الگوهای معاملاتی در آستانه تغییر

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۱۰

معاملات الگوریتمی با سبقه معاملات فرکانسی و فرکانس بالا از اواسط دهه 90 میلادی جای خود را در میان بازارهای مالی باز کردند. سرعت توسعه این ابزار معاملات به اندازه‌ای زیاد بوده است که با گذشت حدود 20 سال، اکنون بیش از 90 درصد از معاملات بورس نیویورک توسط الگوریتم‌ها انجام می‌شود. در واقع اکنون به واسطه‌های الکترونیکی و پیچیده شدن بازار‌های مالی، نحوه معاملات از حالت سنتی به سمت روش‌های نوین حرکت کرده است. به گزارش سنا، در این مسیر بهره‌گیری از معاملات الگوریتمی منجر به انجام بهتر و دقیق‌تر استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران می‌شود. در این روش سفارش‌ها (هم برای طرف خریدار هم طرف فروشنده) بدون دخالت عامل انسانی از طریق سیستم‌ها ثبت می‌شود. در ادامه نیاز‌های بازار ایران برای پذیرش معاملات الگوریتمی از زیرساخت تا بحث فرهنگی توسط کارشناسان و فعالان این حوزه بیان شده است.

 


بازار سرمایه علمی می‌شود

سید مصطفی رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار: امروز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بازار سرمایه از حالت دستی خارج شده و الکترونیکی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین متد‌ها در مسیر بازار سرمایه الکترونیکی معاملات الگوریتمی است.در این روش بر اساس فاکتور‌‌های دقیق تصمیم‌گیری و رفتار‌های مبتنی بر شایعه و هیجان از فرآیند داد و ستد حذف می‌شود. همچنین معاملات الگوریتمی به علمی شدن تصمیم‌گیری‌ها در بورس کمک می‌کند، زیرا در معاملات الگوریتمی شاهد افزایش شفافیت هستیم و بازیگران با اطمینان، ایمنی و ریسک کمتری داد و ستد می‌کنند. امروزه با وجود پیشرفت در توسعه معاملات الگوریتمی اما هنوز عموم سرمایه‌گذاران با ساز و کارهای اجرایی این روش آشنایی ندارند و در نتیجه در این مسیر به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

 

ارتقای زیرساخت نیاز بازار سرمایه

فردین آقا بزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی: دسترسی به نرم افزار‌ها و فناوری اطلاعات در نظام معاملاتی بورس ما طی 25 سال گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است اما ما همچنان با دنیا فاصله داریم. به عنوان نمونه امروز معاملات الگوریتمی آخرین روش داد و ستد در بازار سرمایه کشور‌های پیشرفته محسوب می‌شود و بازار ما به تقویت این نوع معاملات نیاز دارد. بنابراین ما باید مکانیزم بازارگردانی به کمک الگوریتم‌ها را ارتقا بدهیم و علاوه بر آن افزایش آگاهی جامعه در خصوص معاملات الگوریتمی وظیفه نهاد ناظر است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در بازار سرمایه کشور‌های پیشرفته معاملات الگوریتمی است و ما نیز باید در این مسیرحرکت کنیم. اما اجرای کامل معاملات الگوریتمی در بورس نیازمند ارتقای زیرساخت‌ها بازار سرمایه و فرهنگ‌سازی است.

 

رشد معاملات الگوریتمی در بورس تهران

علی امین تفرشی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران: معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه به معنای استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای و ماشین به جای انسان، در خرید و فروش سهام است. در این نوع داد و ستد، سیستم‌ها با استفاده از داده‌ها، زمانبندی، قیمت و حجم سفارشات را ثبت می‌کنند. در دنیا درصد قابل توجهی از معاملات با این روش انجام می‌شود و آمار‌های شرکت بورس تهران نشان می‌دهد در بازار سرمایه ما نیز معاملات الگوریتمی رشد بسیار خوبی داشته است.با این حال بازار سرمایه ما جوان است و توسعه امکانات جدید همچون معاملات الگوریتمی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و برگزاری مسابقات، فضایی برای آشنایی عموم با ابزار‌ها و روش‌های نوین ایجاد می‌کند.

 

 زیان در کمین ناآشنایان به الگوریتم‌ها

سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات: معاملات الگوریتمی در دنیا حجم زیادی از داد و ستد‌ها را به خود اختصاص داده است، بنابراین توسعه معاملات الگوریتمی عامل پویایی بازار سرمایه، تسهیل نقد شوندگی و افزایش شفافیت خواهد شد و حجم معاملات را افزایش می‌دهد.

 هرچند ما برای بهره‌برداری کامل از معاملات الگوریتمی نیاز داریم تا عمق بازار سرمایه کشور را افزایش دهیم، اما در مجموع توسعه این روش معاملاتی امری ضروری است. البته اگر همزمان با توسعه معاملات الگوریتمی فرهنگ‌سازی لازم انجام نشود و افراد بدون آشنایی لازم از این روش استفاده کنند، دچار زیان می‌شوند.

 

حرفه ای‌ها سراغ الگوریتم‌ها بیایند

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات): در معاملات الگوریتمی سیستم‌ها بر اساس ااطلاعات به جای فرد تصمیم‌گیری می‌کنند و نتیجه آن نقد شوندگی بازار و روانی داد و ستد در بازار ثانویه است. از آنجا که توسعه بازار اولیه وابسته به ایجاد بازار ثانویه‌ای مدرن و روان است و معاملات الگوریتمی نقش مهمی در روان‌سازی معاملات و نقد شوندگی دارد از این رو به یکی از ابزار‌های ضروری و اجتناب ناپذیر بازار سرمایه بدل شده است. بنابراین معاملات الگوریتمی باید تنها در اختیار افراد حرفه‌ای قرار بگیرد و در غیر این صورت ممکن است به بازار آسیب وارد کند، حال برای استفاده از این ابزار، فرهنگ‌سازی صحیح ضروری است.

 

ارسال نظر