منفی ممتد شاخص

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۲۹

گروه بورس|

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش ۳۵۶۲ واحدی به ۱۸۰ هزار و ۶۶۸ واحد رسید.

 شاخص کل هم ‌وزن با کاهش ۳۱۵ واحدی به ۲۸ هزار و ۱۸۰ واحد، شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۳۶۸۲واحدی به ۱۹۰ هزار و ۴۹۸ واحد، شاخص بازار اول با کاهش ۲۸۲۲ واحدی به ۱۳۴ هزار و ۳۲۳ واحد و شاخص بازار دوم با کاهش ۶۱۴۱ واحدی به ۳۵۳ هزار و ۹۷۵ واحد رسید. در روز گذشته ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۸۰۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و ۳۸۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۷۷ هزار و ۳۰۴ نوبت داد و ستد بود. طی معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهمن، گروه دارویی البرز، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگستر، عطرین نخ قم از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، عطرین نخ قم، کارخانه‌های صنعتی آزمایش، توکاریل، مهندسی نصیر ماشین، پارس الکتریک، سیمان لار سبزوار، حق تقدم استفاده نشده سهام سیمان کردستان، داروسازی زهراوی و سرمایه‌گذاری ملت متوقف شدند.

بر اساس آمارها در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۱۰ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین کمتر از ۸ میلیون سهم بیمه دانا به ارزش کمتر از دو میلیارد تومان کد به کد شد، در پتروشیمی جم نیز ۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت و ۵ میلیون سهم پتروشیمی پردیس به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان توانست معاملات درون‌گروهی را تجربه کند. در این روز همچنین دو میلیون سهم پتروشیمی پارس به ارزش بیش از ۷.۵ میلیاردتومان و دو میلیون سهم پتروشیمی خراسان به ارزش کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. به این ترتیب، در پایان روز معاملاتی اخیر، در ۱۷۷ هزار و ۲۹۴ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۳۸۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸ هزار و ۳۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۸۷ هزار و ۱۶ میلیارد تومان رسیده است.

  معامله بیش از 4 هزار میلیارد ریال در فرابورس

بازار فرابورس ایران بیستمین روز از آبان 97 را با تغییر مالکیت 635 میلیون ورقه به ارزش بیش از 4 هزار و 224 میلیارد ریال پشت سر گذاشت که همزمان با دادوستدهای انجام‌شده شاخص کل این بازار نیز 33.5 واحد افت کرد. از مجموع کل معاملات انجام‌شده در بازارهای فرابورس، بازار اول خرید و فروش 94 میلیون سهم به ارزش 319 میلیارد ریال را تجربه کرد. بازار دوم میزبان جابه‌جایی 261 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 104 میلیارد ریال قرار گرفت و بازار پایه به استقبال معامله 259 میلیون سهم به ارزش 594 میلیارد ریال رفت. معاملات دیروز سهام شرکت ذوب‌آهن که با جابه‌جایی 160 میلیون سهم به ارزش 457 میلیارد ریال خاتمه یافت، موجب صدرنشینی نماد «ذوب» در بازار سهام فرابورس به لحاظ تجربه بالاترین حجم و ارزش معاملاتی شد. این نماد همچنین نخستین نمادی بود که نزدیک به 8 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشت و پربازدیدترین نماد نیز شناخته شد. همانطور که اشاره شد شاخص کل فرابورس در پایان معاملات این روز با 33.5 واحد افت مواجه شد که نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «مارون»، «شاوان»، «ارفع» و «شراز» تا سطح حداکثر 13.5 واحد تاثیر منفی بر این شاخص داشتند. در سمت مقابل، نماد «ذوب» با تاثیر مثبت 8 واحدی از افت بیشتر این نماگر جلوگیری کرد. هم‌اکنون آیفکس در نزدیکی سطح 1961 واحدی قرار دارد.

در سمت دیگر بازار، معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی (مجموع معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن) با تغییر مالکیت 22 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 207 میلیارد ریال به پایان رسید. در بازار اوراق با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا711» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. همچنین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اغلب نمادها با افت مواجه شد و این اوراق در بازه 461 هزار تا 610 هزار ریال نوسان کرد. در حال حاضر بالاترین قیمت در میان این اوراق به تسه خرداد 96 اختصاص دارد.

 

ارسال نظر