سهامداران درگیر اختلالات سامانه معاملاتی

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۶۵

گروه بورس|

معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر اختلال در سامانه معاملاتی قرار گرفت و در نهایت شاخص کل با افت 109 واحدی، رقم 174 هزارو 923 واحد را به خود اختصاص داد. از همین رو شاخص بازار اول با کاهش 74 واحدی، رقم 131 هزار و 803 واحد را تجربه کرد. در مقابل شاخص بازار دوم با کاهش 243 واحدی همراه شد و رقم 334 هزار و 280 واحد را به ثبت رساند. همچنین، شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 285 واحدی به رقم 187 هزار و 130 واحد رسید. علاوه بر این شاخص کل هم ‌وزن با کاهش 291واحدی، رقم 28 هزار و 449 واحد را تجربه کرد. بر اساس این گزارش، دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با 169 واحد، معدنی و صنعتی چادر ملو با 141 واحد و تاپیکو با 128 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نیز، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با 253 واحد، مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 134 واحد و پالایش نفت تهران با 117 واحد کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را به نام خود به ثبت رساندند.

افزون بر این، ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران در حالی به بیش از 323 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 309 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 55 هزار و 837 نوبت داد و ستد بود.

     عقب‌نشینی شاخص فرابورس

از سویی دیگر، در دومین روز کاری هفته جاری بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران میزبان نقل‌وانتقال بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 352 میلیارد ریال بودند که معامله‌گران این حجم از دادوستدها را در 100 هزار و 362 نوبت مبادلاتی دست به دست کردند. نماد ذوب علاوه بر اینکه بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد، با 17 واحد اهرم منفی بیشترین تاثیر را در افت آیفکس در روز گذشته برجای گذاشت اما در سمت مقابل نمادهای «مارون» و «زاگرس» به ترتیب با 9 و 8 واحد حمایت از این نماگر مانع از افت بیشتر آن شدند تا در نهایت شاخص کل فرابورس با 12 واحد کاهش در ارتفاع یک هزار و 927 واحدی قرار بگیرد. در این میان 101 میلیون سهم به ارزش 345 میلیارد ریال در بازار اول و 574 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 820 میلیارد ریال در بازار دوم تغییر مالکیت یافت. همچنین، روز گذشته در بازار پایه شاهد جابه‌جایی 378 میلیون سهم در 7 هزار و 265 نوبت دادوستدی بودیم که ارزش این دادوستدها به 794 میلیارد ریال رسید. افزون بر این، روز گذشته نیز شاهد درج یک شرکت از گروه قند و شکر در تابلو ج این بازار بودیم. بدین‌ترتیب شرکت قند نقش جهان در نماد «قنقش» به عنوان دویست و سی و یکمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. در سمت دیگر بازار، رصد معاملات اوراق نشان می‌دهد که معامله‌گران24 میلیون ورقه بهادار را به ارزش یک هزار و 393 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس جابه‌جا کرده‌اند که این معاملات شامل اوراق بدهی و انواع صکوک اعم از اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و ...، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن می‌شود. بر اساس این گزارش، نگاهی کلی به نمادهای فرابورسی نشانگر آن است که بیشترین افزایش قیمت در میان تمامی نمادها را نماد «زشگزا» متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد و نماد شرکت بیمه کوثر تجربه کرد‌ه‌اند که هر دو 4.9 درصد افزایش قیمت را در روز گذشته به ثبت رساندند. از سوی دیگر نمادهای «ذوب» و «سمگا» بار بیشترین افت قیمت را در روز گذشته به دوش کشیدند. علاوه بر این نام نمادهای «قشیر» و «افرا» نیز در جدول بیشترین کاهش قیمت به چشم می‌خورد.

 

ارسال نظر