تامین مالی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی با انتشار اوراق

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۱۸

رییس سازمان بورس اعلام کرد: تامین مالی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه صورت می‌گیرد. به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی در همایش بانکداری شرکتی اظهار داشت: بازار پول و بازار سرمایه در اقتصاد هر دو از اهمیت برخوردار است و هرکدام بتوانند برای شرکت‌ها تامین مالی بهتری انجام دهند در اولویت قرار دارند. وی افزود: امسال ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌ها تامین مالی از طریق انتشار اوراق انجام دادیم و همچنین افزایش سرمایه پذیرش شرکت‌های جدید و ... چارچوب‌هایی است که بازار سرمایه از این طریق کمک می‌کند شرکت‌ها تامین مالی انجام دهند. رییس سازمان بورس با اشاره به بالا بودن نقدشوندگی در بازار سرمایه افزود: بحث قابلیت معامله و تامین مالی در بورس کالا از طریق پیش فروش اوراق کالایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمدی ادامه داد: ابزارهای مالی بازار سرمایه معاف از مالیات هستند و این قابلیت کمک زیادی یه تامین مالی شرکت‌ها می‌کند. وی با اشاره همکاری بازار سرمایه و بازار پول گفت: یکی از بحث‌هایی که همواره مطرح بوده بحث ثبات مالی است که بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه باید با یکدیگر در راستای دستیابی به ثبات مالی کار کنند.

  کاهش هزینه تامین مالی

محمدی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نیاز کشور کاهش هزینه تامین مالی است، گفت: اگر بازار سرمایه اوراقی منتشر کند که نرخ آن با نرخ سود سپرده‌ها هماهنگ نباشد، اثرگذار نخواهد بود. وی ادامه داد: بانکداری شرکتی در حوزه این تعاملات می‌تواند معنا پیدا کند برای مثال تامین سرمایه در گردش به‌عهده بانک‌ها گذاشته شده اما بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق مرابحه و اوراق اجاره تامین نقدینگی می‌تواند به این مساله کمک کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: یکی وظایف بازار سرمایه این است که خود را بیشتر به شرکت‌ها معرفی کند که امیدواریم با فرهنگ‌سازی شرکت‌ها را با ابزارهای تامین مالی اسلامی در بورس آشنا کنیم تا شرکت‌ها با انتخاب‌های متعدد برای تأمین مالی روبه‌رو باشند.

   محدودیت‌های قانون تجارت

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های قانون تجارت برای افزایش سرمایه یکی از تنگناهایی است که بازار سرمایه را با مشکل روبرو کرده و محدودیت‌های ۳۰ روزه و ۶۰ روزه‌ای که در قوانین دیده شده باید کوتاه‌سازی شود.

محمدی در مورد مساله مالیات و تقسیم سود نیز گفت: مکاتباتی را با دولت داشته‌ایم که به لحاظ مالیاتی امکاناتی را برای شرکت‌های بورسی بگیریم چرا که این شرکت‌ها شفاف‌ترین شرکت‌های کشور هستند و بخش عمده‌ای از تولید و صادرات بر عهده این شرکت‌ها است. وی با اشاره به اینکه سازمان بورس به دنبال این است که سودآوری شرکت‌های بورسی افزایش یابد، گفت: این شرکت‌ها آینده تکنولوژی کشور را رقم خواهند زد.

 

ارسال نظر