بورس متمرکز بر عرضه اولیه سهام

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۸۸
بورس متمرکز  بر عرضه  اولیه  سهام

گروه بورس| مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران وظیفه اصلی بورس را تامین مالی بنگاه‌ها از طریق ابزارهای موجود دانست. علی صحرایی عنوان کرد: یکی از ابزار‌‌‌ها عرضه اولیه است که سهامدار عمده، سهام عرضه می‌کند و بورس نیز روی این موضوع تمرکز خواهد داشت. به گزارش «تعادل»، وی در جمع خبرنگاران درباره شائبه دستکاری در بازار نیز بیان کرد: یکی از برنامه‌های نظارت این است که مبتنی بر سامانه‌های هوشمند عمل کنیم. این در حالی است که نشانه از دستکاری را برخواهیم داشت؛ ضمن اینکه اقدامات بازار پیشگیرانه خواهد بود. وی درباره نوسان‌های شدید بازدهی سرمایه گفت: دلیل اصلی چنین رفتار‌هایی در بازار مرتبط با بحث‌های فرهنگی است.

زمانی که در یک بازار بازدهی ایجاد می‌شود، حرفه‌ای‌ها، غیرحرفه‌ای‌ها را وارد بازار کرده و به همین دلیل به مردم و به خصوص به افرادی که دانش بازار سرمایه ندارند توصیه می‌شود که معامله‌گری در بازار سهام یک امری تخصصی است و به صورت حرفه‌ای باید وارد عمل شوند. از ابزارهای غیرمستقیم از جمله انواع صندوق‌ها استفاده کرده و پول خود را در اختیار مشاوران قرار دهند تا آنها خرید کنند.

صحرایی ابراز داشت: ابزارهای تثبیت کننده برای کاهش هیجان در بازار قبلا کمتر وجود داشت، اما در حال حاضر هر شرکتی که کار عرضه اولیه انجام می‌دهد، در گام اول همراه با بازارگردان است و از طرفی نیز صندوق‌های تثبیت کننده در بازار با وزن بالا اضافه شد تا هیجانات را کنترل کنند. این مرحله گذرا خواهد بود و به هر حال بخشی مربوط به تغییرات سودآوری در دوره کنونی است که سودآوری عمده صنایع در بورس افزایش قابل توجه داشته و بخشی نیز مربوط به لحاظ کردن ارزش جایگزینی در تغییرات نرخ ارز بوده در شرکت‌ها، بخش دیگر طبیعی و بخشی نیز مدیریت می‌شود که نیاز به فرهنگ سازی نیز دارد.

  بورس سودآور می‌ماند

در ادامه، مدیرعامل بورس تهران از ورود روزانه دو هزار میلیارد تومان منابع مالی از سوی اشخاص حقیقی به بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته خبر داد. علی صحرایی عنوان کرد: بورس سودآور باقی خواهد ماند.

وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه برخی معتقدند هنوز بازار بورس نسبت به سایر بازارهای نقدشونده رشد نکرده است؛ آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که حجم نقدینگی از بازار ارز خارج شده، وارد بازار بورس شود و هیجانات مثبت و منفی را رقم بزند؟ گفت: شاخص بورس دایما نوسان دارد و در میان مدت، تابع سودآوری بنگاه‌هایی است که در بورس پذیرفته شده‌اند؛ ضمن اینکه روند نشان داده که این شرکت‌ها با برنامه‌ریزی استراتژیک نیز، سودآوری خود را بیمه کرده‌اند و تداوم سودآوری خواهند داشت.  مدیرعامل بورس تهران افزود: وقتی که سودآوری بنگاه‌ها را داشته باشیم، تصمیمات و فشارهای سیاسی نیز اثرش کمرنگ خواهد شد و به همین دلیل است که از بابت رسیدن تحریم‌های جدید امریکا و تاثیر آن روی شاخص بورس، نگرانی خاصی نداریم.

وی با اشاره به ورود سرمایه‌های سرگردان به بورس نیز تصریح کرد: ورود سرمایه‌های سرگردان به بورس شروع شده است، ضمن اینکه باید توجه داشت که بالاخره بازار ارز، بازاری است که دولت در شرایط کنونی ورود به آن را بابت سرمایه‌گذاری ممنوع کرده است و فقط نیازهای مصرفی و پروژه‌ای، اجازه تامین ارز از این بازار را دارند، بنابراین طبیعی است بخشی از این پول‌ها وارد بورس شود که اکنون نیز این روند آغاز شده؛ به نحوی که بر اساس آمارهای معاملات شهریورماه و مهرماه، روزهایی داشتیم که بیش از دو هزار میلیارد تومان در بورس تهران بوده و ارزش کل بازار نیز به سه هزار میلیارد تومان در برخی از روزها رسیده است.

صحرایی ادامه داد: این‌ها عددهایی است که به واسطه ورود جریان نقدینگی جدید به بازار به ثبت رسیده است؛ ضمن اینکه این منابع عمدتا از سوی اشخاص حقیقی وارد بازار شده است.

وی با اشاره به این نکته که آیا ورود به بازار بورس هیجانی است یا خیر به هر حال ناشی از ورود مستقیم افراد است، گفت: باید با برنامه بلندمدت، این هیجانات را در بازار سرمایه مدیریت

کرد.

  قرارداد آتی سبد سهام در راه بازار

در همین حال، مدیرعامل بورس تهران ضمن بیان اینکه قرارداد آتی سبد سهام در آذر ماه وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: برای راه‌اندازی ابزار مالی «وارانت» باید زیرساخت‌ها آماده شود که در سال جاری از این ابزار نیز رونمایی خواهد شد. این در حالی است که، باید در مرحله اول زیرساخت‌های فنی این ابزار را آماده کنیم که در آن مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره‌ راه‌اندازی قرارداد آتی سبد سهام یا آتی شاخص نیز، افزود: قبل از راه‌اندازی ابزار وارانت ابزار آتی شاخص را خواهیم داشت که به تصویب کمیته فقهی رسیده است و آذر ماه راه‌اندازی می‌شود. وی همچنین در پاسخ به اینکه از صندوق توسعه بازار به عنوان یک اهرم استفاده می‌کنید یا به عنوان یک تسهیل کننده، نیز گفت: صندوق توسعه بازار را انجام نمی‌دهیم. این صندوق متولی دارد ولی طراحان آن برنامه‌ای دارند که با این ابزار نقدشوندگی را افزایش دهند.  صحرایی با اشاره به نسبت خرید حقیقی‌ها به حقوقی‌ها در هفت ماهه ابتدای امسال، عنوان کرد: آماری که در بورس تهران وجود دارد از ابتدای سال مازاد خرید حقیقی‌ها به فروش آنها بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. ۵۶درصد خریدها توسط حقیقی‌ها انجام شده است.

  گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها

به گفته وی ماندگاری سرمایه‌ها در بازار موضوعی است که تابع سودآوری شرکت‌ها و شرایط بازارهای رقیب است. از طرفی سرمایه‌گذاران به صورت طبیعی به دنبال سودآوری بیشتر با لحاظ ریسک هستند اما در مجموع به چشم‌انداز بازار خوشبین هستیم زیرا سودآوری بنگاه‌ها به واسطه تغییرات نرخ ارز و صادرات آنها قابل توجه خواهد بود. وی افزود: طی روزهای آتی، آمارهای شش ماه در معاملات بورس نیز اعلام خواهد شد و بر اساس آن با توجه به اینکه در صنایع چینی، فلزی، معدنی و مشابه آنها که صادرات محور بوده‌اند، سودآوری با تغییرات قابل ملاحظه‌ای انجام شده و این نوید را می‌دهد که بازار سودآور باقی بماند.

 

ارسال نظر