اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۶۵

شرطی برای ادامه معاملات سکه آتی

رییس سازمان بورس می‌گوید اگر فضای بازار ارز به نحوی شود که روی معاملات سکه مدیریت مناسبی صورت گیرد، معاملات سکه آتی ادامه می‌یابد. به گزارش ایسنا، از اوایل سال ۱۳۹۷ قیمت دلار در بازار آزاد از حدود ۴۵۰۰ تومان تا حدود ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد و این موضوع سبب شد بازار طلا نیز با افزایش قیمت روبه رو شود. از طرفی افزایش قیمت ارزهای خارجی سبب شد قیمت طلا و سکه بهار آزادی نیز افزایش یابد بطوری که تا چند هفته پیش قیمت هر سکه تمام بهار آزادی کانال چهار میلیون تومان را پشت سر گذاشت. در عین حال قیمت سکه آتی که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گرفت در تمام نمادها با افزایش قیمت روبه رو شد و تعدادی از افراد که عموما با مکانیزم بازار سرمایه نیز آشنایی کامل نداشتند درباره این بازار اظهارنظراتی کردند و گفتند که بازار آتی به بازار نقد سیگنال داده و سبب شده قیمت سکه در بازار نقد افزایش پیدا کند. اما مسوولان بورس کالا معتقدند که این بازار آتی نیست که به بازار نقد سیگنال می‌دهد استدلال آنها این است که حجم معاملات بازار آتی سکه آنقدرها نیست که بتواند به بازار نقد جهت دهد. اما در نهایت چندی پیش پس از کش و قوس‌های فراوان داد و ستد سکه آتی در بورس کالا متوقف شد و تا این لحظه نیز سکه آتی در بورس کالا معامله نمی‌شود. در این مورد رییس سازمان بورس اعلام کرده است که اگر فضای بازار ارز به نحوی شود که روی معاملات سکه مدیریت مناسبی داشته باشیم، این معاملات را ادامه می‌دهیم.

خروج سرمایه‌خارجی از بورس عربستان

با بالا گرفتن پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، سرمایه‌گذاران خارجی ۱.۱ میلیارد دلار از سهام خود را به فروش رسانده‌اند.

به گزارش رویترز، طبق آمار منتشر شده توسط بورس ریاض، سرمایه‌گذاران خارجی ۱.۱ میلیارد دلار از سهام خود را به فروش رسانده‌اند که از زمان گشایش درهای این بورس به سهامداران خارجی در سال ۲۰۱۵، کم‌سابقه است. از زمان قتل جمال خاشقجی، اتباع خارجی ۵ میلیارد ریال سعودی سهام فروخته و یک میلیارد ریال سعودی نیز سهام خریده‌اند. چپ میجر، مدیر تحقیقات موسسه «آرکام کپیتال» گفت: با توجه به جایگاه عربستان در منطقه و تامین ۱۰ درصد نفت مصرفی جهان توسط این کشور، معتقدیم امریکا به روابط خود با عربستان به عنوان یک متحد ادامه خواهد داد. خروج سرمایه از بورس عربستان تنها منحصر به اتباع خارجی نبوده است و اتباع عربستانی نیز حدود ۱۱ میلیارد ریال از سهام در اختیار خود را فروش رسانده‌اند. به گفته تحلیل‌گران بورسی، صندوق‌های دولتی احتمالا به منظور جلوگیری بیشتر از ریزش نمادها و سقوط بورس مجبور به مداخله خواهند شد.  قتل خاشقجی منجر به کاهش ارزش ریال سعودی در برابر سایر همتایان خود نیز شده است به گونه‌ای که هر دلار امریکا به ۳.۷۵ ریال، هر یورو به ۴.۳۲۲۸ ریال، هر پوند انگلیس به ۴.۹۰۴۴ ریال، هر فرانک به ۳.۷۷۰۵ ریال، هر لیر ترکیه به ازای ۰.۶۶۶۲ ریال و هر درهم امارات به ۱.۰۲۱۱ ریال رسیده است.

 

 

ارسال نظر