بازار سرمایه؛ کارنامه مثبت روحانی در مجلس

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۸۹
بازار سرمایه؛ کارنامه مثبت روحانی در مجلس

گروه بورس| شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته بر مدار ریزشی روزهای قبل خود ماند و با 2218 واحد ریزش به کانال ۱۷۸ هزار واحدی سقوط کرد. جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که همه شاخص‌های تالار شیشه‌ای با افت همراه شدند و بطور میانگین با بیش از یک درصد عقب‌گرد مواجه شدند.  این در حالی است که روز گذشته، رییس‌جمهور در ابتدای صحبت‌های خود در مجلس برای معرفی وزرای 4 گانه، به بحث رونق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه برای ما بسیار مهم است و موفقیت این بازار در ماه‌های اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود و در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می‌کرد و رشد اقتصادی که داشت به زمین می‌نشست این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی شرایط را جبران کرد.

    ریزش دسته‌جمعی شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز قبل شاخص‌های بورس با ریزش مواجه شدند بطوری که شاخص کل با (۲۲۱۸) واحد سقوط معادل (۱.۲۳) درصد به ۱۷۸ هزار و ۸۴۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۶۴۶) واحد کاهش معادل (۱.۲۳) درصد به ۵۲ هزار و ۹۱ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۳۷۱) واحد افت معادل (۱.۳۴) درصد به ۲۷ هزار و ۳۸۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۲۶۱) واحد کاهش، معادل (۱.۳۴) درصد به ۱۹ هزار و ۳۳۱ واحد، شاخص آزاد شناور با (۲۶۲۴) واحد ریزش، معادل (۱.۳۷) درصد به ۱۸۸ هزار و ۲۷۵ واحد، شاخص بازار اول با (۲۰۹۰) واحد افت شدید معادل (۱.۵۵) درصد به ۱۳۲ هزار و ۴۶۶ واحد و شاخص بازار دوم با (۲۲۰۹) واحد ریزش معادل (۰.۶۲) درصد، به ۳۵۲ هزار و ۸۱۳ واحد رسید.

همچنین در روز شنبه اکثر شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با نوسان مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع « انتشار و چاپ با (۷۷۱۷) واحد افت معادل (۲.۶۹) درصد به ۲۷۹ هزار و ۴۶ واحد، غذایی به جز قند با (۱۲۴) واحد کاهش معادل (۲.۷۵) درصد به ۴ هزار و ۴۰۱ واحد، وسایل ارتباطی با (۸۲) واحد افت معادل (۳.۰۴) درصد به ۲ هزار و ۶۱۶ واحد، اطلاعات و ارتباطات با (۷) واحد کاهش معادل (۳.۵۷) درصد به ۲۱۴ واحد، فرآورده‌های نفتی با (۳۴۳۳۱) واحد ریزش شدید، معادل (۴) درصد به ۸۲۳ هزار و ۶۹۷ هزار واحد، ذغالسنگ با (۱۶۱) واحد کاهش معادل (۴.۳۷) درصد به ۳ هزار و ۵۳۹ واحد، فنی و مهندسی با (۵۳) واحد ریزش معادل (۴.۵۷) درصد به یک هزار و ۱۰۸ واحد» رسید.

به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۱۴۴ هزار و ۷۸۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۲۰۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۸۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان رسیده است.

  توقف فرابورس در 2018

دادوستدهای فرابورس ایران در پنجمین روز از آبان‌ماه 1397 با معامله674 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 3 هزار و 728 میلیارد ریال دنبال شد که به موازات آن شاخص کل این بازار با 47 واحد افت در سطح 2 هزار و 18 واحدی ایستاد. در معاملات شنبه تعداد 43 میلیون سهم به ارزش 122 میلیارد ریال در بازار اول و 207 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 32 میلیارد ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. همزمان در مجموع سه تابلو بازار پایه نیز شاهد جابه‌جایی 410 میلیون سهم به ارزش 722 میلیارد ریال میان سهامداران این بازار بودیم.

از سوی دیگر شاخص کل فرابورس در این روز با 47 واحد افت در سطح 2 هزار و 18 واحدی ایستاد که عمده بار منفی بر این نماگر از جانب نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «ذوب»، «هرمز»، «شراز» و «شاوان» تا سطح حداکثر 15 واحد رقم خورد. در مقابل، نماد «مارون» با تاثیر مثبت 12 واحدی بر آیفکس مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد. در این میان نگاهی به معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد مجموع معاملات اوراق تسهیلات مسکن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق با درآمد ثابت به نقل و انتقال 15 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 845 میلیارد ریال انجامیده است.

 

ارسال نظر