ثبات اقتصادی منجر به تعدیل بازار سهام می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۷۵

یک تحلیلگر مالی و مدرس دانشگاه، وضعیت بازار سرمایه را در نیمه دوم سال جاری با ثبات پیش‌بینی کرد. وی گفت: گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها هم نشان می‌دهد که با وجود برخی نوسانات در برخی ماه‌ها، عملکرد و برآیند کلی کار مثبت و صعودی بوده است. به گزارش سنا، محمد عیسی خانی با بیان اینکه در نیمه دوم سال شرایط برای بازار سرمایه روز به روز بهتر می‌شود، افزود: با توجه به اینکه دولت با جدیت پیگیر برطرف کردن ابهامات مسائل ارزی است، به زودی بازار به ثباتی می‌رسد که این ثبات نهایتا منجر به تعدیل بازار خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به بازگشت تحریم‌های ضدایرانی امریکا از روز گذشته گفت: طبیعی است که بازار تا حدودی از ریسک‌ها تاثیر می‌گیرد اما متاسفانه عده‌ای هم از فرصت تحریم استفاده می‌کنند تا بازار و سهام در اختیار خود را به شکل دلخواه مدیریت کنند.

عیسی خانی، صادرات را در شرایط فعلی یک راه عبور و بنیادی برای حل مشکلات کشور دانست و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تحریم‌های قبلی، کشورهای اروپایی هم از محدودیت‌ها علیه ایران حمایت می‌کردند و خود بخشی از سازمان تحریم را تشکیل می‌دادند؛ علاوه بر این تعدادی از تحریم‌ها هم به تایید سازمان ملل رسیده بود ولی باز بسیاری از تعاملات بین المللی و دادوستدهای مالی برقرار بود و فرایند صادرات ما متوقف نشد. این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر هم شرایط عمومی برای ما بهتر شده و هم اروپایی‌ها در کنار ایران ایستاده و پایبند به ادامه برجام هستند؛ ضمن اینکه تعدادی از کشورهای دیگر هم با امریکا جنگ تجاری دارند و با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می‌کنند. بر این اساس، در حال حاضر برای ایران، کار به دشواری گذشته نیست و امکان دستیابی به راه‌حل‌ها سریع‌تر و راحت‌تر شده است .

  خروج بازار از ابهام

وی فرایند اولیه اعلام نرخ ارز، تشکیل بازار ثانویه و در نهایت تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی را قدری طولانی دانست و گفت: در حال حاضر قضایا روشن شده و شرایط به لحاظ قوانین به پایداری و ثبات رسیده، بازار از ابهام خارج شده و خودش را به خوبی با شرایط جدید وفق می‌دهد.

وی با بیان اینکه مسوولان هم در تلاشند تا بازار را به لحاظ قوانین و مقررات باثبات‌تر از قبل کنند، خاطرنشان کرد: اینها باعث می‌شود که شرکت‌ها به مرور زمان به پایداری برسند . این مدرس دانشگاه همچنین اظهار داشت: عملکرد برخی شرکت‌ها در نیمه اول سال نشان می‌دهد که با وجود برخی نوسانات در برخی ماه‌ها، عملکردها و برآیند کلی کار مثبت و صعودی بوده و یک میل عمومی در بین فعالان اقتصادی برای کار صادراتی ایجاد شده است.

  دوران گذر

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این میل عمومی منجر می‌شود که شرکت‌ها در فرصت گذری و کوتاهی که در بازار ایجاد می‌شود، به دنبال راه‌حل‌های جدید برای صادرات و آوردن ارز به داخل کشور باشند که این اتفاق، شرایط را مثبت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بعضی شرکت‌ها به تازگی به صادرات روی آورده‌اند، اظهار داشت: همه صنایعی که امکان صادرات داشته باشند از جمله پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها و فلزات اساسی، با افزایش قیمت ارز می‌توانند محصولات خود را صادر کنند. یعنی بازار برای آنها ایجاد می‌شود و این فرصتی را فراهم می‌کند که بتوانند محصولات نهایی یا میانی خود را با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

وی یادآور شد: شرایط فعلی، یک دوران گذر است که البته مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند اما در عین حال صادرات ما را واقعی خواهد کرد. ضمن اینکه دیدگاه عمومی هم به این سمت خواهد رفت که صادرات، یک راه عبور و بنیادی برای حل مشکلات کشور است .

 

ارسال نظر