ورود سرمایه خارجی از طریق تعاون

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۶۸
ورود سرمایه خارجی از طریق تعاون

تعادل|

سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه به میزبانی اتاق تعاون ایران در آخرین روز با بازدید از پروژه بازار بزرگ ایران به کار خود خاتمه داد. در این بازدید تعاونگران خارجی ضمن آشنایی با پتانسیل‌های عمرانی ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان را بررسی کردند. دبیرکل اتاق تعاون ایران نیز امضای چند تفاهم نامه با برخی از کشورها را از دستاوردهای میزبانی ایران در اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا- اقیانوسیه بر شمرد. به گفته ماشالله عظیمی، با توجه به اینکه مقصود تحریم‌ها، دولت است می‌توان از شبکه بین‌المللی بخش تعاون که بخشی غیر دو.لتی است، برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کرده و دنیا را در حوزه تحریم‌های اقتصادی با توسعه بخش تعاون خلع سلاح کنیم.

سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه (ICA) از تاریخ ۹-۵ آذرماه به میزبانی اتاق تعاون ایران با حضور میهمانان تعاون‌گر از کشورهای خارجی و بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده اعم از فعالان حوزه تعاون و شخصیت‌های مهم کشوری برگزار شد. روز گذشته آخرین روز از این اجلاس بود که با بازدید ۱۷۰ میهمان خارجی از ۲۵ کشور جهان از پروژه‌های عمرانی و تجاری ایران سپری شد. میهمانانی که در این اجلاس حضور داشتند از کشورهایی همچون چین، روسیه، هند، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، آرژآنتین، بلژیک، کنیا، نیجیریه، اردن، فلسطین، مالزی، ترکیه، ایتالیا، کانادا، فرانسه، لهستان و.. بودند.

در جریان این مراسم دبیرکل اتاق تعاون ایران در جمع خبرنگاران با تأکید بر ظرفیت‌های بی‌بدیل بخش تعاون گفت: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های تعاون، محدودیت‌های دنیا را برای اقتصاد ایران رفع کنیم. ماشاءالله عظیمی با اشاره به فرصت بی‌بدیل بخش اقتصاد تعاونی گفت: خوش‌بختانه نمایندگان حدود ۳۰ کشور دنیا از سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا- اقیانوسیه که به میزبانی ایران برگزار شد، استقبال کردند. او با بیان اینکه بخش تعاون یک فرصت بی‌بدیل است، ادامه داد: خوش‌بختانه ریل‌های این بخش از اقتصاد کشور گذاشته شده و مسوولان دولتی باید واگن‌ها را روی ریل قرار دهند تا بتوان از ظرفیت‌های اقتصاد غیردولتی یعنی بخش تعاون استفاده کرد. دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به دستاوردهای میزبانی ایران در اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا- اقیانوسیه اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری اجلاس بین‌المللی بانک‌ها و تعاونی‌های اتحادیه جهانی ارایه شد؛ همچنین تفاهم نامه‌هایی در حاشیه این اجلاس با برخی از کشورها که قابلیت فعالیت مشترک وجود دارد، منعقد شد.

عظیمی خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهادات دیگری نیز برای توسعه بخش تعاون ایران با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی ارایه شده که با توجه به اینکه ایران در هیات‌مدیره اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه صاحب کرسی شده است، امیدواریم به نتایج مثبت منتج شود. او با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون به عنوان بخش غیردولتی اقتصاد و یکی از سه رکن اقتصادی کشور، تصریح کرد: با توجه به اینکه مقصود تحریم‌ها، دولت است بنابراین می‌توان از شبکه بین‌المللی بخش تعاون برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کرد و دنیا را در حوزه اقتصادی با توسعه بخش تعاون خلع سلاح کنیم.

از آن‌سو، مدیر برنامه‌ریزی اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز گفت: فرصت بسیار خوبی برای ایران جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از طریق تعاون وجود دارد. «ساوی تیری سینگ» گفت: بهترین راه برای اینکه تعاونی‌ها بتوانند در ایران پیشرفت کنند این است که تجربیات تعاونی‌های کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن استفاده کنند. او با بیان اینکه ۴۱ درصد از گردش مالی کره جنوبی در بخش تعاون است، افزود: بهترین روش سرمایه‌گذاری این است که سرمایه‌گذاران با محوریت بخش تعاون به ویژه اتاق تعاون ایران وارد مذاکرات سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی شوند.

مدیر برنامه‌ریزی اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه در جهان یک میلیارد نفر عضو تعاونی‌ها هستند، این بخش از اقتصاد را یک ظرفیت بزرگ برای اقتصاد دنیا برشمرد و گفت: بخش غیر دولتی تعاون در هر کشوری بخش مهمی را در اقتصاد آن کشور ایفا می‌کند که انتظار می‌رود در ایران نیز با حمایت و توجه بیشتر به این بخش، بخش تعاون، توسعه پیدا کند. او با اشاره به میزبانی خوب ایران از برگزاری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت: خوش‌بختانه با توجه به اینکه نمایندگان حدود سی کشور در این اجلاس حضور داشتند توانستیم ارتباطات ارزشمندی را بین نمایندگان بخش تعاون در کشورهای مختلف برقرار کنیم. مدیر برنامه‌ریزی اتحادیه بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد: در حاشیه این اجلاس مذاکرات و توافقات خوبی بین نمایندگان بخش تعاون کشورهای مختلف رد و بدل شد و امیدواریم این مذاکرات بتواند منجر به توسعه تعاون در دنیا شود.

 

 

ارسال نظر