صندوق‌ها حامی بورس می‌شوند؟

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۴۸
صندوق‌ها حامی بورس می‌شوند؟

گروه بورس| مسعود کریمی|

شنیده‌ها حاکی از این است که طی چند روز اخیر مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با مدیران یا نمایندگان ۲۳ صندوق با درآمد ثابت «فیکس اینکام» بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان موجودی، در راستای برنامه‌ریزی برای حمایت از بازار جلسه‌ای را برگزار کرده است.

بر این اساس، گفته می‌شود که تعدادی از صندوق‌ها و نهاد مالی بزرگ بازار سهام، در نشستی با مدیرعامل بورس تهران به توافقات اولیه‌ای دست پیدا کردند.

بنابراین، مطابق با آمار‌ها در حال حاضر صندوق‌های با درآمد ثابت، 19 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق کرده‌اند و قرار است این روند ادامه‌دار باشد، بر این اساس مطابق با اطلاعاتی که کانون نهاد‌‌های سرمایه‌گذاری منتشر کرده است، طبق جلسه صورت گرفته مقرر شده است که در ماه جاری حداقل 400 میلیارد تومان دیگر از سوی «فیکس اینکام‌ها» به بازار سرمایه تزریق شود و البته باز هم حمایت‌ها ادامه پیدا کنند.

به هر روی، اظهار بی‌اطلاعی برخی از اعضای هیات‌مدیره بورس تهران، کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران از برگزاری چنین جلسه‌ای در جای خود قابل تامل است. به هر روی فارغ از اینکه این مهم در سکوت کامل خبری روی داده است، می‌تواند نشان از استراتژی تازه سکاندار جدید بورس تهران در راستای حمایت از بازار داشته باشد. در همین حال، این موضوع که آیا برگشت بازار نوسان است یا روند مثبت صرفا یک اصلاح رو به بالا خواهد بود یا اینکه همچنان روند کلی رو به پایین ارزیابی می‌شود همچنان برای اهالی بازار سرمایه در ابهام قرار دارد.

بر این اساس، به اعتقاد کارشناسان اتفاقات اخیر روی قیمت دلار در صورتی که ادامه‌دار باشد با توجه به اینکه در معاملات روز سه شنبه دلار در بازار آزاد حدود 11 هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفت بنابراین در صورتی که شاهد عبور دلار از مرز 12 هزار تومان نیز باشیم احتمالا بازار سهام کشور مقدار قابل توجهی از منفی‌های چند وقت اخیر را می‌تواند جبران کند.

     اقدامی مثبت

در همین رابطه، حمید رضا مهرآور نایب‌رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از برگزاری جلسه مدیرعامل شرکت بورس تهران با تعدادی از مدیران ارشد، صندوق‌ها، نهاد‌‌های مالی و... در گفت‌وگو با «تعادل “ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بطور معمول مدیران شرکت‌‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس با مشاهده شرایط مثبت به سهامداران توصیه می‌کنند که اقدام به فروش سهام خود نکنند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان معتقد است که برگزاری این دست از جلسات در صورتی که بطور مرتب تداوم داشته باشد مثبت ارزیابی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسان‌های معاملاتی طی چند روز اخیر نیز گفت: بازار کماکان در مدار نوسانی قرار دارد.

در گذشته بررسی‌ها بر این اساس بود که تداوم روند منفی برای مدت طولانی باعث می‌شد که بازار خود را اصلاح کند این در حالی است که دلیل خاصی برای نوسان چند روز اخیر وجود ندارد و متاسفانه در معاملات روز سه‌شنبه مشاهده شد که شاخص‌ها پس از 2 روز معاملاتی مثبت وارد جریان منفی شدند.

     ضرورت افزایش خرید سهام

افزون بر این، محمد دارستانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه گفته می‌شود مدیرعامل شرکت بورس تهران طی هفته جاری جلساتی را با مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت در راستای افزایش حمایت از بازار برگزار کرده است نیز در گفت‌وگو با «تعادل» ابراز داشت: شنیده‌ها حاکی از این است که چنین جلسه‌ای برگزار شده که در واقع توصیه و پیشنهاد شده است، این دست از صندوق‌ها سهم بیشتری از نقدینگی خود را به خرید سهام اختصاص دهند.

وی معتقد است که در کنار موضوع مذکور، افت شدید قیمت‌ سهم‌ها نیز باعث بازگشت بازار به مدار صعودی شد. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه ضعف اصلی چند وقت اخیر کاهش نقدینگی است بنابراین برگزاری جلساتی از این قبیل می‌تواند در کنار ایجاد قوت قلب برای فعالان، پالس اطمینانی را نیز به کلیت بازار در راستای جبران روند‌های منفی چند وقت اخیر ارسال کند.

محمد دارستانی با ارایه فرض برگشت بازار نیز گفت: برگشت روند معاملاتی بازار به مدار مثبت طی روز‌های اخیر بیشتر تحت تاثیر داد و ستد‌ها در نماد بانک‌هایی اعم از ملت، تجارت، صادرات و... بوده است. چرا که در حال حاضر صنعت بانک از پتانسیل افزایش سرمایه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، نرخ تسعیر ارز و... برخوردار است.

وی افزود: افت شدید قیمت‌ها و برگزاری جلسه با مدیران باعث شد که پتانسیل‌های افزایشی بیشتر در بازار جلب‌توجه کنند. این در حالی است که احتمال حرکت نقدینگی پس از صحبت‌های مدیرعامل شرکت بورس به سمت خرید سهام همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افت روز گذشته را طبیعی ارزیابی کرد و اذعان داشت: بازگشت برخی از شرکت‌ها به عنوان مثال در صنایع فلزات اساسی از جمله ملی صنایع مس ایران که در ریزش‌های بازار حضور نداشت طی معاملات روز سه‌شنبه پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد که این مهم می‌تواند یکی از دلایل افت بازار سهام محسوب شود.

وی معتقد است بازار همچنان اطمینانی در راستای بازگشت پول به جریان معاملاتی حاصل نکرده است بنابراین 2 روز معاملاتی مثبت و یک روز معاملاتی منفی بطور ضعیف، نشان از بلاتکلیفی در فضای کلی بورس دارد. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در صورتی که نرخ دلار بازار آزاد با افزایش همراه شود و به نوعی فاصله بیشتری را با نرخ نیمایی ایجاد کند، این مهم می‌تواند بهانه‌ای برای رشد بازار محسوب شود. محمد دارستانی با اشاره به گزارش‌های شرکت‌ها نیز تصریح کرد: گزارش‌های ماهانه به تازگی در حال انتشار هستند و تاکنون با توجه به گزارش‌هایی که منتشر شده‌اند مشاهده می‌شود که برخی از شرکت‌های بزرگ گزارش‌های مطلوبی را به بازار ارایه کرده‌اند.

وی در ادامه گزارش‌های سال جاری اعم از 9 ماهه و 12 ماهه‌ها را مناسب ارزیابی کرد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه اتمام معافیت 6 ماهه شرکت‌هایی که امریکا اعمال کرده بود و چگونگی فروش محصولات شرکت‌ها در دوران تحریم از ابهامات سال 98 خواهد بود که در حال حاضر به نوعی بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

 

ارسال نظر