بازار سهام به مدار صعود بازگشت

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۷۵۸

روز گذشته پس از شروع ساعت معاملاتی بورس اوراق بهادار، شاخص کل بورس شروع به رشد کرد. بطوری که تا دقایق پایانی، معاملات رشد را تجربه کرد و پس از ۵۷۲۳ واحد افزایش تا رقم ۱۸۰ هزار و ۵۴۹ واحدی پیش رفت. شاخص کل هم وزن نیز پس از ۲۶۴ واحد رشد تا رقم ۲۸ هزار و ۷۱۴ واحدی افزایش یافت. در این روز شاخص آزاد شناور ۶۰۱۱ واحد تقویت شد و به تراز ۱۹۳ هزار و ۲۷ واحدی رسید. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۴۶۱۲ و ۹۷۸۰ واحد رشد کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۴۵۰، ۳۳۰ و ۳۰۰ واحد تاثیر مثبت روی نوسانات شاخص بازار داشتند.

در گروه محصولات شیمیایی در این روز رشد یک دست بسیاری از نمادها را شاهد بودیم. تاپیکو، پتروشیمی پارس، پتروشیمی شازند، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان تنها بخشی از شرکت‌هایی بودند که در این گروه تا مرز پنج درصد افزایش قیمت را در سهام‌شان تجربه کردند.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری نماد شرکت‌های بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات ایران، بانک دی و بانک خاورمیانه از جمله نمادهایی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند. این نمادها از سه تا مرز پنج درصد شاهد رشد قیمت بودند.

حجم معاملات دوشنبه نسبت به یکشنبه بیشتر شده بود. در گروه فلزات اساسی حجم معاملات ۲۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش حدود ۱۴۰ میلیارد تومان رسید و در گروه محصولات شیمیایی حجم معاملات رقم ۲۰۲ میلیون سهم دست یافت و حجم معاملات رقم ۱۱۰ میلیارد تومان را تجربه کرد. خودرویی‌ها جزو گروه‌هایی بودند که یک‌باره چرخش کردند و بیشتر نمادهایشان نزدیک به پنج درصد رشد قیمت را رقم زدند. البته نمادهایی همچون فنرسازی زر، موتورسازان تراکتورسازی ایران و تولید محور خودرو از جمله نمادهایی بودند که قیمت‌شان کاهش پیدا کرد.

همچنین ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۹۴۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲.۸ میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۲۱۵ هزار و ۸۴۷ نوبت دادوستد بود.

   رشد   ارزش معاملات در فرابورس

در میانه این هفته کاری در فرابورس ایران یک میلیارد و 208 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 9 هزار و 231 میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به دست شد که به معنی رشد بیش از 50 درصدی ارزش معاملات نسبت به روز گذشته بود.

روز دوشنبه شاخص کل فرابورس ایران ضمن ارتقای 67 پله‌ای (رشد 3.5 درصدی) و قرار گرفتن آن در ارتفاع 1995 واحدی به روند نزولی چند روز گذشته این نماگر خاتمه داد تا بار دیگر معامله‌گران شاهد سبز‌پوشی بازار‌های سهام فرابورس باشند. در صعود 67 واحدی آیفکس دو نماد پتروشیمی «زاگرس» و «مارون» بیش از سایر نماد‌ها نقش مثبت ایفا کردند و پس از آنها نماد‌های «میدکو» و «ذوب» با تاثیر مثبت حداکثر 9 واحدی قرار دارند. همچنین نماد «ریشمک» بیشترین افزایش و نماد «کتوکا» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و نماد‌های «ذوب» و «تاپکیش» در زمره پُربازدید‌ن‌ترین‌ها قرار گرفتند.

نگاهی به معاملات سهام در بازار‌های فرابورس بیانگر جابه‌جایی 606 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 241 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم است که در این میان نماد «ذوب» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. همچنین عرضه اولیه 35 میلیون سهم از مجموع سهام شرکت داروسازی آوه سینا در نماد «داوه» در بازار دوم فرابورس ایران و کشف قیمت 3300ریالی آن انجام شد.

به‌علاوه، 548 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 174 میلیارد ریال در سه تابلو بازار پایه معامله شد.

از طرف دیگر، در روز گذشته، معاملات در بازار ابزار‌های نوین مالی (شامل معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و ETF) با خرید و فروش 55 میلیون ورقه به ارزش 5 هزار و 818 میلیارد ریال به پایان رسید.

در این بازار در روز دوشنبه شاهد آغاز معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری اندیشه ورزان صباتامین در نماد «اوصتا» بودیم که بیش از 3 میلیون ورقه از این اوراق در قیمت 10 هزار و 393 ریال معامله شد. از جمله رویداد‌های آتی فرابورس می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد‌های «اخزا708» با تاریخ سررسید 23 مهر 98 و «اخزا7091» که در تاریخ 13 مرداد‌ماه 99 سررسید می‌شود در معاملات روز سه‌شنبه هفته جاری در بازار ابزار‌های نوین مالی اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر