ارزش‌گذاری کیفی زعفران در بورس کالا

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۶۴

در شرایط کنونی، همه کشاورزان از طریق تعاونی و تشکلی که عضو آن هستند، می‌توانند محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند چرا که در بورس کالا، زعفران برحسب کیفیت قیمت‌گذاری می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر چیست؟

بیان کرد: با وجود عرضه زعفران در بورس کالا، قیمت تنها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و اینگونه نیست که قیمت‌گذاری از سوی افراد صورت گیرد.

به گفته وی با وجود افزایش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی برای خرید زعفران، این نوسان قیمت امری طبیعی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات می‌تواند در نوسان قیمت زعفران در بازار داخل تاثیرگذار باشد، بیان کرد: هر محموله و کالایی، قیمت آن تابع عرضه و تقاضاست و در قیمت‌گذاری نباید دخالتی داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تنها در مواقعی که قیمت محصولات کشاورزی، جوابگوی هزینه کشاورزان نیست، برای جلوگیری از سرگردانی کشاورزان وارد میدان می‌شود؛ همان‌گونه که سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی دستور داد سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از افت روز افزون قیمت زعفران وارد بازار شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید توافقی زعفران امسال نیز استمرار می‌یابد، گفت: سازمان تعاون روستایی تنها در مواقعی به خرید زعفران ورود می‌کند که قیمت محصول اجحاف در حق تولید‌کننده باشد چرا که با وجود مشقت‌های فراوان تولید، نقدینگی کشاورزان تنها یک‌بار در طول سال اتفاق می‌افتد که اگر قیمت فروش با هزینه‌های تولید سنخیتی نداشته باشد، دیگر کشاورزان رغبتی به کشت این محصول استراتژیک نخواهند داشت و به عبارتی خرید توافقی یکی از مکانیزم‌ها و راهکارهای حمایتی دولت از کشاورزان به شمار می‌رود.

  لزوم تقویت معاملات الکترونیکی

در بازار زعفران

طهماسبی با تاکید بر تقویت معاملات الکترونیک تصریح کرد: همانند سایر کشورها باید به سمت و سویی حرکت کنیم که معاملات و تجارت الکترونیک تقویت شود چرا که این موضوع تاثیر بسزایی در بهبود تقاضا دارد.

طهماسبی گفت: پیش بینی می‌شود که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی از افزایش ۱۰ درصدی تولید زعفران خبر داد و گفت: با توجه به آنکه زعفران گیاهی است که نیازی کمی به آب دارد، از این رو در مناطقی که با کمبود منابع آب روبرو هستند، این محصول کشت می‌شود.

وی افزود: با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران و برآوردهای اولیه از مناطق کشت، پیش بینی می‌شود که تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳۶ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد، بیان کرد: براساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است که این امر بدان معناست که کشش تقاضا در بازارهای جهانی برای طلای سرخ ایرانی نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر