند معاملاتی بازار سرمایه به سود صنعت پتروشیمی نخواهد بود.وی با اشاره به صنعت خودرو نیز افزود: در صنعت خودرو موضوع افزایش قیمت مطرح است که می‌بایست تکلیف این مهم برای بازار مشخص شود. این در حالی است که چنین موضوعی به نظر جدی خواهد بود و اخبار مثبتی از این کانال به گوش می‌رسد.این کارشناس بازار سرمایه گزارش عملیاتی صنعت بانک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بانکی‌ها از زیان خارج شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با انجام موضوع افزایش سرمایه آن‌ها شاهد تغییر روند این صنعت خواهیم بود.

   پیش‌بینی 170 هزار واحد

این تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه پرداخت و تصریح کرد: زمستان خوبی برای بازار سرمایه پیش بینی می‌شود. این در حالی است که تا پایان سال جاری رشد آرام بازار، تا حدود رقم 170 هزار واحدی شاخص دور از ذهن نخواهد بود.

 

 

ارسال نظر