روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۴۲

  عملکرد فلزی‌های بورس در هشت ماه: شرکت‌های فلزی از مهم‌ترین صنایع بورسی هستند. این شرکت‌ها حجم قابل توجهی از ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند. گزارش‌ها حاکی از تعدیل مثبت بسیاری از این شرکت‌ها طی 6 ماهه ابتدای سال است. به گزارش سنا، از سوی دیگر با وجود تحریم‌های امریکا در نیمه دوم سال این شرکت‌ها در بحث صادرات نیز عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و محاسبه نرخ ارز بر اساس سامانه نیما از مهم‌ترین تحولات آنها در ماه‌های اخیر بود که توانست بر سودآوری این شرکت‌ها اثرگذار باشد. در این گزارش به بررسی عملکرد 8 ماهه این شرکت‌ها پرداخته است. در بررسی انجام شده شرکت‌هایی انتخاب شده‌اند که بیشترین تعدیل مثبت را در سال گذشته تجربه کرده‌اند و همچنین با اتخاذ تدابیر از پیش تعیین شده توانسته‌اند در برابر تحریم‌ها عملکرد موفقی داشته باشند.

   شرکت ملی مس ایران

شرکت ملی مس ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی است که فعالیت اصلی آن در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران است. بازار اصلی فروش داخلی شرکت ملی مس، بورس فلزات است و بازار فروش خارجی صادرات به کشورهای اروپایی و چین است. همچنین تولیدات این شرکت شامل کنستانتره مس، کاتد، مفتول و ... است که 97 درصد از وزن مقدار تولید را سنگ سولفور تشکیل می‌دهد. “فملی “ در بحث فروش طی 8 ماه ابتدای سال جاری شرایط مناسبی را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای ارایه شده جمع فروش شرکت تا پایان آبان ماه سال جاری حدود 58 هزار و 824 میلیارد ریال بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مبلغ فروش شرکت حدود 45 هزار و 209 میلیارد ریال ثبت شده است. بطور کلی بررسی گزارش‌های آمار تولید و فروش ماهانه شرکت نشان می‌دهد درآمد فروش این شرکت در ۷ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۷ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین ملی مس، در گزارش 6 ماهه نخست امسال، مبلغ 413 ریال سود برای هر سهم محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 183 درصدی را نشان می‌دهد.

   شرکت فرآوری مواد معدنی

شرکت فرآوری مواد معدنی از شرکت‌های تولید‌کننده شمش و ورق روی است. توسعه معادن روی ایران مالک بیش از نیمی از سهام این شرکت است. بر اساس آمارها، ظرفیت کارخانه برای تولید شمش و ورق روی با خلوص 99.96 درصد معادل 16 هزار تن است. این شرکت در عملکرد 8 ماهه نخست امسال، مبلغ 675 هزار و 934 میلیون ریال درآمده داشته است، که این رقم نسبت به مدت مشابه  سال قبل رشد 42 درصدی را نشان می‌دهد. رشد نرخ ارز از جمله عواملی است که در رشد سود آوری “فرآور “ طی سال جاری نقش اساسی داشته است. تسعیر ارز در این شرکت متفاوت از دیگر شرکت‌های هم گروه است. بر همین اساس از زمانی که صادرکنندکان غیر نفتی این فرصت را پیدا کردند تا ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما معامله کنند، نرخ‌های فروش این شرکت رشد قابل توجهی را تجربه کردند. “فرآور “ در ۶ ماهه نخست امسال با جهش ۱۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 252 هزار و 467 میلیون ریال سود خالص محقق کرد.

    شرکت کالسیمین

شرکت کالسیمین یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان کنسانتره سرب، روی و شمش روی در کشور است. بیش از نیمی از سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه معادن روی ایران است. محصول اصلی «فاسمین» شمش روی بوده که در سال‌های اخیر بطور متوسط سالانه در سطح 33 هزار تن تولید شده است. «فاسمین» در مقدار فروش طی 8 ماه ابتدای سال نسبت به سال قبل کاهش 6 درصدی مقدار فروش داشته است. با این حال، فروش این شرکت در آبان ماه نسبت به ماه قبل با رشد 183 درصدی همراه شده است. به این ترتیب فروش «فاسمین» در مهرماه معادل 110 تن بوده که این مولفه در آبان ماه به 2 هزار و 16 تن ارتقا یافته است. در مجموع شرکت طی هشت ماه 22 هزار و 838 تن شمش روی تولید و از این میزان 12 هزارو 377 تن را به فروش رسانده و میزان تولید با کاهش 10 درصدی و فروش با کاهش 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

  شرکت صنعتی ومعدنی کیمیای زنجان

شرکت صنعتی ومعدنی کیمیای زنجان، تولید‌کننده کنسانتره روی اکسیده وسرب اکسیده است. فعالیت اصلی شرکت اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید فرآوری مواد معدنی، خرد کردن و شستشو و دانه‌بندی و کانه آرایی و تغلیظ مواد معدنی است. در شش ماهه ابتدای سال میزان تولید کنسانتره روی اکسیده در “کیمیا “، با کاهش 35 درصدی نسبت به شش ماهه سال قبل همراه بوده است. براساس آمار‌ها جمع فروش 8 ماهه منتهی به پایان آبان ماه این شرکت به 452 میلیارد ریال رسیده است که اندکی از فروش مدت مشابه سال قبل کمتر است. همچنین شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در 8 ماه نخست سال 96 مبلغ 458 میلیارد ریال فروش داشته است. “کیمیا “ در آبان ماه 25 میلیارد ریال فروش داشت که نسبت به مهر ماه با کاهش 44 درصدی همراه شده است. نرخ کنسانتره روی اکسیده در مهرماه 25میلیون و 885 هزار ریال بوده و در آبان ماه به 29میلیون و 497 هزار ریال رسیده است. در حالی که میانگین نرخ فروش 7 ماه گذشته این محصول 22 میلیون و 773 هزار ریال بوده است.

 

ارسال نظر