توسعه بورس به کمک ابزارهای مالی

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۴۴

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که توسعه بورس زیر سقف ابزارهای مالی باید از جمله سیاست‌های همیشگی بازار سرمایه باشد. به گزارش ایبنا، علیرضا کدیور بورس کالا را بهترین گزینه و بستر برای کشف بهینه قیمت کالاها دانست و گفت: کالاهایی که در بورس کالا معامله می‌شوند، ویژگی‌های مشخصی دارند؛ به این ترتیب که کالاها همگن هستند، نسبت به تقاضا، تولید قابل توجهی در سطح کشور وجود دارد و همچنین استانداردهای مشخصی در خصوص کیفیت کالاها رعایت می‌شود. در این شرایط هم فروشنده موظف است محصول نهایی خود را با ویژگی‌های تعیین شده عرضه کند و هم خریدار اطمینان دارد کالایی را دریافت می‌کند که از استاندارهای مورد نظر بورس کالا برخوردار است. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس کالا به کشف بهینه قیمت‌ها کمک می‌کند، بطوری که در زمان معامله هم خریدار و هم فروشنده اطمینان دارند کالا با بهترین و واقعی‌ترین قیمت دادوستد شده است؛ همچنین امروز فضای اقتصادی برای توسعه ابزارهای مشتقه بورس کالا فراهم است بطوری که در صورت گسترش این ابزارها در بازارهای مختلف، شاهد افزایش نقش بورس کالا در مدیریت ریسک فعالان بازارهای کالایی خواهیم بود.

کدیور در ادامه افزود: بورس کالا به کشف بهینه قیمت‌ها کمک می‌کند، به این ترتیب که در زمان معامله هم خریدار و هم فروشنده اطمینان دارند کالا با بهترین و واقعی‌ترین قیمت داد و ستد شده است. وی با تاکید بر اینکه بورس کالا بازاری با شرایط «برد-برد» برای دو طرف خریدار و فروشنده است، اظهار داشت: البته بطور طبیعی قیمت‌ها دایماً به دلیل تغییر شرایط عرضه و تقاضا، قیمت‌های جهانی و سایر متغیرهای تاثیرگذار در حال نوسان است، اما بورس کالا شرایطی را ایجاد می‌کند که عده‌ای به واسطه داشتن اطلاعات نهانی یا رانت نتوانند از قیمت‌ها سوءاستفاده کنند.

  لزوم توجه به مکانیسم بازار

این کارشناس بازار سرمایه به دوره‌های پُرتلاطم اقتصادی مانند ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: موضوع مهم در خصوص مدیریت و تنظیم بازارها، توجه به مکانیسم بازار است بطوری که هر زمان با هدف کنترل تورم و جلوگیری از افزایش هزینه‌های تمام شده شرکت‌های تولیدکننده، محدودیت‌هایی در قیمت‌گذاری کالاها اعمال شد، روند کشف واقعی قیمت‌ها مخدوش شد و شرایط در مسیر بهبود قرار نگرفت. به گفته کدیور، کشف قیمت آزادانه، عادلانه، واقعی و در شرایط رقابتی نکته مهمی است که باید بطور کامل در بورس کالا اجرایی شود و اعمال محدودیت‌های بیرونی نمی‌تواند در مسیر بهبود شرایط کارساز باشد.

این کارشناس بازار سرمایه توسعه ابزارهای مالی به خصوص ابزارهای مشتقه مبتنی بر کالا را عامل توسعه و افزایش عمق معاملات کالاها عنوان کرد و گفت: امروز فضای اقتصادی برای توسعه ابزارهای مشتقه بورس کالا فراهم است بطوری که تاکنون برخی محصولات به این حوزه وارد شده‌اند و در صورت گسترش به کارگیری این ابزارها در بازارهای مختلف، شاهد افزایش نقش بورس کالا در مدیریت ریسک فعالان بازارهای کالایی خواهیم بود. همچنین افزایش شمار کالاها در بازارهای مشتقه، ابزار مفیدی برای صندوق‌های مبتنی بر کالا خواهد بود که به نظر می‌رسد بورس کالا همین مسیر را برای رشد و توسعه انتخاب کرده است.

 

ارسال نظر