افزایش ارزش معاملات در بورس تهران

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۷۹
افزایش ارزش معاملات در بورس تهران

گروه بورس|

در معاملات هفته گذشته شاخص کل نسبت به هفته ماقبل با 3 درصد افزایش همراه شد. بر این اساس، در پایان معاملات هفته منتهی به 11 مهر ماه 97، شاخص کل با 4924 واحد افزایش نسبت به هفته ماقبل، به رقم 185559 واحد رسید. از همین رو، شاخص بازار اول با 5068 واحد افزایش به رقم 138339 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2883 واحد افزایش عدد 361704 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 4 درصد و شاخص بازار دوم با 1 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل مواجه شدند. همچنین، در 5 روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 87997 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 21 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، تعداد 25558 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 1 میلیون 313 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 12 درصد و 6 درصد افزایش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند. این درحالی است که تعداد 214 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 2202 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 52 درصد و 52 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل همراه شدند.

  فراز و فرود‌های «آیفکس»

از سویی دیگر، معاملات هفته منتهی به 13 مهرماه، با رشد شاخص کل فرابورس ایران و افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران همراه بود. بر این اساس، شاخص کل فرابورس ایران که در روزهای آغازین هفته گذشته با شتاب زیادی روند صعودی را در پیش گرفته بود در دو روز پایانی هفته ریزش کرد که این فراز و فرودها منجر شد که این نماگر در نهایت 43 واحد رشد را نسبت به هفته ماقبل به ثبت برساند. همچنین نگاهی به بازدهی آیفکس از ابتدای ماه حاکی از آن است که شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای مهرماه 13 درصد صعود کرده و بدین ترتیب بازدهی آن از آغاز سال به 93 درصد رسیده است. در 5 روز مبادلاتی این هفته، 6 هزار و 8 میلیون ورقه بهادار در 602 هزار نوبت دادوستدی میان فعالان بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات به رقم 36 هزار و 176 میلیارد ریال رسید. در پی این دادوستدها حجم و ارزش کل مبادلات در مقایسه به هفته گذشته به ترتیب 6 و 3 درصد افزایش یافت. در این میان ارزش مبادلات بازارهای اول و دوم در مجموع به بیش از 12 هزار میلیارد رسید که این رقم ناشی از نقل‌وانتقال دو هزار و 988 میلیون سهم در 287 هزار نوبت معاملاتی در این دو بازار بود. همچنین در حالی که بازار اول با کاهش 2 درصدی حجم و افزایش 11 درصدی ارزش مبادلات همراه بود که در بازار دوم، رشد 24 و 13 درصدی در حجم و ارزش دادوستدها رقم خورد. از سویی دیگر، تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه نیز در هفته دوم مهرماه میزبان جابه‌جایی 2 هزار و 847 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 520 میلیارد ریال بودند که این ارقام نشان‌دهنده کاهش 5 درصدی حجم و افزایش 16 درصدی ارزش مبادلاتی این بازار نسبت هفته اول ماه جاری است. بر اساس این گزارش، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس همچنان اوراق بدهی بیشترین ارزش مبادلاتی را در بین سایر ابزارها به خود اختصاص داد به گونه‌ای که نقل‌وانتقال این اوراق میان معامله‌گران به دادوستد 14 میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 338 میلیارد ریال انجامید. البته حجم و ارزش دادوستدهای اوراق بدهی طی این هفته به ترتیب 19 و 16 درصد کاهش یافت. در همین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند. بدین ترتیب 147 میلیون ورقه ETF به ارزش یک هزار و 906 میلیارد ریال و 40 هزار ورقه تسه به ارزش 247 میلیارد ریال در طول هفته جاری خریدوفروش شد.

  گشایش نماد در فرابورس

افزون بر این، یکشنبه هفته جاری تعداد 35 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا702» عرضه می‌شود از همین رو 15 مهرماه این نماد معاملاتی برای نخستین بار در بازار ابزارهای نوین مالی گشایش خواهد یافت. مدت این اوراق که در خردادماه سال جاری منتشر شده، هفت ماه است و بدین ترتیب در دی‌ماه امسال سررسید خواهد شد. این در حالی است که، روز دوشنبه شانزدهم مهرماه نیز گشایش نماد شرکت بیمه نوین در نماد «نوین» در بازار دوم فرابورس رقم می‌خورد که قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش خواهد بود.

 

ارسال نظر