اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۵۰

سیاست اقتصادی کشور تقویت بازار سرمایه

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که، سوداگران بازار ارز و سکه برای حفظ قیمت‌های کاذب در بازار ارز قصد دارند سرمایه‌گذاری در بورس را کم بازده جلوه دهند. به گزارش خانه ملت، رحیم زارع درباره وضعیت شاخص بورس گفت: در مجموع وضعیت بازار سرمایه مناسب بوده و با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های اقتصادی کشور تقویت این بازار است پیش بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در بورس در بلندمدت مناسب باشد. نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید مجلس شورای اسلامی افزود: مشخص شده سرمایه‌گذاری در بازار ارز ریسک قابل توجهی دارد در نتیجه باید سیاست‌های حمایتی از بورس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا مردم ترغیب شوند که نقدینگی خود را به بازار سرمایه سوق دهند. زارع تصریح کرد: سقوط آزاد نرخ دلار در هفته گذشته بیانگر این است باید مردم در بخش مولد اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند تا با انجام این مهم، برای توسعه اقتصاد کشور و اشتغالزایی فرزندان این سرزمین شرایط فراهم شود. وی ادامه داد: اینکه سوداگران قصد دارند با شایعه پراکنی مانع هدایت نقدینگی به بازار سرمایه شوند اثبات شده اما مردم نباید به این شایعات توجه کنند حتی کسانی که اطلاعات کمی از بازار سرمایه دارند می‌توانند با استفاده از مشاوره شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، در بورس سرمایه‌گذاری کنند. وی یادآور شد: فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید ترویج داده شود چرا که با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توان بازار دلالی کاذب را مهار کرد.

کاهش ابهام  معاملاتی تا 2 هفته آینده

یک کارشناس بازار سرمایه افت مداوم قیمت سهام در بورس تهران را ناشی از رفتار هیجانی معامله گران عنوان کرد. وی افزود: هم‌زمان با رشد دو برابری شاخص کل هم وزن بورس از شهریورماه، انتظار برای اصلاح شدید قیمتی وجود دارد. به گزارش فارس، مهدی دلبری درخصوص دلیل تداوم ریزش نماگرها و شکل‌گیری صف‌های فروش در بازار سهام گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، جریان‌های پولی که در حال ورود به بازار هستند، بطور هیجانی اقدام به خرید و فروش می‌کنند و با دید کوتاه‌مدت نگری همواره به دنبال بازدهی‌های آنی هستند. وی به حجم بالای گزارش‌های مالی ناشران بورسی و فرابورسی در سامانه کدال یادآور شد: علاوه بر ضعف مطالعه و بررسی حجم بالایی از این گزارش‌ها باید گفت، منابع ورودی بازار نیز به درستی مدیریت نمی‌شود. به گفته وی از شهریور ماه امسال با توجه به رشد دو برابری شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل بورس این انتظار وجود داشت که همزمان با اصلاح قیمت سهام فرایندی هیجانی برای فروش سهام در سهم‌های مختلف بازار پدیدار شود. دلبری افزود: در مقاطع زمانی که بازار منتظر اعلام گزارش‌های مالی و عملکردی شرکت‌ها در دوره‌های شش ماهه و 9 ماهه است، وجود خلاء‌های اطلاعاتی منجر به سردرگمی بازار و به تبع آن رفتارهای هیجانی می‌شود، بر این اساس انتظار می‌رود، دستکم تا دو هفته آینده و همزمان با انتشار نخستین گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها در نیمه اول امسال از ابهام حاکم بر معاملات تالار شیشه‌ای کاسته شود.

تامین مالی ۲۰۰۰  میلیارد ریالی فولاد مبارکه در بورس کالا

 تعداد ۴۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۱۰ قرارداد اوراق سلف موازی استاندارد کلاف گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال در حالی روز گذشته در بورس کالای ایران عرضه شد که کل این اوراق طی ۱۶ دفعه معاملاتی به قیمت پایانی ۴۰ هزار و ۵۷۰ ریال به فروش رسید تا تامین مالی این شرکت فولادی در بورس کالا طی مرحله اول فروش این اوراق با موفقیت به پایان برسد. به گزارش کالاخبر، براساس اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کلاف گرم نوردیده ST۳۷-HB شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نماد «عفولاد» طی روز جاری به تعداد ۴۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۱۰قرارداد و با قیمت ۴۰هزار و ۵۷۰ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی انجام شد و با فروش کل این اوراق، این عرضه با موفقیت در مرحله اول به پایان رسید.  همچنین براساس اطلاعیه عرضه حجم کل این اوراق حدودا ۲۱۲ هزار و ۷۶۶ تن است به شرط آنکه ارزش اوراق از ۵۰۰۰میلیارد ریال بیشتر نباشد. مرحله دوم انتشار این اوراق نیز به ارزشی حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود. گفتنی است تاریخ شروع معاملات ثانویه قرارداد حداکثر یک روزکاری پس از پایان دوره عرضه اولیه اعلام شده است. حجم عرضه اولیه این اوراق حدودا ۲۱۲ هزارو ۷۶۶ تن است به شرط آنکه ارزش اوراق از ۵۰۰۰ میلیارد ریال بیشتر نباشد. به این ترتیب این عرضه در دو مرحله انجام می‌شود که امروز ۲۰۰۰ میلیارد ریال منتشر شد و ارزش اوراق در مرحله دوم نیز ۳۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.  براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷.۵ درصد سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۸.۵درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه‌گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۸.۵درصدی خواهد داشت. اما در صورتیکه شرکت فولاد مبارکه نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۹درصد خواهد بود.

 

 

ارسال نظر