شاخص‌ها در نزول شدید

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۲۰

گروه بورس|

 روز گذشته شاخص کل بورس با ریزش شدیدی مواجه بود، بطوری این نماگر با بیش از ۴۷۰۰ واحد ریزش به کانال ۱۶۶ هزار واحد عقبگرد کرد. نگاهی به وضعیت داد و ستدها نشان می‌دهد که همه شاخص‌های معاملاتی در بازار سهام دیروز با کاهش شدید مواجه شدند.

بر این اساس شاخص کل با ۴۷۸۹ واحد سقوط معادل ۲.۸ درصد به ۱۶۶ هزار ۴۶۳ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۳۹۴ واحد ریزش معادل ۲.۸ درصد به ۴۸ هزار ۴۷۷ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۵۰۸ واحد کاهش معادل ۱.۸۲ درصد به ۲۷ هزار و ۴۵۹ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۳۵۸ واحد افت، معادل ۱.۸۲درصد به ۱۹ هزار و ۳۵۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۹۵۶ واحد کاهش، معادل ۲.۷۱ درصد به ۱۷۸ هزار و ۱۴۹ واحد، شاخص بازار اول با ۳۷۶۰ واحد افت معادل ۲.۹۷ درصد به ۱۲۲ هزار و ۸۲۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۴۱۷ واحد ریزش معادل ۲.۴۸ درصد، به ۳۳۰ هزار و ۷۰۹ واحد رسید.

از سویی ۷ نماد فارس با ۳۹۹ واحد، کگل با ۳۲۶ واحد، پارس با ۲۶۵ واحد، پارسان با ۲۳۸ واحد، شبندر با ۲۱۷ واحد، تاپیکو با ۲۱۰ واحد و ومعادن با ۲۰۲ واحد افت، بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند که قیمت سهام نمادهای «زمگسا، سهگمت، خزر، خمحرکه، سنیر، قمرو و وبشهر» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «شپدیس، شبریز، شپنا، سخزر، پارس، فاسیمین و شکربن» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.به این ترتیب، در پایان این روز معاملاتی بورس تهران، ۱۲۲ هزار و ۸۴۰ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۳۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

 عقبگرد 3 درصدی آیفکس

معاملات دومین روز کاری آذرماه 97 با نقل‌وانتقال 755 میلیون ورقه به ارزش بیش از چهار ‌هزار و 735 میلیارد ریال و ورود شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران به گردونه مبادلات فرابورس ایران پایان پذیرفت.سهامداران در روز  دوشنبه پنجم آذرماه، معاملات بازارهای اول و دوم را نیز با خریدوفروش 506 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 150 میلیارد ریال خاتمه دادند. نماد شرکت سنگ آهن گهر زمین با دادوستد بیش از 209 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 778 میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار در اختیار گرفت که بیش از 41 درصد از خرید و 99 درصد از فروش این سهم توسط حقیقی‌ها صورت گرفت.تابلو نمادهای پربازدید فرابورسی نیز نشان می‌دهد «کگهر»، «شبصیر » و «سمگا» به ترتیب سه سهم پربیننده معاملات روز قبل بودند که این نمادها البته با افت قیمت پایانی نیز روبرو شدند. نماد «اوان» بیشترین افزایش قیمت را تا سقف 5 درصدی در میان نمادهای فرابورسی به همراه داشت.نگاهی به معاملات بازار پایه نیز نشان می‌دهد سهامداران در سه تابلو معاملاتی این بازار 224 میلیون سهم به ارزش 468 میلیارد ریال را دست به دست کردند.شاخص کل فرابورس در این روز با بیش از 3 درصد افت تا پله 1800 واحدی عقب‌نشینی کرد که نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» بیشترین اهرم منفی را بر آیفکس بر جای گذاشتند. در نهایت سرمایه‌گذاران در سمت دیگر بازار اقدام به معامله 16 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و 117 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی کردند.

 مادیران به بورس آمد

 نهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال جاری با عرضه 120 میلیون سهم شرکت صنایع ماشین‌های صنعتی ایران در بازار دوم فرابورس و کشف قیمت 3650 ریالی هر سهم این شرکت در معاملات دوشنبه 5 آذرماه 1397 رقم خورد.

در این عرضه شاهد مشارکت 304 هزار و 107 نفری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در عرضه اولیه 10 درصد از سهام این شرکت بودیم که به 302 هزار و 298 نفر در سقف قیمت این عرضه، سهام «مادیران» تخصیص یافت. این مشارکت حداکثری سبب شد با آنکه حداکثر سهم قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 2000 سهم تعیین شده بود، اما به هر کد معاملاتی 399 سهم در قیمت 3650 ریال اختصاص داده شود.

 

ارسال نظر