روند حرکتی بازار سرمایه صعودی است

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۵۹
روند حرکتی بازار سرمایه صعودی است

به گفته تاج بر، با وجود اینکه در چند روز گذشته برای پتروشیمی‌ها اتفاق خاصی رخ نداده اما باز هم شاهدیم که کل بازار با هم وارد صف فروش می‌شود؛ این نشان‌دهنده ضعف تحلیل است که متاسفانه بیماری جدی بازار است و علت را باید در ورود توده‌ای شماری از سرمایه‌گذاران در بازار جست‌وجو کرد.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، روند حرکتی بازار سرمایه را برای ماه‌های آتی، صعودی پیش بینی کرد و گفت: بازار سرمایه هنوز در ابتدای رشد خود قرار دارد و ارزش این بازار با وجود ورود تعداد زیادی از شرکت‌ها در کف 10 ساله خود است.

علیرضا تاج بر به سنا گفت: طی چند ماه اخیر، متعاقب افزایش ارزش دلار و سایر مواد اساسی شاهد رشد در شاخص کل بودیم که البته به دلیل دو رویداد در هفته گذشته و هفته قبل از چند روزی است که بازار وارد روند نزولی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در تحلیل این تغییر افزود: آزادسازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین موضوع کاهش نرخ دلار مواردی است که طی این مدت بر روند صعودی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

وی در ادامه افزود: روند صعودی بازارسرمایه در مقایسه با بازارهایی مانند ارز و طلا، هنوز جای صعود دارد، برای مثال نرخ ارز نوسانی 300 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که بورس اوراق بهادار از ابتدای سال تا پیش از روند نزولی شاخص 100 درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد.

تاج بر با بیان اینکه تاثیر افزایش نرخ دلار همواره با تاخیر به بازار سرمایه می‌رسد، اظهار داشت: در این مدت هم شاهد این اثرپذیری بودیم.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، با اشاره به موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: در هیچ کدام از تحلیل‌هایی که در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی صورت گرفت، قیمت بلندمدت 4200 درنظر گرفته نشده است. همچنین نرخ فروش برای بلندمدت نیز 14000 تومان محاسبه نشده بود.

تاج بر ادامه داد: عموما نرخ خرید دلار 8000 تومان و نرخ فروش را روی 10000 تومان درنظر گرفته و به سودهای خوبی نیز می‌رسیدند. بنابراین می‌توان گفت که رویداد فعلی، پیش از این توسط تحلیل گران بازار پیش بینی شده بود و هیچ کس تا این حد خوش‌بین نبوده که با نرخ 4 هزار تومان مواد اولیه را تامین کند و با نرخ بالای 10 هزار تومان محصول خود را بفروشد.

وی اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان در تحلیل سناریوهای بازار، ماکزیمم قیمت دلار را برای فروش 10 هزار تومان و برخی آن را 8 هزار تومان گرفته اند؛ با وجود این محاسبات، باز هم نسبت P/E بازار توجیه ورود را داشته و خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تحلیل‌ها در بازار بسیار محافظه کارانه بود، عنوان کرد: نرخ تسعیر دلار از 18هزار تومان به نزدیک 14 هزار تومان رسیده است؛ اما حتی این رقم هم در هیچ تحلیلی دیده نشده است. بنابراین نوسان  اخیر دلار، تاثیری بر بازار سرمایه، تحلیل‌ها و توقف روند صعودی، نداشته و برای ماه‌های آتی نیز روند صعودی بازار را پیش بینی می‌کنیم.

تاج بر در ادامه با اشاره به برخی اشکالات در بازار سرمایه عنوان کرد: متاسفانه بازار ما در استفاده از تحلیل به خوبی عمل نمی‌کند. زمانی که بازار به بهانه رشد کامودیتی، دلار، تورم و افزایش برخی نرخ‌ها، روند صعودی در پیش می‌گیرد، تمام صنایع با بتای یک نیز وارد روند رشد شدند (همانطور که در هفته گذشته شاهد بودیم تمام صنایع با همدیگر رشد می‌کردند)، که این امر نشان‌دهنده ضعف تحلیل است.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین توضیح داد: طی چند روز گذشته نیز، برخی اخبار بر روند سهام شرکت‌های پتروشیمی اثرگذار بود، اما سهام تمامی شرکت‌ها دنباله رو پتروشیمی‌ها بودند. این امر، نشان از ضعف استفاده سرمایه‌گذاران از تحلیل دارد که علت آن را باید در نحوه ورود سرمایه‌گذاران در بازار جست‌وجو کرد.

تاج بر گفت: ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سرمایه و افزایش کدهای معلاملاتی، اتفاق خوش یمنی است، اما باید مجاری صحیح ورود به بازار برای تازه واردان تعریف شود.

به گفته وی، زمانی باید از ورود سرمایه خوشحال شد که شاهد افزایش تعداد کدهای سبد گردان، یونیت‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و تحلیل به جای ورود مستقیم به بازار باشیم.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه ورود مستقیم به بازار باعث رفتار توده‌ای می‌شود، افزود: ورود مستقیم افراد غیرحرفه‌ای باعث عدم استفاده از تحلیل می‌شود و مطمئنا این شرایط در کار کسانی هم که از تحلیل استفاده می‌کنند خلل ایجاد می‌کند.

تاج بر ادامه داد: با این حال، ما شرایط بازار را همچنان مثبت می‌بینیم و هنوز بازار سرمایه در ابتدای رشد خود است؛ نمونه بارز آن هم اینکه حتی دلار را 12-10 هزار تومان در نظر بگیرید، ارزش بازار سرمایه با وجود ورود تعداد زیادی از شرکت‌ها در کف 10 ساله خود قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نسبت ارزش بازار سرمایه به GDP معادل 23.7 درصد و بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: بنابراین اگر تمام عوامل را در کنار هم بگذاریم و بازارهای موازی را (که در آن حباب و دلالی وجود دارد) نگاه کنیم گزینه‌ای بهتر از بازار سرمایه برای نقدینگی‌های سرگردان وجود ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یابد، گفت: زمان فعلی بهترین زمان برای اصلاح ساز و کارهای بازار سرمایه است.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: قانونی که اخیرا در مجلس برای تشویق و تسهیل ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران مصوب شده، مشوقی برای ورود نقدینگی جدید به کشور است.

تاج بر گفت: هم اکنون نرخ دلار به تثبیت رسیده و از روند هیجانی خود خارج شده است. لذا انتظار می‌رود این نرخ حتی با کاهش و اصلاحات جزیی مواجه شود. این در حالی است که با توجه به نرخ‌هایی که برای دلار در تحلیل‌ها، در نظر گرفته شده است، همچنین نسبت قیمت به عایدی سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد که همچنان ورود به بازار سرمایه توجیه پذیر است.

 

ارسال نظر