کوچ سرمایه از سهام به «درآمد ثابت‌ها»

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۸۴۴
کوچ سرمایه از سهام  به «درآمد ثابت‌ها»

گروه بورس‌|سمیرا  ابراهیمی‌|‌

فعالیت در بورس، به معنای آن است که باید حواس بازیگران به هر اتفاق سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و دیپلماسی که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر مدارهای اقتصادی چه در سطح کلان و در چه در سطح جزئی بنگاه‌ها دارد، باشد. این روزها صحبت از دور جدید تحریم‌های 13 آبان، بیشترین میزان اضطراب را در میان فعالان بازار سرمایه آورده است و کوچ سرمایه از بازار سهام به صندوق‌های درآمد ثابت، یکی از نمودهای این ترس بازار است. اما بسیاری از فعالان این بازار نیز معتقدند بازار سهام هنوز پتانسیل رشد و جهش را دارد.

 چرا درآمد ثابت‌ها رونق گرفتند؟

نگاهی به وضعیت حرکت نقدینگی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که اقبال خریداران به خرید واحدهای‌های صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر شده و در همین مدت، بازار سهام نوسان متعادل و الاکلنگی میان منفی و مثبت شدن، دارد. گذشته نه چندان دور همین بازار، در 3 تا 2 ماه قبل، شاهد آن بودیم که واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمدثابت فروخته می‌شوند و به سرمایه‌ها به سمت بازار سهامی می‌روند.

داریوش روزبهانه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص انتقال دارایی و سرمایه‌ها از سمت بازار سهام به صندوق‌های درآمدثابت گفت: ظرفیت ریسک بازار کم شده و این وضعیت طبیعی است. نمی‌توان انتظار داشت که پول‌ها همیشه به سمت سهام بیایند و در این بخش بازار بمانند، ‌اما باید خوشحال باشیم که پول همیشه در بازار است و با حرکت به سوی صندوق‌های درآمدثابت، در همین بازار رسوب می‌کند. زیرا اگر در هفته‌های آینده اشتهای ریسک افزایش پیدا کند، ‌این امکان نیز وجود دارد که پول‌ها به سرعت از صندوق‌ها به سمت سهام بیاید.

وی افزود: از سوی دیگر بازار به این نتیجه رسیده که فاجعه‌ای در روز 13 آبان رخ نخواهد داد، اما باز هم احتیاط می‌کند و به سمت درآمد ثابت‌ها می‌رود. با این حال صندوق‌های درآمد ثابت هم سرمایه نقد هستند و جابه‌جایی آنها با مشکلی مواجه نیست.

مجتبی شهبازی، دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: بازار سرمایه، بازار هوشمندی است. اینکه اکنون سرمایه‌ها به دلیل پاره‌ای از نوسانات از سهام خارج شده و به سمت صندوق‌های درآمد ثابت می‌رود، عادی است. به همین سرعت هم از درآمدثابت‌ها خارج می‌شود و به سهام بر می‌گردد.

به گفته روزبهانه، دیروز برخی از تحلیلگران مطرح می‌کردند که در نظر گرفتن ارز 5500 تومانی در بودجه، باعث شد که قیمت سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها کم شود، ‌در حالی که بازار اشتباه می‌کند. این نرخ با نرخ نیمایی ارتباطی ندارد. بازار اول اشتباه می‌کند و سپس تحلیل می‌کند و به اشتباه خود پی می‌برد.

وی افزود: اکنون مثل سال 92 نیست که بازار ناگهان رشد کند و ناگهانی هم به کف برسد. در بازار تنوع ابزار داریم و مقررات کامل شده بنابراین اگر بازار اصلاح کند هم اصلاح وحشتناکی نیست و افت شاخص شارپ نخواهد بود. همچنین پول از بازار خارج نشده و بین ابزارهای مختلف پخش می‌شود.

شهبازی نیز در این مورد گفت: به نظر می‌رسد که اگر نوسانات کوتاه‌مدت را از روند بلندمدت بازار در آوریم، روند رو به رشد است زیرا سود شرکت‌ها رو به رشد است. بنابراین اگر مشکلی پیش نیاید که سودآوری شرکت‌ها رو به افول برود، ماهیت مثبت بلندمدت بازار تداوم خواهد داشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در سال 92، ‌افق سودآوری شرکت‌ها رو به پایین بود. تحریم‌ها نیز مزید بر علت شد که تولیدات شرکت‌ها در انبارها بماند و صورت‌های مالی مناسب نباشد. اما اکنون افق سودآوری مثبت است و نسبت p/e‌ شرکت‌ها نیز مورد قبول است. بنابراین مشکلی از لحاظ سودآوری و تکرار سال 92 نخواهیم داشت.

 افق پیش روی بازار

به گفته روزبهانه، اکنون فاصله بین دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها و در آمدهای تسعیری در بنگاه‌های حاضر در بازار کم شده است. زیرا ماه‌های

پر رشد را در بازار داشتیم که بخش زیادی از آثار افزایش نرخ را منعکس کرده، اما از این به بعد رشد خواهیم داشت. هر چند، رشد شارپی نخواهد بود. اما نه در جهت رشد و نه در جهت افت بازار سقوط و صعود ناگهانی رخ نمی‌دهد. به عنوان مثال نگاهی به بانکی‌ها نشان می‌دهد که با آمدن وزیر اقتصاد، چاره‌ای جز اصلاحات عمیق و گسترده پیش روی آنها نخواهد بود. همه این موارد بطور مجموع دست به دست داده که بازار چندان هم فضای منفی را تجربه نکند.

شهبازی نیز می‌گوید که اخبار مثبت و منفی سیاسی و غیرسیاسی، همواره باعث ایجاد نوسان می‌شود که البته نوسان در ذات بازار سرمایه، محفوظ است. از سوی دیگر تحریم‌ها و میزان آنها هنوز ابهام دارد و مشخص نیست تا چه مقدار صنایع بازار سرمایه را درگیر می‌کند. عمده بحث تحریم‌های این زمان، مربوط به فروش نفت است که بعید است بیش از این بتوانند از فروش نفت جلوگیری کنند.

وی افزود: صنایعی که اکنون در بازار سرمایه پتانسیل خوبی دارند، شامل سهام گروه‌های پتروشیمی، ‌پالایشگاهی، فلزاتی و معادن هستند که به دلیل اصلاح قیمت فروش داخلی، صادرات و افزایش قیمت‌های جهانی است که با رشد نرخ ارز، ‌به جذابیت‌های آنها اضافه می‌کند.

به گفته این فعال بازار سرمایه، تحریم‌های 13 آبان تنها نوساناتی زودگذر به همراه خواهد داشت اما در ماهیت بلندمدت بازار تاثیر ندارد.

روزبهانه نیز درخصوص وضعیت بازار پس از تحریم‌های 13 آبان می‌گوید: هرچقدر که از 13 آبان دورتر شویم، بازار اطمینان پیدا خواهد کرد که این تاریخ، آخر زمان نیست. این ترسی که از 13 آبان داریم، ‌در هفته‌های پس از آن کمرنگ خواهد شد. حتی در جنگ یمن نیز امریکا توصیه کرده است که عربستان دست از حمله بردارد. این خبر مثبت است و احتمالا روی خوش به ایران هم نشان داده می‌شود و عبور آرامی از 13 آبان خواهیم داشت.

 

ارسال نظر