عملکرد برتر سازمان بورس در ارزیابی کیفیت داده‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۳۰

در آینده نزدیک فایل فراداده (متادیتا) که شامل شناسنامه و تعریف اقلام آماری منتشر شده در گزارش‌های ماهانه است و همچنین قیمت‌های تعدیل شده بر اساس افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی، روی سایت مرکز پژوهش سازمان بورس قرار خواهد گرفت. سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بر اساس سندی با نام «چارچوب ارزیابی کیفیت داده‌ها» بهترین عملکرد را در بین نهادهای حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی کسب کرد.

زانیار احمدی، مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به سنا، افزود: سند مذکور مشتمل بر اصول اطمینان از صحت، روش‌شناسی مطمئن، درستی و قابلیت اعتماد، قابلیت استفاده و قابلیت دسترسی است که به منظور ارزیابی دقیق‌تر برای هرکدام از این اصول نماگرهایی تعریف شده است. وی توضیح داد: بر اساس ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس استاندارد DQAF، سازمان بورس و اوراق بهادار بالاترین سطح استاندارد را در میان 10 نهاد مورد بررسی دیگر داشته است. این سازمان در اصول قابلیت استفاده، درستی و قابلیت اعتماد و نماگرهای شفافیت، شرایط و ضوابطی که تحت آن آمار گردآوری، پردازش و انتشار می‌یابد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد، بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

احمدی اظهار داشت: البته سازمان بورس در نماگر «دسترسی به فراداده‌ها» در اصل «قابلیت دسترسی» به دلیل نبود فایل فراداده مرتبط با داده‌ها امتیاز پایین‌تری نسبت به سایر نهادها کسب کرده و نیازمند بهبود است.

وی خاطرنشان کرد: گروه آمار و تحلیل ریسک در سازمان بورس و اوراق بهادار که با هدف توسعه و تقویت یکپارچگی در مدیریت داده بازار سرمایه، توسعه روش‌ها و رویکردهای آماری به منظور شناسایی ریسک‌ها، روندها یا تغییرات مقرراتی در بازار سرمایه در سازمان بورس ایجاد شد، مسوولیت اصلی ارایه و انتشار داده‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده دارد.

احمدی با بیان اینکه این گروه از سال 1395 شروع به کار کرده و تا اکنون 25 گزارش آماری ماهانه به صورت پی‌دی اف و 16 گزارش به صورت اکسل منتشر کرده است، افزود: همچنین گروه آمار و تحلیل ریسک در سازمان بورس و اوراق بهادار از سال 1396 ماهانه اقدام به ارایه گزارش آماری انگلیسی برای سرمایه‌گذاران خارجی کرده است که تاکنون 16 نسخه از آن منتشر شده است. به علاوه، تاکنون 20 گزارش تحلیلی ریسک ارایه شده است.

خاطرنشان می‌شود: این گروه به منظور تسهیل اطلاع کاربران از زمان انتشار این گزارش‌ها اقدام به طراحی تقویم آماری کرده که در بخش آمار و داده سایت مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان به آدرس (rdis.ir) در دسترس عموم قرار گرفته است.

به گفته احمدی، در آینده نزدیک فایل فراداده (متادیتا) که شامل شناسنامه و تعریف اقلام آماری منتشر شده در گزارش‌های ماهانه است و همچنین قیمت‌های تعدیل شده بر اساس افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی، روی سایت مرکز پژوهش سازمان بورس قرار خواهد گرفت. این اقدام در جهت تسهیل دسترسی به داده کاربران، به خصوص تحلیلگران و افراد دانشگاهی جهت تحلیل و پژوهش صورت خواهد گرفت.

 

ارسال نظر