ترس گریبانگیر بازار شد

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۳۷

گروه بورس| دیروز برای سومین روز متوالی، ‌شاخص کل بورس و اوراق بهادار روند نزولی داشت. به این صورت که رقم شاخص کل با 4258 ریزش به 181 هزار و 60 واحد رسید و در واقع نزدیک 2.3 درصد کاهش داشت. در این روز شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) یک هزار و ۲۴۰ واحد و شاخص کل هم ‌وزن ۵۷۷ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۴۰۷ واحد، شاخص آزاد شناور ۴ هزار و ۶۹۹ واحد کاهش داشته‌اند.

در روز چهارشنبه در مجموع ۱۳۷ هزار و ۸۲۰ معامله به ارزش یک هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان بود که نسبت به معاملات یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی بود. شاخص بازار اول ۳ هزار و ۷۳۲ واحد (منفی ۲.۷۰ درصد) کاهش داشت و شاخص بازار دوم ۵ هزار و ۶۰۳ واحد (منفی ۱.۵۵ درصد) اُفت کرد. در این روز نمادهای شپنا با منفی ۴۲۱ واحد، شتران با منفی ۳۳۳ واحد و تاپیکو با منفی ۲۶۱ واحد بیشترین تاثیر منفی و فارس با ۳۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نیز اوضاع به همین منوال است. در این بازار نیز شاخص کل 40 واحد ریزش داشت و به رقم 205 واحد رسید. در این بازار نمادهای میدکو، ‌مارون وذوب بیشترین تاثیر منفی در روند حرکتی آیفکس را داشتند. نمادهای معاملاتی تلیسه، ‌اتکای و هرمز نیز با بیشترین میزان افزایش قیمت مواجه شدند.

آمارهای معاملاتی فرابورس ایران در مهرماه حاکی از آن است که با دست‌به دست شدن 2 هزار و 933 میلیون سهم به ارزش 11 هزار و 71 میلیارد ریال در بازار اول و معامله 9 هزار و 556 میلیون سهم به ارزش 39 هزار و 69 میلیارد ریال در بازار دوم مواجه بودیم در ادامه معاملات سهام، سه تابلو بازار پایه در ماهی که گذشت میزبان داد‌و‌ستد 12 هزار و 777 میلیون سهم به ارزش 33 هزار و 773 میلیارد ریال بودند که این ارقام نسبت به مهرماه سال گذشته شاهد افزایش حداقل 550 درصدی بوده‌اند.

از طرف دیگر، معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم با نقل‌و‌انتقال 766 میلیون ورقه به ارزش 65 هزار و 574 میلیارد ریال پیگیری شد که حاکی از افزایش حداقل 132 درصدی این ارقام در مقایسه با مهرماه 96 است.

  چرا بازار روند رو به نزول دارد؟

نوید اختری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» روند نزولی اخیر بازار را ناشی از نگرانی‌های چندگانه بازار توصیف کرد. به گفته او هم‌اکنون گروهی از فعالان بازار به دلیل ترس ناشی از تحریم‌های 13 آبان به بعد، اقدام به نقد کردن سرمایه‌های خود می‌کنند. این گروه، گروهی هستند که از ریسک‌پذیری کمتری برخوردارند و حضور در بازار را تنها در مواقعی که بازار خالی از ریسک باشد یا ریسک‌های کم خطری در بازار باشد، ‌پذیرا می‌شوند.

او افزود: دیگر موضوعی که این روزها بسیاری از سرمایه‌ها را از بازار فراری داده است، کاهش قیمت جهانی نفت است که بطور سنتی و معمول به کاهش شاخص بورس منجر می‌شود. اگر دوباره قیمت نفت رو به صعود بگذارد، بخش زیادی از ضرر بازار نیز جبران می‌شود.

 

 

ارسال نظر