بورس کالا ابزار رسیدن به اقتصاد آزاد است

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۵۸

در حالی که اقتصادهای دنیا در حال حذف پول‌های رایج و تفکر بر استقرار پول مجازی در روند معاملات و همچنین دادوستدهای تمام وقت از بسترهای الکترونیک هستند، در اقتصاد ما هنوز از قیمت‌های دستوری و تحمیلی سخن می‌گویند. به گزارش تسنیم، عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سیستم‌های پولی و بانکی مدرن در دنیا کاربرد دارد و ما نیز باید با قبول اقتصاد آزاد، از تفکرات 50 سال گذشته فاصله بگیریم و به سمت پیشرفت و ارایه خدمات متنوع به فعالان اقتصادی حرکت کنیم. وی بورس کالا را یکی از ابزارهای رسیدن به اقتصاد آزاد عنوان کرد و گفت: سازوکار بورس در تمام دنیا به عنوان یک علم و رویه پذیرفته شده برای ایجاد شفافیت اقتصادی محسوب می‌شود که در خصوص بورس کالای ایران هم چنین موضوعی صدق می‌کند و باید در راستای تقویت و توسعه این بازار به منظور انجام معاملاتی متمرکز، عادلانه و شفاف قدم‌برداریم. اکبریان ادامه داد: گاهی اوقات مشکلاتی در روند عرضه و تقاضای محصولات و در پی آن قیمت کالاها در بورس بروز می‌کند که انتقادها به سمت این بورس روانه می‌شود؛ اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که این مشکلات ناشی از فراز و نشیب تحریم‌ها و نوسانات قیمت جهانی بوده و انتقاد یک جانبه و بدون نگاه ریشه‌ای درست نیست. به گفته این نماینده مجلس، بورس کالا در طول این سال‌ها نقش بسیار زیادی را در شفاف‌سازی اقتصاد کشور داشته و بورس‌های کالایی امروز در تجارت بین‌الملل به عنوان یک بازار قدرتمند و تاثیرگذار پذیرفته می‌شود که ما نیز باید از این موارد الگو بگیریم.

اکبریان با بیان اینکه شرایط ایران متفاوت با دیگر کشورهای دنیا است، اظهار داشت: ایران به دلیل تحریم‌ها، بالا بودن نرخ سود بانکی، فرسوده بودن ماشین‌آلات، هزینه‌های جانبی و برخی دیگر از مسائل، قیمت تمام شده‌ای قابل مقایسه با کشورهای دیگر ندارد؛ اما با وجود چنین مشکلاتی اقدامی در راستای شفاف‌سازی مبادلات کالاها انجام شد که با تولد بورس کالا شاهد قرار گرفتن معاملات در تالار شیشه‌ای و شفاف هستیم. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در چند ماه اخیر به دلیل مشکلات و نوسان‌های موجود در بازار کالاها، بعضا شاهد گلایه از سوی برخی تولیدکنندگان بوده‌ایم که این موارد با همفکری مسوولان با فعالان صنعت برطرف خواهد شد.

اکبریان با تاکید بر آزادسازی قیمت‌ها و حرکت به سمت اقتصاد بازار گفت: قیمت‌ها باید در بازار آزاد شود و به هیچ عنوان با قیمت تحمیلی قادر به تنظیم بازار نخواهیم بود؛ در این بین غیر از چند قلم کالاهای اساسی که نیاز اصلی مردم تلقی می شود، قیمت باقی کالاها باید براساس عرضه و تقاضا و به صورت آزاد در بازار عرضه شوند. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اقتصادهای دنیا در حال پیشرفت روزافزون، حذف پول‌های رایج و تفکر بر استقرار پول مجازی در روند معاملات و همچنین دادوستدهای تمام وقت از بسترهای الکترونیک هستند، گفت: در این بین برخی‌ها در اقتصاد ما هنوز از قیمت‌های دستوری و تحمیلی سخن می‌گویند در شرایطی که اقتصاد بازار و مکانیسم‌های بازار آزاد باید در اقتصاد پیاده سازی شود تا بیش از این از اقتصاد‌های دنیا عقب نمانیم.

 

ارسال نظر